Urmează “masificarea” studiilor doctorale?

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.
sursa: criticatac.ro

La sfârşitul lunii iunie 2013 a fost aprobată o Hotărâre de Guvern, prin care se propune modificarea şi completarea Legii învăţământului din 1995. Aceasta prevede, printre altele, legiferarea doctoratului ca al 3-lea ciclu al învăţământului superior (lucru necesar pentru a se adapta cerinţelor procesului de la Bologna), dar şi eliberarea diplomei de doctor în ştiinţe de către instituţiile care organizează procesul de studii la doctorat. În aşa fel, dacă aceste amendamente se aprobă de către parlament, doctoratul devine parte integrantă a învăţământului superior şi la organizarea acestuia se aplică aceleaşi mecanisme ca şi pentru celelalte două cicluri. Putem presupune că, odată cu aceasta, doctoratul va avea mai multe lucruri în comun cu studiile de licenţă şi masterat.

Una din tendinţele învăţământului superior din Republica Moldova este „masificarea” studiilor. Motive sunt mai multe, iar universităţile au ales să valorifice acest fenomen pentru acoperirea costurilor de funcţionare şi dezvoltare, prin atragerea unui număr tot mai mare de studenţi cu taxă. Dependenţa de aceşti studenţi a dus la faptul că aceştia sunt promovaţi din an în an indiferent de gradul de însuşire a materiei, iar cei care au probleme în acest proces sunt profesorii oneşti şi principiali care evaluează cunoştinţele acestora cu notă „insuficientă”. Din această cauză, numărul studenţilor exmatriculaţi pentru nereuşită la învăţătură este mic, iar calitatea învăţământului universitar s-a redus. Intră acum şi doctoratul în această „horă”? Este greu de presupus că nu va exista o astfel de tentaţie, mai ales că odată cu acordarea unei mai mari autonomii financiare universităţilor, finanţarea acestora de la bugetul de stat se va reduce. De cealaltă parte, experienţa din ultimii ani arată că există suficienţi potenţiali candidaţi care ar dori să-şi pună în cartea de vizită prefixul „Dr” la numele său şi o diplomă de doctor pe perete, fie că e în oficiul unei companii, într-un birou de avocaţi, într-un cabinet medical sau într-un lăcaş mitropolitan. Cu atât mai tentant va deveni acest lucru cu cât rata de absolvire a studiilor doctorale (şi conferirea gradului de doctor) se va apropia de cele înregistrate la studiile de licenţă şi masterat.

În acelaşi timp cu acceptarea, de către Guvern, a completărilor la Legea Învăţământului,  a fost aprobat, de către Academia de Ştiinţe a Moldovei, proiectul Planului de admitere la studii prin doctorat şi postdoctorat pentru anul de studii 2014-2015. El prevede creşterea numărului de locuri la doctorat finanţate prin contract în Republica Moldova de aproape două ori în comparaţie cu Planul de admitere pe anul precedent, inclusiv o creştere de 4,6 ori la Universitatea Liberă Internaţională din Moldova, de 2,8 ori – la Universitatea Pedagogică de Stat „I.Creangă”, de 2,4 ori – la Universitatea de Stat de Educaţie Fizică şi Sport şi de 1,5-2 ori – la majoritatea universităţilor.

Întrebarea mea esteexistă o corelaţie (sau, dacă să utilizăm o sintagmă populară în ultima vreme, acţiuni concertate) între cele două proiecte de documente aprobate?

(sursa:  http://cuciureanul.wordpress.com/)

Share and Enjoy !

0Shares
0 0 0

Comentarii