Cancelariile Occidentale au obligația de a formula o atitudine clară față de actul de corupție politică în care protagonist este Dodon

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Reacția oficială UE, distribuită prin comunicat laconic pe site-ul oficial după evenimentele din 8 iunie de la Chișinău, este una sumară și se referă la susținerea în general a RM, nu a ”coaliției situative”, cum sugerează propaganda ”situativă”.

Asta e bine, dar pe fond cancelariile occidentale trebuie să aibă o atitudine clară în ceea ce îl privește pe Dodon. Nu te poți ascunde după formule expeditive, căci e vorba de un Președinte legat prin acte de corupție de un alt stat, deci ne-frecventabil.

În al doilea rând, ne interesează dacă este legitimă în percepția Occidentului o alianță formată cu participarea lui Dodon. Iar asta independent de orice dispută constituțională. Problema este valabilă chiar și în situația în care momentul cu Dodon solicitând întreținere ar fi avut loc în interiorul termenului de 3 luni în care s-a putut forma o majoritate și vota un guvern.

Subiectul nu îl constituie procedurile constituționale. Discutăm de un act de corupție probată la cel mai înalt nivel cu participarea unui stat străin care se pretinde a fi arbitru alături de UE și SUA, suficient pentru a constata că lucrurile sunt extrem de grave.

Precauția e ok, însă clarificarea contează pentru arbitrajul situației, în eventualitatea în care va fi cazul. Datele problemei trebuie definite fără a lăsa dubii căci, de ex., dacă admitem că se poate negocia o soluție agreată de toate partidele, e bine să știm dacă Dodon este sau nu partener de dialog recomandabil.

UE și SUA trebuie să-și clarifice pozițiile nu neapărat pentru a face declarații oficiale, ci mai ales pentru a avea capacitatea de a articula reacții corecte. Rusia în mod cert are scenariile scrise în ceea ce privește evoluțiile ce urmează, deci și UE și SUA trebuie să aibă răspunsurile pregătite.

Altfel, dacă ne facem că nu observăm ”subiectul Dodon” și se achiesează la proiectele rusești, care nu sunt altceva decât diversiuni prin care se urmărește readucerea Republicii Moldova la statutul de stat aservit Moscovei, înseamnă că nu mai este cazul să ne mai raportăm la standardele fundamentale ale UE.

Comentarii