Partidele SPAM

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Orice partid serios are un centru de analiză şi imagine (PR, propagandă, agitaţie), dar şi un serviciu de presă ori chiar un purtător. Oamenii angajaţi în aceste servicii trebuie să promoveze imaginea partidului, să gândească strategii, tactici de comunicare, să facă o analiză a efectelor acţiunilor proprii şi să le corecteze în caz de necesitate. În funcţiile serviciului de presă al unui partid intră scrierea şi difuzarea comunicatelor, a anunţurilor de presă, a declaraţiilor, adică, într-un cuvânt, comunicarea eficientă cu mass media. În lipsa unui departament de analiză, cei din serviciul de presă trebuie să monitorizeze şi să analizeze presa. Analiza mass media se face atât după conţinut, cât şi după cantitate (content analiza).

Judecând după comportamentul unor partide din Moldova, putem trage concluzia că cei angajaţi în aceste servicii sau nu cunosc care este misiunea lor sau îi aburesc pe cei care-i plătesc că ceea ce fac e spre bine. Vorbesc de „partidele spam„. Spamul ca fenomen a apărut recent, mai puţin de două decenii în urmă, odată cu dezvoltarea Internetului. Poşta electronică a făcut posibil eficientizarea comunicării nu doar între oameni, ci şi între instituţii. Partidele spam fac exces în comunicarea cu mass media prin „bombardarea” zilnică cu diferite comunicate, declaraţii, comentarii, anunţuri, invitaţii etc. Inflaţia este un termen economic, dar care poate fi aplicat şi în spaţiul social, inclusiv în comunicarea interpersonală. Este şi un proverb despre un cioban care striga în gura mare „lupul, vine lupul, săriţi oameni buni„. După ce oamenii au venit în ajutor de două ori la apelul fals al ciobanului, a treia oară, când lupul chiar era prezent, nu au mai reacţionat oamenii, astfel ca lupul a mâncat oile, Această morală poate fi aplicată şi în cazul „spam-ului” venit de la partide.

Jurnaliştii din Moldova cunosc două partide, care „au grijă” să trimită zilnic câte cel puţin un mesaj electronic. E vorba de PSD şi PSRM. Uneori acelaşi mesaj este expediat de pe adrese diferite. Pentru a avea „impact maxim” (aşa gândesc cei care trimit mesajele), în lista de expediere sunt incluse mai multe adrese electronice de la aceeaşi instituţie media. Eu, de exemplu, primesc câte şase mesaje de la acelaşi partid pe adresa de serviciu şi unul pe adresa personală. Dacă dublează şi de pe altă adresă, sunt ţinta a 14 mesaje cu acelaşi conţinut.

Am întrebat o dată oamenii dintr-un partid dacă analizează efectul comunicatelor trimise, câte apariţii în presă sunt ca urmare a difuzării comunicatelor şi dacă acestea provoacă modificări de comportament la alegători. Nu am primit niciun răspuns, în schimb mi s-a spus că formaţiunile trebuie să informeze despre activitatea lor. De acord, însă…. analizaţi rezultatele eforturilor pe care le depuneţi.

Comentarii