Federalizarea între Mit și Realitate sau Dodon vs. Plahotniuc

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

În recenta sa vizită la Moscova, Președintele RM Igor Dodon a venit cu un angajament față de Vladimir Putin că dacă obține în 2018 majoritate parlamentară va încerca să rezolve conflictul Transnistrean prin federalizare. Hai să aflăm de unde a pornit ideea de federalizare a RM.

Anul 1992 a devenit anul cel mai negru în istoria Moldovei contemporane, a avut loc conflictul de pe Nistru. Au trecut deja doua decenii iar problema transnistreană rămâne nerezolvată. Se aduc tratative între ambele părți cu participarea mediatorilor internaționali, însă eficiența lor este extrem de mică.

După acest conflict au apărut doar 3 căi de soluționare:
a) Permiterea Transnistriei să devină un stat independent. Acest scenariu nu corespunde intereselor Republicii Moldova, deoarece va avea un impact grav asupra suveranității și integrității teritoriale ale RM.
b) Includerea Transnistriei în componența Republicii Moldova. Anume această direcție este promovată de către autoritățile de la Chișinău în cadrul negocierilor cu partea transnistreană în formatul „5+2”. Un astfel de scenariu este evident contrar poziției Moscovei.
c) Transformarea Republicii Moldova în federație, compusă din cel puțin trei părți componente (Moldova, Găgăuzia și Transnistria). Acest scenariu este unul la fel de negativ ca primul.

De ce Dodon optează pentru federalizare? Federalizarea e un proces periculos în sine, se creează 3 subiecți federali, se acordă drepturi egale tuturor părților. Dar și aici apare un lucru foarte interesant, forța politică a Chișinăului scade, în schimb influența Moscovei crește semnificativ, avînd deja 2 subiecți federali sub conducere indirectă (Transnistria și Găgăuzia). Un Parlament federal la Chișinău liber poate denunța Acordul de Asociere cu UE!

De cealaltă parte, PDM consideră că soluționarea conflictului transnistrean se poate face doar prin dialog, în formatul 5+2, nu prin soluții identificate în afara acestui format. Iar referitor la subiectul federalizării țării, idee promovată de socialiști și președintele Igor Dodon, PDM consideră că aceasta nu este o soluție care să contribuie la reîntregirea țării, ci mai degrabă deschide un drum larg spre divizarea ei. Este o abordare care poate tensiona și duce pe o direcție greșită și periculoasă procesul de negociere.

Federalizarea  este un lucru imposibil pe moment, cu o majoritate pro-europeană în frunte cu PDM, de aceea este important ca și după 2018, în Parlamentul de la Chișinău să existe o majoritate a forțelor pro-europene. Acest lucru ar fi posibil dacă începând de azi, s-ar constitui o astfel de alianță pro-europeană, sau pro-integritate teritorială dacă doriți.

Comentarii