“Joc cu suma zero” in guvernarea postalegeri a presedintelui

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Modelul “Jocului cu suma zero” a dominat AIE in perioada de  dinaintea alegerii presedintelui. Guvernarea in Coalitie de dinaintea alegerii presedintelui a urmat modelul de lupta pentru vizibilitate. Fiacare partid in parte si interesul public per ansamblu a avut de suferit. Am fost martorii situatiilor cind initiativele unui partid au fost “preluate” prin manevre birocratice de alte partide pentru a maximaliza vizibilitatea, cauzind ciocniri mediatice. S-a incercat crearea Biroului Guvernului pentru a substituie insuficienta culturii politice , dar nu a functionat. Componentele AIE se identifica pe anumite poluri de influenta institutionala (controlul unei institutii prin intermediul conducatorului) si administrativa. Comportamentul care a prevalat o fost o competitie dura pentru aceleasi domenii de politici, folosind instrumentele institutionale si administrative. In cele mai multe cazuri rezultatul eforturilor a fost minim, miscarea inainte pe substanta a fost destul de moderata. Acest lucru este rezultatul abordarii “jocului cu suma zero”.

Taraganarea concurentiala impiedica miscarea societatii in intregime. In politica este cunoscut termenul de taraganare concurentiala cind partidele concureaza dur pe acelasi segment sau domeniu de politici si blocheaza sansele adoptarii unei politici in general. Acest fenomen se datoreaza lipsei de cultura politica, imaturitatii politice, in general, pentru ca politicienii nu inteleg formula si paradigma conlucrarii intr-o democratie politica – cel mai grav societatea nu beneficiaza de pe urma activitatii partidelor. Urmeaza deceptionarea populatiei si a societatii in institutia partidului ca institutiei democratica. Clasa politica si leadershipul partidelor poarta intreaga responsabilitatea pentru esecurile date.

Modelul de “win-win” in Guvernarea de coalitie – lectie de invatat. Inteligenta de guvernare in coalitie presupune intelegerea exacta a pozitionarii doctrinare si electorale a fiecarui partid in parte. Prin urmare, concurenta pe domenii de politici care reflecta identitatea exclusiva a unui partid ar putea oferi acestuia un carte blanche pentru inaintarea propunerilor de politici, implementarea acestora cu sustinerea partenerelor de coalitie. Drept rezultat, electoratul acestui partid ar reactiona pozitiv, partidul respectiv ar avea sanse de maximalizare a resurselor de vizibilitate si sustinerea electoratului. Acesta este modelul “win-win” cind fiecare partid maximalizeaza interesele sale si valorifica capacitatile si activele sale. Ma intreb, care ar fi premizele pentru realizarea acestui model in Moldova? Fiecare domeniu de politici ar necesita o intelegere clara despre care sunt provocarile principale si care sunt solutiile cele mai adecvate.

Clariviziunea lui James Buchanan pentru AIE. Buchanan (fondatorul scolii economice de la Chicago) – laureatul premiului Nobel in economie politica a oferit clarviziunea politicienilor care se respecta si stimeaza electoratul sau. Acesta a demonstrat ca politicienii ar trebui sa persevereze la realizarea doctrinelor sale cu ceritudine doar daca exista rationamentul economic si social pentru aceasta situatie. Doar in asemenea caz societatea beneficiaza de o valoare adaugata sociala, adica se creeaza bunastarea societatii. Buchanan este inca in viata – cred ca acesta ar putea vizita Moldova si sa stea de vorba cu leaderii AIE.

Practicismul “domeniilor negociate” in guvernarea AIE dupa alegerea presedintelui. Tarile cu traditii de guvernare in Coalitie (Germania, recent si Marea Britanie) recurg la negocierea domeniilor de politici in care componentele coalitii nu au o intelegere comuna. Aceste domenii necesita negocieri rationale si profesioniste. Un portofoliu si o lista a situatiilor mai intii trebuie clar identificate, stabilite prioritatile si importanta de rezolvare a acestora. Ulterior, negocierile pragmatice ar necesita partajarea prioritatilor pentru fiecare partid, partidele trebuie sa cedeze pe anumite domenii pentru a cistiga pe alte domenii. “Contabilitatea” fiecarui partid se va realiza prin faptul ca partidul se va misca clar pe anumite domenii maximalizind vizibilitatea sa. Celelalte partide vor realiza miscarea corespunzatoare pe alte domenii. In intregime se va realiza o miscare.

Presedintele ales ca broker pentru “domeniile negociate”. Presedintele si institutia presedintei se confrunta cu dilema identificarii rolului sau specific in realizarea programului de guvernare. Un  rol formal dar pasiv al presedintelui ar fi nu doar contraproductiv dar si in continuare ar sterbi din imaginea institutiei date. Lasind la o parte calitatile personale si profesionale ale presedintelui ales, cred ca seful statului ar trebui sa-si asume anume acest rol de facilitare a negocierilor si a dialogului pentru a asigura progresul tangibil in realizarea programului de guvernare. Aportul presedintelui ales se asteapta la procesul de reforma constitutionala.

In urmatorul articol voi discuta in detaliu prioritatile partidelor din AIE prin prisma doctrinelor partidelor si a portofoliilor ministeriale. Totodata, voi oferi exemple de utilizare a modelului de “win-win” si “domeniilor negociate” pentru situatii concrete si domenii de politici. Voi descrie cum fiecare partid in parte (PLDM, PDM, PL) ar putea valorifica optiunile alegatorilor.

www.ostaf.md

Comentarii