Euroregiunea Prut

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Euroregiunea de Integrare – Prut

http://mipopescu.wordpress.com/istoria-cmr-2000-2005/euroregiunea-prut/
Ideea macroregiunilor de dezvoltare transfrontaliera nu este o noutate. Ele au un scop limitat de incurajare a cooperarii pe niste arii restranse regionale, nu pentru elaborarea si implementarea unor macropolitci interstatale capabile sa asigure un nivel comparabil de dezvoltare intre statele membre ale UE si statele candidatele sau aspirante, in conformitate cu standardele europene.

Actuala criza financiara care a dus la o “stare de oboseala” a Uniunii Europene in privinta procesului de extindere a asa-numitului grup Balacanii de Vest, pare sa aiba un efect catastrofal asupra Basarabiei. Si asta, in pofida optimismului afisat de Chisinau.

In contextul acestei “oboseli a extinderii”, manifestata de Bruxelles, Rusia lui Putin incepe sa-si recupereze spatiul de influenta, pierdut in urma descompunerii URSS, iar urmarile se observa deja prin aparitia unor curente in societatea rusofila de dincolo de Prut care face presiuni pentru parasirea improbabilei directii vestice pentru a indrepta compasul spre uniunea euro-asiatica. Este deja foarte clar ca procesul integrarii tarii in Uniunea Europeana devine, pe zi ce trece, un obiectiv aproape imposibil de atins in pofida eforturilor si pozitiei declarate a Romaniei de a sustine includerea Basarabiei in “pachetul Balcanii de Vest”.

Sa nu uitam ca aceste tari beneficiaza de fonduri ale Instrumentului de Asistenta pentru Preaderare (IAP) care se acorda diferentiat, in scopul atingerii unui prag ce le-ar permite sa ajunga in situatia de candidat pentru aderare.

Totusi, odata cu tendintele de realizare a unei stabilitati politice la Bucuresti, actiunile Romaniei pentru a determina UE sa accepte includerea Basarabiei in grupul Balcanii de Vest pot capata consistenta, chiar daca Basarabia este extrem de departe de conditiile minime politice, sociale, economice, securitate, pentru a putea spera la acest statut.

Asistenta pentru Preaderare este un program menit sa ofere proiecte zonale cu specific national, prin care sa se realizeze o accelerare a reformelor si o coordonare a actiunilor conform unui set comun de standarde.

Din nefericire, metodologia de implementare si urmarire a derularii unor asemenea programe nu pare sa fie pusa la punct si tocmai de aceea apare suspiciunea ca eventuala aderarea a unor noi candidati neverificati ar putea aduce in cadrul UE, tari sub standardele unanim acceptate. In acest sens, nu-i deloc de mirare ca, in diverse cercuri europene, se vehiculeaza ideea ca „Balcanii de Vest au nevoie de o noua strategie”.

Tocmai o astfel de o noua strategie, “strategia sponsorizarii”, ar putea fi propusa Consiliului Europei, de Romania, prin implementarea si experimentarea unui program de sponsorizare a tarilor care candideaza pentru integrarea europeana de cate un stat membru UE, de preferinta apropiat ca specific national. Scopul ar fi ca statele, care sponsorizeaza, sa participe efectiv la derularea, coordonarea si monitorizarea proiectelor si a actiunilor pentru integrarea treptata si pe capitole la standardele europene.

In primul rand, tarile-sponsor, ca membre UE, reprezinta un model de referinta al standardelor pe diverse ramuri de dezvoltare pentru tarile sponsorizate. Apoi, prin monitorizarea si controlul fondurilor de dezvoltare de catre tara-sponsor, se realizeaza o garantie suplimentara ca destinatia acestor fonduri nu este deturnata. O asemenea garantie poate duce la o atragere suplimentara a investitorilor privati.

Pornind de la aceste minime consideratii, opinia mea este ca Romania si Basarabia, care au acelasi specific national, pot realiza primul proiect-pilotEuroregiunea de Integrare – Prut”, pentru pregatirea procesului de preaderare, care sa se desfasoare prin aprobarea si suportul Comisiei Europene si, desigur, dupa o discutie de principiu si cu avizul partenerilor de la Chisinau.

Deci, este vorba de conceptul “Euroregiunii de INTEGRARE“, diferit de cel al “Macroregiunii de DEZVOLTARE

Printre masurile ce pot fi intreprinse, unele fiind deja in desfasurare, as mentiona cateva, dar lista poate fi extinsa, diversificata si detaliata de expertii guvernamentali:
–          integrarea sistemelor economice, energetice si de infrastructura
–          introducerea, de catre guvernul roman, a unei legi speciale pentru declararea unor zone defavorizate in Basarabia, care sa beneficieze de fonduri si masuri similare zonelor defavorizate din Romania. S-ar putea solicita Comisiei Europene, in cadrul programului-pilot, suplimentari de fonduri.
–          cu aprobarea Comisiei Europene, pot fi eliminate unele tarife vamale interne (adica intre cele doua “tari”) pentru a incuraja dezvoltarea economica si stabilizarea populatiei basarabene (limitarea emigratiei)
–          integrarea si reformarea standardelor sociale / de coeziune sociala
–          eliminarea sistemului de vize interne, ramanand in vigoare, acolo unde e cazul, vizele pentru UE
–          integrarea sistemului de invatamant
Desi planul expus este minim si superficial, ideea prezentata doreste sa evidentieze avantajele unor asemenea Euroregiuni de Integrare a Prutului.

In cazul specific al Basarabiei se va ajunge la o aliniere rapida la standardele europene, se va realiza apropierea economica si sociala, se va intari spiritul si constiinta nationala si, practic, va reprezenta un pas fundamenta al integrarii romanesti cu ajutorul si aprobarea indirecta a Uniunii Europene.

Comentarii

Vitalia Pavlicenco

Vitalia Pavlicenco

Preşedintele PNL. Născută la 29 octombrie 1953, Grinăuţi-Bălţi, Republica Moldova Contacte: 069111682, 069119118, tel.german – +491605702646 Distincţii: Ordinul Naţional al Romaniei „Pentru Merit” în grad de Comandor Starea civilă: căsător...

Ultimele articole