CURTEA CONSTITUTIONALA (CC) ARE DE LUAT O DECIZIE CU GREUTATE. Ce urmeaza juridic dupa ce Dodon a refuzat a doua oara candidatura lui Filip la functia de Ministru al Apararii

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Conform Constitutiei Republicii Moldova, puterea decizionala in stat o reprezinta Parlamentul (nu Presedintele), iar Guvernul conduce tara sub controlul si cu sustinerea majoritatii parlamentare. Cu toate astea, in raporturile dintre Parlament (puterea legistaltiva) si Guvern (puterea executiva), are si Presedintele unele atributii. Cind Presedintele si Premierul fac parte din acelasi partid/alianta e mai simplu, insa cind ei sunt din partide oponente atunci pot aparea probleme institutionale.

Astfel, ca sa fie investit in functie un nou ministru in Guvernul RM, procedura este sa fie propus de premier si acceptat de presedinte. In cazul in care presedintele refuza numirea cadidatului (catre votul deputatilor in Parlament), premierul trebuie sa propuna a doua oara un candidat. Iar conform Legii cu privire la Guvern (articolul 26) a doua oara presedintele e obligat sa accepte candidatul propus de premier. Ce se intampla daca presedintele refuza si a doua ora propunerea premierului? Iata intrebarea juridica care ne intereseaza acum.

In cazul de fata, Premierul Filip l-a propus pe Eugen Sturza candidat la functia de Ministru al Apararii. Presedintele Dodon a refuzat numirea cadidaturii, si Filip l-a propus tot pe Sturza a doua oara. Dodon a refuzat din nou. Practic s-a ajuns la un blocaj instiutional, de acea Guvernul Filip a sesizat azi (19 septembrie) Curtea Constitutionala sa se expuna ce urmeaza.

Curtea ar putea lua una din urmatoarele 3 decizii:

  • Prima varianta, in cazul in care presedintele refuza in mod repetat candidatul propus de premier, atunci Guvernul poate propune spre vot Parlamentului candidatul la functia de ministru fara acordul Presedintelui.
  • A doua varianta este CC sa impuna gasirea un compromis (politic, nu juridic) intre premier si presedinte. Adica sa gaseasca un candidat de compromis, acceptat si de premier si de presedinte. Dar asta e putin probabil.
  • Ultima varianta este imposibilitatea numirii unui ministru fara acordul presedintului, deci blocaj institutional definitiv. Ministerul de resort va ramane fara conducator pina la finele mandatului guvernului aflat in functie.

Dintre aceste 3 variante cred ca prima e cea mai logică.

PS – Acest articol nu este scris de un jurist. Este opinia unui blogger preocupat de subiectele politice care se discuta in societate. 

Comentarii