Dreptul de autor și Conducerea țării – cuplu cununat în post.

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

11Am fost interesat și mă macină încă problema dreptului de autor din țara asta. E foarte greu să faci dintr-o Uniune Sovietică o Uniune Europeană! În special e dificil să faci reforme, să modernizezi un domeniu, cît de micuț ar fi el și e cu totul greu să implimentezi tehnologii care ar asigura transparența. Dar nici asta nu-i povara cea mai grea, mai este și mentalitatea, care nu se dă schimbată. Am început în 2009. Ce s-a reușit?

1. O nouă Lege nr.139, din 2010, privind dreptul de autor şi drepturile conexe, care nu-i perfectă, dar cu mult mai bună decît cea din 1994, ultima făcută cu suportul europenilor.

2. Demonopolizarea domeniului de gestiune colectivă (mai multe asociații care colectează și repartizează banii autorilor). Chiar dacă acestea, nou formate ori  mai vechi, se cearta şi se judecă între ele, oricum concurenţa fragilă e mai bună decît ”monopolul sănătos”. Pînă la urmă aceste asociații vor conștiențiza, poate, că din cearta lor tot ele, dar și autorii lor, au de suferit (pierdut bani).

3. Crearea Uniunilor de creație noi, asociații profesionale, pe acele segmente de drept de autor,  pe care n-a existat niciodată în Republica Moldova asociere, (ex: Uniunea Interpeților Profesioniști).

4. Ridicarea formală (prin acte de stat – CCA) a cotei producției autohtone de la 20 %  pînă la 30%  în spațiu TV și, foarte important, ridicarea de facto  în spațiu radiofonic, a cotei producției muzicale autohtone, de la 8% în 2009 pănă la 32 % în 2013.

5. Existența unui soft modern de monitorizare radio și tv, care îți dă raspuns: care piesă, unde, de cîte ori, cît timp? Și o face 365 zile, 12 luni, 7 zile, 24 de ore, 60 secunde. E foarte important. De fapt este un cadou pentru RM, deoarece unele state din UE încă nu și-au permis acest capriciu de transparență, totodată instrument esențial de management și marketing în Industria muzicală a unei țări.

6. În sfîrșit: și în spațiul public al RM se vorbește despre dreptul autorului și drepturile conexe, se cere, se scrie, se discută în contradictoriu, se adjudecă. Unii s-au trezit că au un drept, iar alții că fac abuz de el. O realizare.

În aceste condiții statul Republica Moldova, prin reprezentanții puterii (AGEPI, CCA și, foarte important – Comisia Parlamentară de profil), împreună cu cele vreo cinci asociații OGC-uri, dar și autorii, interpreții, precum și producători de fono și videograme au sanse mari să reusească. Au. Acum. Și vor reuși, deoarece s-au implicat, destul de profund, oameni serioși, de la putere…. Am încredere în ei și sper că nu vor dezamăgi lumea creatoare.

Esențial este să garantăm respectarea dreptului, concurență loială, corectitudine și transparență în gestionării banului autorului.

Vă urez succes! Tuturor.

Plec și eu în vacanță 🙂 , dar și la mare!

Iurie Badicu,

autor de muzica, texte, schițe si modele industriale.

www.secautaunom.com

Comentarii