D-nul Lazăr : „…lipsa forței de muncă calificată”

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Domnul Lazăr a făcut descoperirea anului. A constatat că principala problemă a întreprinderilor industriale este lipsa forței de muncă calificată. Problema într-adevăr devine mai acută pe an ce trece din 2 motive : emigrarea și pregătirea neadecvată a tinerilor specialiști.

Pe cine dăm vina? Pe guvern? Pe biserică? Pe familie? Eu aș zice că în primul rând pe noi înșine. Domnul Lazăr zice că migrația ar putea fi stopată prin mărirea salariilor și creșterea productivității. Însă, acestea de fapt sunt corelate între ele. Nu poți oferi un salariu mai mare dacă productivitatea nu este mai înaltă. Iar ultima depinde de productivitatea utilajului și de performanța muncitorilor. În industria moldovenească se atestă deficiențe la ambele categorii.

Hai să zicem că investițiile în utilaje pot crește productivitatea lor dar cum vom crește performanța muncitorilor dacă noi nu vrem să învățăm? Mereu dăm vina pe sistemul de învățământ, pe profesorii corupți dar nu recunoaștem că nu învățăm. Productivitatea muncitorilor înglobează și capacitățile salariatului de a învăța rapid și de a se perfecționa mereu.

Dacă noi suntem deprinși să facem fițuici la examene sau sa ne uităm peste lucrarea colegilor noștri ce vorbă mai poate fi despre productivitatea muncii aici? Dacă nu a învățat el matematica 12 ani și la universitate nici pe atât, ce inginer mai iese din el? Noi am fost deprinși să nu învățăm dar să căutăm variante cum se zice pe la noi.

Azi Alex Lebedev a menționat despre cum se susține la noi Bac-ul  http://vox.publika.md/social/slabacu-23551.html . Eu confirm. Noi nu avem curajul să scrim singuri examenul ci preferăm să-l cumpărăm de undeva sau să mituim asistenții.

Se pare că problema industriei noastre e mai profundă. Dacă utilajul îl poți cumpăra sau schimba ușor atunci cu capitalul uman nu este la fel de ușor. Avem nevoie de schimbări în sistemul de învățământ unde competiția pentru performanță la materii să domine. Productivitatea muncitorilot nu o poți crește timp de 6 luni prin training-uri. Dacă el nu e deprins să învețe și să se perfecționeze continuu training-urile nu vor face mare diferență. Spre exemplucompania procură un utilaj nou. Muncitorul este trimis la cursuri de perfecționare pentru a putea utiliza acea mașinărie. Dacă nu a fost el sârguincios la învățătură toată viața nu va fi nici acum. El va mai absenta de la cursuri, ca pe timpurile de la școală, nu va mai face notițe, ca pe timpul când era student. La examen sau testul de absolvire acelui curs va copia ori va găsi vreo altă soluție ca pe timpul studențimii. Ei bine, și atunci ce folos că compania a cumpărat utilaj nou nouț dacă muncitorul nu-l folosește la capacitate maximă sau aiurea?

Trebuie să ne schimbăm dintâi noi …

Comentarii