CINE MANIPULEAZĂ DE FAPT OPINIA PUBLICĂ?

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Azi, editorialistul de la Timpul Constantin Tănase, apare cu un material Topurile și manipularea opiniei publice.

Ziaristul Tănase ajunge în acest material la unele concluzii bizare, de ex.:
Oare timp de opt ani de zile, cât a dus Moldova de râpă, nu a fost Voronin liderul tuturor topurilor și clasamentelor? Este evident, deci, că topurile nu reflectă nicidecum: 1. valoarea reală a personalităților politice și
2. contribuția lor personală la binele comun.

Acest pasaj inedit m-a convins, o dată în plus, că ziariștii de la noi nu prea au idee, ce este de fapt, un sondaj. Ba mai mult, neînțelegând ce este sondajul, insistă în a-l comenta.

Am scris în repetate rânduri, că ziariștii interpretează greșit datele sondajelor. Că fac calcule proprii deocheate ale numărului de mandate, că rup din context o cifră fără  a ține cont de altele, ca să nu mai zic de specialitatea casei – inventarea titlurilor.

Or, anume ziariștii – prin diletantism, sau cu bună știință – sunt adevărații manipulatori ai opiniei publice.

Pentru că un sondaj reprezintă niște cifre, care reflectă (în limitele marjei de eroare) realitatea obiectivă, adică așa, cum este ea.

Și doar cei, care comentează cifrele, le pot interpreta într-un mod sau altul.

Este adevărat, că sondajele de experți nu sunt reprezentative și nu reflectă realitatea obiectivă electorală (sau de alt gen). Ele reflectă realitatea doar în comunitatea de experți.

Este tot atât de adevărat, că în tehnologiile electorale există un procedeu, care se numește războiul ratingurilor, când se prezintă date desenate, favorabile unui concurent. Dar în aceste cazuri se folosesc companii de unică folosință, pentru că nici una serioasă nu-și va risca în asemenea mod reputația.

Sondajele – prin definiție, nu măsoară valoarea reală a politicienilor (asta cum – în $, kg sau cm?!), cu atât mai mult –  contribuția lor personală la binele comun.

Până la urmă, sondajele sunt un instrument, prin care se măsoară percepția, atitudinea, intenția populației de a vota acești politicieni și partide.

Asta înseamnă, că dacă Voronin și PCRM au în sondaj cele mai multe %, înseamnă că la eventualele alegeri (mai exact – în perioada efectuării sondajului) ar avea cele mai multe mandate. Și asta – indiferent de faptul, că Unimedia le va socoti mai puține mandate, iar d-l Tănase va considera că ei au dus țara de râpă…

P.S. Îmi pare rău, am uitat să pomenesc de politicieni, care tot nu pricep nimic în sondaje, dar cărora nu le plac sondajele, pentru că au rezultate mici. Așteptați alegerile și veți vedea, că sondajele au dreptate…

Comentarii