Rusia: primele pogromuri xenofobe

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

(Un grup de tineri de origine caucaziană salvaţi de furia protestatarilor de pe Piaţa Manejnaia;11 decembrie 2010. Mulţimea intenţiona să-i linşeze, însă a reuşit doar să-i agreseze fizic).

Problemele demografice şi identitare din Federaţia Rusă sunt tot mai vizibile de la un an la altul. Ceea ce acum zece ani părea o şagă, astăzi se transformă într-o criză de proporţii, care se agravează, în corespundere cu dinamica demografică din această ţară. Un indiciu al acestei crize este ultranaţionalismul tot mai virulent, manifestat prin atitudini xenofobe şi ciocniri între grupurile etnice. Am abordat acest subiect aici – “De la xenofobie la pogromuri e un pas: situaţia din Rusia”, precum şi în alte câteva articole. În cele ce urmează, vin cu exemple concrete ale tezelor pe care le-am expus mai devreme.  

Periodic în diverse regiuni ale Rusiei se produc deja incidente serioase pe criterii etnice, cu implicare a zeci şi sute de oameni din ambele tabere şi cu victime umane[i]. Unul din cele mai de răsunet cazuri, care a devenit de referinţă pentru ciocnirile care au urmat după aceea, este cazul din oraşul Kondopoga (Karelia), din august-septembrie 2006. Pe 30 august, acolo s-a produs iniţial un conflict banal între doi ruşi şi un imigrant azer, lucrător al unui restaurant, însă în scurt timp în conflict s-au implicat patronii restaurantului, membri ai diasporei cecene, înarmaţi cu pumnale, bâte şi răngi metalice. Aceştia au început să atace violent trecătorii din preajma restaurantului, omorând cu lovituri de pumnal doi ruşi şi rănind grav alte nouă persoane. Pe 2 septembrie în Kondopoga a fost organizat un miting stihiinic al orăşenilor, însoţit de acte de vandalism împotriva propietăţilor deţinute de ceceni şi imigranţi. Revolta orăşenilor a putut fi oprită doar după intervenţia forţelor speciale ale poliţiei (OMON) şi strămutarea din oraş a circa 60 de ceceni, care riscau să fie omorâţi[ii].

O rezonanţă aproape la fel de mare a avut-o conflictul cu substrat etnic din localitatea Sagra, din iulie 2011, când localnicii au fost nevoiţi să-şi apere localitatea cu focuri de armă în faţa atacului unei grupări banditeşti formate din zeci de etnici azeri[iii]. În iunie 2012, un conflict de proporţii s-a produs în localitatea Demianovo, între ruşi şi etnici daghestanezi, cu utilizarea armelor de foc[iv]. În iulie 2013, la un miting stihiinic organizat de locuitorii orăşelului Pugaciov, aceştia au cerut expulzarea imediată a cecenilor din oraş şi şi-au exprimat intenţia de a organiza un pogrom în zona oraşului populată de aceştia, după ce un adolescent cecen a înjunghiat mortal un soldat tatar; s-a produs o bătaie cu participarea a câtorva sute de oameni, înarmaţi cu bâte şi pietre[v]. Imediat după acest caz, proteste stihiinice au fost organizate şi în oraşul Sredneuralsk, cu cererea expulzării din oraş a migranţilor tadjici; acolo, un grup de tineri tadjici a avut o altercaţie cu un grup de tineri ruşi, ceea ce a aprins spiritele în localitate[vi]. Ca şi în multe alte cazuri, autorităţile au încercat să muşamalizeze substratul etnic al acestor conflicte, însă societatea per ansamblu devine tot mai tulburată şi mai anxioasă în privinţa modului cum evoluează lucrurile pe teren identitar.

Cel mai de rezonanţă caz de explozie a xenofobiei şi a urii împotriva migranţilor şi a reprezentanţilor de origine caucaziană s-a produs la 11 decembrie 2010, la Moscova. În acea zi în Piaţa Manejnaia s-au adunat câteva zeci de mii de tineri, majoritatea suporteri ai echipelor de fotbal, care şi-au manifestat în mod agresiv protestul faţă de omorârea cu câteva zile înainte a unui suporter de etnie rusă, Egor Sviridov, ucis de persoane de origine ne-rusă, din Cabardino-Balcaria. Protestele, deosebit de violente, fără precedent, însoţite de mesaje ultra-naţionaliste şi rasiste, cum ar fi „Rusia pentru ruşi, Moscova pentru moscoviţi”, şi care s-au transformat într-un adevărat pogrom, soldat cu distrugeri în masă şi vânarea etnicilor caucazieni au şocat întreaga ţară (vezi imaginea de la începutul postării). Doar datorită intervenţei în forţă a poliţiei escaladarea unui bunt social de proporţii a putut fi cu dificultate oprit. În alte câteva importante oraşe ruseşti de asemenea s-au produs marşuri de protest de comemorare a morţii lui Sviridov, însoţite de mesaje xenofobe şi acţiuni violente împotriva imigranţilor şi ne-ruşilor şi de altercaţii cu forţele de ordine. În zilele imediat următoare, au urmat replici din partea minorităţilor etnice, în special din partea caucazienilor, care s-au mobilizat în grupuri numeroase pentru a se răzbuna pentru umilinţele suportate în timpul pogromului[vii].

Abia după acel eveniment de rezonanţă internaţională majoritatea elitelor şi cetăţeniilor din FR au conştientizat proporţiile şi profunzimea problemei identitare şi riscurile care reies din cultivarea stereotipurilor şi tendinţelor xenofobe în societate. În acest sens, este plină de relevanţă constatarea că o parte considerabilă a tinerilor din Federaţia Rusă aprobă acţiunile de pe Piaţa Manejnaia. Un studiu sociologic publicat peste patru luni după acel eveniment a arătat că 76% dintre respondenţi, cu vârsta între 15 şi 30 de ani, apreciază pozitiv manifestaţiile protestatarilor şi numai 20% au declarat că dezaporbă acele acţiuni. Procentajul înalt al celor care împărtăşesc acţiunile violente din Piaţa Manejnaia este interpretat ca „o lipsă la tineri a imunităţii faţă de ideologia neo-nazistă”, ceea ce trezeşte foarte mari îngrijorări privind viitorul societăţii ruseşti[viii]. Mesajele pacificatoare şi unificatoare care au început să fie transmise cu insistenţă de autorităţi sunt prea tardive; ele deja sunt interpretate ca formă de cedare în faţa imigranţilor. De aceea, provocările şi violenţele continuă. În vara anului 2011 în mai multe regiuni adiacente Moscovei au fost incendiate automobile, aparţinând întreprinzătorilor de origine caucaziană.Presa a calificat aceste incendieri ca o formă a expresiei xenofobe şi de protest în adresa „străinilor”. Potrivit liderului organizaţiei naţionaliste „Ruşii” (şi ex-lider al „Uniunii Slave”), Dmitri Demushkin, „gradientul naţionalismului în societate e deosebit de înalt”, de aceea există grupuri de naţionalişti care nu se mai supun niciunui format politic, ci întreprind acţiuni solitare, ghidându-se de principiul „loveşte, explodează, omoară”. Potrivit lui Demushkin, prin politica sa împăciutoare, puterea centrală a radicalizat „naţionalismul de stradă” şi a condiţionat apariţia unui tineret agresiv şi necontrolabil[ix].

(Fragment din cartea la care lucrez, despre conflictele identitare).

Mai multe articole găseşti aici: Instinct şi Raţiune


[i]Национальная алхимия // Роман Красноруженко. Аналитический Портал «ModusAgendi».19.06.2012 / http://www.modusagendi.org/articles/336

[ii]Что случилось в Кондопоге?// Максим Григорьев.«Эксперт» №47 (541). 18 дек 2006 /http://expert.ru/expert/2006/47/chto_sluchilos_v_kondopoge/

[iii] Конфликт в Сагре // http://ru.wikipedia. org/wiki/Конфликт_в_Сагре

[iv]Власти пытаются заставить замолчать жителей Демьяново // Агентство Политических Новостей. 2012-06-23 / http://www.apn.ru/news/article26800.htm

[v]«Подогретые алкоголем и праведным гневом». Жители города Пугачева в Саратовской области требуют депортации чеченцев// Павел Никулин.Русская планета. 08 июля 2013 / http://rusplt.ru/society/pugachev.html

[vi]«Не сдавайте жилье иностранцам!». Вслед за жителями Пугачева выселения приезжих потребовали в Среднеуральске // Мария Климова, Павел Никулин.Русская планета. 24 июля 2013 / http://rusplt.ru/society/sredneuralsk.html

[vii]Декабрьские межэтнические волнения в России (2010)// http://ru.wikipedia.org/

[viii]Нелюбовь – дело молодое. Опрос молодежи Москвы показал, что она никого не любит и не прочь вновь выйти на Манежку // Наталья Городецкая. Газета „Коммерсантъ”, №70 (4611), 21.04.2011 / http://www.kommersant.ru/doc/1625661

[ix]Межнациональное разжигание машин. За серией поджогов автомобилей с кавказскими номерами в Москве может стоять радикальная молодежь // ТЕКСТ: Евгений Шипилов. 21.07.11 / http://gazeta.ru/auto/2011/07/21_a_3701489.shtml

Comentarii

Dorian Furtună

Dorian Furtună

Etolog, Doctor în Biologie; cercetări în domeniul Etologiei sociale (fundamentele biologice ale comportamentului social şi politic). Interesul ştiinţific: conflictele identitare, agresivitatea socială, ierarhiile, instinctele sociale, antropogeneza, ...

Ultimele articole