Mitul alegerilor anticipate în cazul demisiei/demiterii Guvernului

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Politicienii sunt făcători de mituri, la fel ca şi filosofii, dar şi, recunosc, jurnaliştii sau comentatorii politici. Există mai multe reţete pentru crearea miturilor politice. Una dintre acestea are următoarele elemente: un politician lansează o idee, presa o mediatizează, analiştii (mai recent şi bloggerii) o argumentează, iar masele „înghit” ce i se oferă.

Acum o să vorbesc despre mitul anticipatelor în cazul demisiei ori demiterii Guvernului. De vreo săptămână auzim ideea că demisia/demiterea Guvernului Filat înseamnă automat alegeri parlamentare anticipate. FALS ! Nu pentru că îmi doresc să plece acest guvern, ci pentru că norma legală, inclusiv cea constituţională, prevede ALTCEVA. Să studiem un pic ce spune Legea supremă, dar şi alte legi în situaţia demisiei/demiterii guvernului şi organizarea alegerilor anticipate.

Articolul 103 din Constituţia Republicii Moldova prevede „Încetarea mandatului” Guvernului :

(1) Guvernul îşi exercită mandatul pînă la data validării alegerilor pentru un nou Parlament.
(2) Guvernul,  în  cazul exprimării votului de neîncredere de  către Parlament,  al  demisiei Prim-ministrului sau în condiţiile alineatului (1), îndeplineşte  numai funcţiile de administrare a treburilor publice, pînă la depunerea jurămîntului de către membrii noului Guvern.

Nu vedem niciun cuvânt despre alegeri parlamentare anticipate.

În Articolul 85 din Constituţie este prevăzută procedura de „Dizolvare a Parlamentului” :

(1) În cazul  imposibilităţii  formării Guvernului sau  al  blocării procedurii de adoptare a legilor timp de 3 luni, Preşedintele Republicii Moldova, după consultarea fracţiunilor parlamentare, poate să  dizolve Parlamentul.
(2) Parlamentul poate fi dizolvat, dacă nu a acceptat votul  de încredere  pentru  formarea  Guvernului, în termen de 45 de zile de la prima  solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două  solicitări de investitură.
(3) În cursul  unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată.
(4) Parlamentul nu poate fi dizolvat în  ultimele 6  luni ale mandatului Preşedintelui  Republicii  Moldova,  cu  excepţia  cazului prevăzut  la  articolul 78 alineatul (5), şi nici în timpul stării de urgenţă, de asediu sau de război.

Deci, mai întâi de toate, ca preşedintele statului să aibă motiv legal pentru dizolvarea Legislativului, Parlamentul ar trebui să respingă repetat un nou Cabinet de Miniştri. De ce unii nu admit posibilitatea creării unei majorităţi viabile din aceleaşi partide (PLDM, PD şi PL), care să numească un nou Guvern ? Ciudată situaţie în cazul în care tot inviţi partenerii la negocieri. Mai mult, punctul 2 din acest articol spune clar că preşedintele ţării POATE dizolva Parlamentul, dacă nu dă vot de încredere unui nou Guvern. Asta înseamnă că POATE şi să nu dizolve până la expirarea mandatului Legislativului.

Concluzia este următoarea: „demisia/demiterea Guvernului = alegeri anticipate” este un mit, care nu are nicio legătură cu norma legală.

Comentarii