Presa auto în Moldova

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Văzusem de ceva vreme în gherete revista Business Class pe care era scris mare de tot – „Presa Moldovenească”. Nu am procurat-o că nu prea îmi era interesant ce o fi acolo. De fapt, sunt curios, dacă era acolo ceva şi despre presa auto autohtonă, dar nu prea cred. Şi ca să recuprez gafa, anume despre acest fenomen rarisim în fauna moldovenească vreau să relatez în acest articol.

La moment, în Moldova avem doar două emisiuni auto la TV, o revistă şi ceva site-uri care scriu despre automobile. Da, era să uit – pe lângă ele vin şi eu cu un mini proiect web, care scrie doar despre o latură a culturii auto – sportul auto şi modificările.

Dar dacă ne aminitim, doar un an în urmă pe lînga toate astea mai aveam încă o revista de vînzări auto şi două emisiuni la TV. Judecând după evoluţie, nu prea sunt sigur ca peste un an vom avea şi ceea ce este acum – doua emisiuni TV, revistă şi site-uri, pentru că nici una din ele nu are în spate o echipa specializată în domeniu.

Una din emisiunile disparute este „1/4 mile” difuzată la canalul N4, o emisiune ce avea nişa sa, nefiind concurent cu restul emisiunilor difuzate la alte posturi. Această emisiune era în limba rusă şi reflecta etapele competiţiilor auto din Moldova, ceia ce alte emisiuni TV mai că nu făceau nici o dată. Uneori mai dădeau despre maşinile ce participă în competiţiile de drag racing, sau alte automobile modificate, uneori pentru a umple timpul emisiunii se povestea despre ceva ştiri internaţionale, sau se dădeau reluări, din simplu motiv că la tematica dată în MD nu era prea mult material. Această emisiune era făcută de o singura persoană – Denis Poliakov, el era şi producător – decidea unde şi despre ce să filmeze, şi redactor – scria textele care le auziam în emisiune, şi moderator – glasul lui îl auzeam, şi operator – filma şi aduna material pentru emisiune. Tot el facea si montarea acestei emisiuni. Calchiind din rusă, Denis era un om-orchestră. Şi pe lângă toate astea, el era implicat şi în lucrul zilnic a canalului N4.

O altă emisiune care e dispărut este „Motoare”, difuzată la Jurnal TV. Aceasta a fost prima emisiune care avea doi prezentatori, acest fapt fiind ceva nou pentru Moldova. Emisiunea avea un producător (tot el redactor de texte) – Radu Butuc, doi prezentatori, fiind filmată de cameramanii postului. Trebuie de menţionat că de fiecare dată cameramanii erau alţii, nefiind o echipă bine conturată. Cît nu ar parea de straniu, dar direcţia Jurnal TV nu prea înţelege (probabil nici acum) ca un operator ce filmează zilnic sedinţele parlementului nu va putea filma bine un automobil, care are specificul său. Dar trăim în Moldova, deci cu şefii nu te pui, filmează cu ce ai, dar să fie bine. Un minus mare al acestei emisiuni era că prezentatorii jucau prea mult teatru (ei fiind actori de meserie), băgând într-o emisiune auto şi probleme social-politice. Foarte des se vedea clar că prezentatorii nu prea au habar despre ce vorbesc. Totuşi, în Motoare nu am văzut gafe seriose, ca de exemplu compararea unor maşini din clase diferite sau plasarea unor date tehnice luate din pod, ca în alte emisiuni.
De ce au fost închise Motoarele? Din auzite (deci nu bag mâina în foc pentru asta), direcţia a vrut o emisiune mult mai comercială, din cauză că se foloseau prea mulţi termeni profesionişti şi nimeni din directorii mai noi nu înţelegea despre ce merge vorba. Producătorul nu a fost de acord cu acest lucru şi a plecat. Din câte ştiu eu, şi acum se caută un nou producător pentru Motoare, dar… de unde, acest tip de specialist este inclus în Cartea Roşie şi dat în urmărire generală, fiind pe cale de dispariţie. Problema cea mai mare a Moldovei – cadrele – îşi pune amprenta şi aici. Aşa că, e cu cale să spunem R.I.P…

Mai departe… Revista disparuta este „Auto Bazar”, au fost timpuri când lucram şi eu pe acolo, însă am plecat dupa ce revista a încetat să mai iasă. Revista era un fel de “mini makler” cu tematica auto. Din motive financiare revista a fost băgată la rece. Cel mai tare în această revistă era horoscopul auto, care era colectat din net sau chiar scris de mine :D. Cine se conducea de el?

Hai sa vorbim si despre cei ce sunt acum 🙂


Emisiunea „Auto Expert” difuzată la postul PRO TV este cea mai veche dintre toate, fiind conceputa de Andrei Tabuica, redactorul-şef al revistei Auto Expert. În acest mod, emisiunea fiind o dezoltare a revistei şi a site-ului, Andrei meritând laude fiindcă chiar şi în timpuri mai grele emisiunea rămâne la TV. Îniţial, editor al acestei emisiunei a fost Radu Butuc, pînă a nu pleca la Jurnal TV pentru a face Motoarele. De atunci, Auto Expert se cam confruntă cu probleme legate de texte, astfel uneori textele fiind scrise de cei ce scriu zilnic despre: Lupu, Filat si Tătuca, iar alteori, dacă dăm un search prin Google cu fraze auzite de la Andrei, găsim textele integral pe site-uri mai puţin cunoscute. Nu sunt un fan inflăcărat al acestei emisiuni, clar nu mă interesează ce maşina are Adrian Ursu şi alţii ca el, iar testele auto sunt prea idealizate, sau dimpotrivă prea critice. După atâţea ani formatul a rămas neschimbat şi poţi cu exactitate să spui ce va spune sau va face Andrei în minutele următoare. În plus, promovarea în reţelile de socializare lipseşte.


Next! „Auto Strada” este emisiunea difuzată la Publika TV, la realizarea căreia lucrează încă un om-orchestră – Constantin Mihalachi, el fiind redactor, prezentator şi producător. Este acolo şi o domniţă, ce caută ea acolo – nu mă bag să afirm, cred ca Constantin ar prezenta mult mai bine ştirile internaţionale, făcând un fel de revistă a presei. Textele în „Auto Strada” sunt la fel de idealizate ca şi la „Auto Expert”, cel mai des ai impresia ca cineva îţi citeşte comunicatul de presă al producătorului. Cel mai des au imagini frumos filmate, uneori chiar cu un minielicopter, dar eu personal vreau părerea expertului, nu descrierea de la uzină. La moment, „Auto Strada” este unica emisiune auto care are cea mai buna echipa de operatori, imaginile filmate şi montate de ei sunt destul de bune, uneori însă producătorul experimentează şi o mai dau în bară ( filmari noaptea, în subsoluri etc), cel puţin se încearcă. Este unica emisiune care o urmaresc cel mai des,cam o data în luna. Promovarea în reţelele de socializare: 155 fani pe facebook. Tot mai bine decît nimic.


„Top Auto” este o emisiune mică, difuzata pe www.allmoldova.md, şi ar fi o emisiune mult mai buna, dacă nu ar fi atat de comercială. Le-aş recomanda să fie condusă mai mult de Samir Aliev, unul dintre puţinii experţi auto din Moldova. Promovarea pe reţelile de socializare: lipseşte.

Cam atât cu TV-ul.

Reviste:


Auto Expert – unica revista auto din Moldova, pentru acest lucru – mega respect că a rezistat timpului şi mai iese din cînd în cînd, astfel are si Moldova o revistă ce scrie despre maşini. Dar şi aici se copie pe rupte – din broşuri, site-uri, etc. În rest această revistă nu se prea poate lauda cu nimic, nu are o echipă care ar lucra la realizarea ei. Redactorii Alexei Lungu si Radu Butuc care lucrau la texte au plecat care şi încotro. Astăzi Alexei este prezentator la Publika TV, iar Radu îsi continuă cariera în presa auto, de data aceasta on-line.
Promovarea pe reţelile de socializare: lipseşte sau poate e impreuna cu promovarea site-ului autoexpert.md?

Să trecem la site-uri. Iată aici e mai complicat, ele apar mai rar şi mai mult dispar. Site-uri de vînzări auto nu le voi comenta, nu merită, ştirile sunt copy-paste 100%.


www.autoexpert.md – site la elaborarea căruia am lucrat şi eu personal, însă la moment nu prea înteleg în ce sa transformat – un site fară bara cu meniuri şi ştiri uneori despre nimic.
Promovarea pe reţelile de socializare: 81 fani pe facebook


www.piaţaauto.md – site care a prins la timpul său un domen bun, pe care chiar l-a dezvotat niţel. Iniţial acel site publica anunţuri de vînzări-cumpărări auto. Pentru a mai atrage ceva publicitate, au inceput a publica şi texte din broşurile dealerilor. Idealizările textelor de pe acest site şi mulţumirea a 100% cititorilor îmi ridică multe semne de întrebare, oare tot e atît de ideal şi toţi sunt atît de satisfăcuţi de informaţia prezentată? Aşa ceva nu există, scuze! Avea o dată piaţaauto.md doua limbi, la moment însă varianta rusă a a trecut domenul 0-100.md, fiind o clonă în limba rusă. Dacă nu greşesc, site-ul are doi redactori, Ilie Toma – şeful şi Valeriu Bahnaru – redactor, de asemenea, site-ul lucreaza fără un fotograf specializat.
Promovarea pe reţelile de socializare: lipseşte (utilizator cu numele piata auto nu se considera promovare corecta)


www.0-100.md (vezi mai sus)
Promovarea pe reţelile de socializare: 19 fani pe facebook


www.newcar.md – un nou site care va scrie la moment în rusă (dar s-a promis şi o variantă română în curând) despre automobilele noi, la el lucreză acelaşi Radu Butuc, el fiind redactor şi fotograf. Testele sunt originale, foarte vaste şi foarte detaliate, sunt scrise cu mult umor şi un limbaj lejer, dar design-ul site-ului lasă de dorit. La fel şi ştirile, care cel mai des sunt în re-write. La fel, nu există un fotograf profesionist. Acest site fiind un concurent direct a 0-100.md, cum se va evolua mai vedem, la moment însă vad că articolele publicate pe site sunt apreciate cu ajutorul contoarelor de pe reţelele de socializare, avînd multe like-uri la ele.
Promovarea pe reţelile de socializare: 48 fani pe facebook


www.speedzone.md – e site-ul meu la care lucrez doar eu, va dori cineva sa ii facă o critică va fi binevenit. Principala diferenţa faţă de cei mai sus este ca aici lucreaza cea mai tînără echipa şi prezintă în poze frumoase unicii fotografi auto din Moldova care au crescuti din precedentele proiecte Speed Zone.
Promovarea pe reţelile de socializare: 478 fani pe facebook şi 239 followers pe twitter

Astfel, la moment cel mai promovat proiect auto din Moldova pe retelele de socializare este emisiunea Auto Strada, imediat după Speed Zone :D, care se promoveaza intens pe facebook şi twitter, fiind unica din Moldova cu cont pe twitter.

În final avem cateva proiecte ce scriu despre automobile, însă o fac mai mult din placere, nu pe bani – din asta nu prea îţi ajunge de pâine cu caviar, ba chiar poţi să mori de foame. Nu iese banul fiindcă dealerii auto nu vor să plătească pentru publicite, iar dacă critici prea tare maşina, se supară urât de tot şi altă dată nu-ţi mai dau la test nimic, la prezentare nu te cheamă şi nu mai ai despre ce să scrii.

În acest mod, pentru a povesti sau publica broşurica producatorului mare expert nu trebuie sa fii, o poate face un simplu actor sau administrator de site. Diferenţa între majoritatea proiectelor autohtone se face doar prin imaginaţia de a filma sau fotografia, fiindcă în rest asculţi sau citesti acelaşi text. Leader in imagini video la TV fiind Auto Strada, pe web – Speed Zone cu fotografii destul de reuşite.

Acum o să spun ceva dureros, pentru care mulţi nu vor dori să se salute cu mine data viitoare. La moment, ceea ce citim, vedem şi auzim (cu foarte mici excepţii) în presa auto din Moldova sunt de departe părerile experţilor europeni sau americani. Ai noştri doar repetă, cu alte cuvinte sau chiar mot-a-mot.
A povesti despre automobile nu înseamna doar să ştii a scrie frumos, trebuie sa ştii foarte multe despre maşini, şi nu doar despre ceea ce se vinde la noi, ci despre toate maşinile care au fost produse vre-o dată, să ai ceva dintr-un pilot de curse în vene şi să fii inginer, să te pricepi în mecanică, construcţia şi dinamica unui automobil, nu doar să le recunosti după siglă şi model. Aceste calităţi le au foarte puţini oameni şi în lume sunt nu mai mult de 50 de experţi care sunt într-adevar buni în aşa ceva şi majoritatea sunt cunoscuţi, începând cu Tiff Needell (Fifth gear) şi terminând cu megafaimosul Jeremy Clarkson.

Şi ca să pun capac la toată veselia asta, afirm că acest lucru nu se va schimba în curând. Odată ce la proiecte lucrează câte un om-doi, care cel mai des este şi textier, şi fotograf, şi redactor, şi admin de site, iar cel mai des şi agent de publicitate (tre’ să mai şi mănânci din treaba asta, nu?) când naiba să le reuşeşti pe toate? Astfel, se renunţă la calitate, se fură texte, se montează de mântuială etc. Şi avem ce avem. Dealerii auto au şi ei “meritul” său în această afacere – dacă ar aprecia la justa valoare munca jurnaliştilor auto şi i-ar respecta ca experţi şi specialişti, s-ar lucra altfel. Ar exista ideea de autoritate, imagine a expertului şi nimeni nu ar încerca să plagieze sau sa-şi facă lucrul alehamete. Şi acest cerc vicios contniuă – nu exista echipe profesioniste, deci nu avem de la cine învăţa, astfel că nici în viitorul apropiat nimic nu se va schimba. Dinpotrivă, e foarte posibil ca şi aceşti entuziaşi care mai sunt să se lase de meserie şi să se ducă acolo unde nu vor muri de foame…

P.S. Presă auto de calitate în Moldova nu avem…

Comentarii