Mass-media a devenit o arma periculoasa asupra societatii!

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Comportamente deviante în societate
 Oare de unde apar?

Privind zilnic televizorul și portalele de știri, mi-am dat seama de o chestie uluitoare. Pe ce cale ne mână mass-media autohtonă dar și cea din întreaga lume. Trăim într-o iluzie periculoasă numită libertatea și independența presei care a început să se joace la propriu cu masele. Aceasta are un rol deosebit de periculos asupra întregii societăți, conducând nemijlocit la degradarea acesteia .
Practic zilnic privim știri și spoturi publicitare care instigă la ură și violență, nu contest că orice informație mediatică de acest gen nu are în același timp o parte a realității, dar informațiile de acest tip sunt expuse în așa mod încât au o relevanță negativă pentru întreaga societate. Aceasta are tendința de a da repeat ceea ce văd la televizor. Și noi ne mai întrebăm de unde atâta ură și violență?! Pe lângă educație, de aici pornesc toate. Societatea mediatică fiind actorul organizațional care aruncă idei deviante societății și aceștia le transpun în mod diferit mai departe.
Eu nu țin minte în ultimii 5 ani să privit vre-un buletin de știri, unde să nu apară măcare o știre cu conținut violent (agresivitate verbală/fizică, furt, viol, crimă ș.a) Într-adevăr, societatea se confruntă cu acest șir de probleme, dar asta nu înseamnă că ele trebuie expuse în lumea mediatică sub asemenea formă. Presa nu face altceva decât să amplifice fenomenul de devianță. Ideea e exact aceeași, cum te-ai uita la un film de acțiune și după aia ai tendința să repeți mișcările super eroice din film, sau ți-ai dori să fii ca actorii din film ,la fel este și impactul știrilor asupra populației de rând.
De multe ori am impresia că mass-media nu face altceva decât să susțină idea de încălcare a normelor și regulilor sociale, în acest mod se creează un nou comportament socialmente neacceptat și indezirabil.

Amploarea violenței constituie, în prezent, o problemă socială de înaltă anvergură, presa scrisă cât și audiovizuală informează în permanență cu privire la acțiunile acestui fenomen. 
Drept exemplu sunt nenumăratele cazuri de abuz sexual, maltratare părinților, copiilor, omoruri. Toate acestea sunt susținute de o abundență de imagini violente puternic sonorizate astfel încât produsul de pe sticlă este unul cu adevărat șocant, gata să impresioneze și să crească audiența. Aceste acțiuni violente, se perindă zilnic în fața ochilor noștri ațintiți în ziare și televizor.
Acțiunile violente din cadrul societății sunt mediatizate pentru că acest lucru crește defapt audiența, pentru că oamenilor le plac situațiile șocante, dar nu vă întrebați ce impact au ele asupra noastră? Cît de stresat devine subconștientul nostru și cât de imobil în gândire ai fi în cazul unei situații critice? Dovada vine din răspunsul unui număr numeros de oameni care au dat dovadă de un comportament agresiv, întrebați de ce au făcut X sau Y, răspunsul lor era “Așa am văzut la televizor; am vrut să încerc și eu să văd cum e” etc.
Mass-media joacă un rol deosebit de important în mediatizarea și problematizarea fenomenului de violență dar ea nu reprezintă mijlocul de prevenire, în cele mai multe cazuri aceasta își rezervă doar dreptul de a prezenta amalgamul de cazuri prin simpla modalitate de a atrage cititorii prin senzațional și ieșit din comun, evitând defapt implicarea propriu zisă.
Televiziunea autohtonă dar și cea de peste Prut au găsit trucul prin care își cresc considerabil audiența: știrile senzaționale cu adaos din oficiu.
Aceste știri/articole ce instigă la violență pot fi incadrate în categoria “hard news” a căror caracteristici tipice sunt: dramatismul, acțiuni fizice extreme, intensitate emoțională, amenință comunitatea, impact sonor etc.
De observant faptul când apare o știre despre un omor,viol fie el la televiziune sau în ziar,acesta ocupă locul de frunte. În cazul televiziunii, apare prima în jurnalul de știri și în cazul articolelor din presă apar pe prima pagină cu titluri scrise cu caractere mari și îngroșate. În cazul presei scrise,un instrument folosit de jurnaliști este și fotografia/imagini ( chipul victimei, agresorului) ce întăresc latura de senzațional, acestea împreună cu titlurile sunt primele vizualizate de cititori, acestea sunt făcute să surprindă esențialul articolului. Un alt instrument sunt titlurile de senzație, gen “Bătaie cu cuțite”, “Și-a ucis mama cu ciocanul”. Mijloacele cele mai populare prin care jurnaliștii sensibilizează masa sunt : Fotografiile ce ilustrează fața victimei/agresorului, titlul dramatic cu impact negativ, tipul de discurs care este de cel mai multe ori șocant etc.

      Mass-media mai încearcă să susțină diferite campanii împotriva violenței, publicând și aducând pe sticlă articole/știri prin care fac public măsurile luate de autorități, dar acestea din păcate sunt la un număr extreme de redus. În plus, și cititorii/privitori de știri sunt mai mult atrași de știrile de senzațional, cu context dramatic, ei preferă mai mult articole ce răscolesc emoții decât articole care au scopul de informare, prevenire și educare a acestor comportamente deviante.
Consider că CCA (Consiliul Coordonator al Audiovizualului) trebuie să ia o atitudine în acest sens.
Să punem capăt acestei doze de dramatism care ne este injectată zilnic de către mass-media.
Avem nevoie de o societate sănătoasă, nu de una stresată și bolnavă psihic.

Comentarii

Sergiu Vatamaniuc

Sergiu Vatamaniuc

În demersul creșterii mele intelectuale , un rol deosebit de important , crucial aș spune , l-a avut facultatea de Politologie la care în prezent îmi continui masteratul , ea fiind cea care a inserat în mine principii și valori , sufieciente pentru a...

Ultimele articole