De ce avem mulți artiști dar puține personalități?

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

În RM sunt cca 1.300 de interpreți, adică artiști – vocaliști! Atâția sunt înscriși la Asociația Drepturi de Autor și Conexe. La  aceștia mai adaugăm încă vreo 200 de liber profesioniști ce-și administrează (ori nu) singuri drepturile și, în total, rotungim 1.500 de interpreți.

Urcați-i, Vă rog frumos, pe acești 1.500 interpreți în scenă: să cânte, să vorbească, să danseze, să … nu știu ce…, și, spuneți-mi, câți dintre ei sunt personalități?

Cu mai mulți ani în urmă, în perioada dezvoltării spectaculoase a Pop- Industriei, unui mare cântăreț de operă (italian) i s-a propus, la alegere, să facă un duet cu cineva din primii trei interpreți pop, piesele cărora erau cele mai populare la acel moment. „Nu vreau să cânt cu un interpret (pur și simplu), vreau să fac duet cu o personalitate”, a răspuns marele maestru al muzicii clasice.

Este, oare, artistul moldovean o făptură artistică intergă, complexă, multilateral dezvoltată? Este artistul moldovean un artist profesionist? Cult? Educat? Amabil? Sincer? Respectuos cu publicul și colegii de scenă? Vrea artistul moldovean să se autodepășească (mâine) sau se mulțumește cu ceea ce a reușit să facă (prin minune) azi!? Îmi vine greu să zic câți din cei 1.500 își pun astfel de întrebari, dar cu siguranță, publicul larg, consumator de cultură și artă, vede totul, chiar dacă nu înțelege până la capăt unele lucruri, dar le vede.

Proaspăta epopeie a Eurovisionului 2012 ne-a pus pe tavă cât de acizi, uscați, superficiali și marginali pot fi unii interpreți atât din scenă cât și din juriu. Se pune în discuție: ce să facem pentru a reprezenta cât mai destoinic țara, iar noi tragem plapuma intereselor personale și ne permitem răzbunări fără sens valoric.

Unii (unele) interpreți cântă foarte bine, iar de vorbit; vorbesc foarte rău. Alții invers: vorbesc foarte frumos, dar când trebuie să cânte – nu pot…  . Unele (unii) interprete cântă bine, vorbesc acceptabil, dar se îmbracă urât, (sper, că se dezbracă frumos….). Parcă nu ne agunge ceva,  ce…,  poate minte, că talent, totuși, avem?

De unde poate lua minte un artist? Sunt mai multe posibilități:
1.    Poate s-o dețină genetic, urmează doar s-o dezvolte.
2.    Poate s-o acumuleze insistent, prin cunoștințe, studiind la difetite instituții specializate.
3.    Poate să n-o dețină genetic, să nu studieze la instituții specializate, dar s-o acumuleze (mintea) odată cu acumularea experienței. Riscurile, în acest caz, însă, sunt mari, deoarece se poate întâmpla  să nu reușească acest lucru într-o singură viață.
4.    Mintea, poate  să mai vină și lucrând. Dar  lucrând serios cu sine. Zi de zi, permanent: studiu propriei personalități, identificarea punctelor slabe, îmbunătățirea acestora,  punerea în evinență a punctelor forte, apelarea la profesioniști, repețiții zilnice; vocal, coreografie, limbi străine, arta actorului, arta vorbirii ș.m.a. Deasemenea, ascultarea și cultivarea muzicii calitative, valoroase. Participarea la diferite concursuri și festivaluri și, nu în ultimul rând: duet cu o personalitate, adică un duet a 2 personalități!

Aceste îndrumări sunt elementare. Nu constituie o noutate, dar, în mare parte, interpreții moldoveni le ignoră. Din acest motiv și succesul, la rândul lui, ignoră interpreții autohtoni.

Este adevărat, că pe lângă munca permanentă mai este nevoie și de noroc, relații și bani, dar în același moment  acest lucru poate fi și neadevărat.
Odată ce un artist are talent, el este obligat să aibă  și talentul de a avea minte, dacă pretinde să fie perceput drept personalitate.
Voi reveni cu detalii.

Blog Iurie Badicu:

www.secautaunom.com

Comentarii