Jurnalismul, între mit și realitate în campania electorală

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

În virtutea tuturor acuzațiilor, după biserică, presa rămâne instituția care se bucură de cea mai mare încredere din partea populației – 60-70%, potrivit sondajelor. La polul opus, este încrederea în politicieni și partide. În aceste condiții, presa poate ridica politicienii până la nori și tot ea le poate îngropa viitorul politic într-un singur minut, cât durează o știre la TV. Tocmai din acest motiv, interesul politicienilor pentru controlul asupra media este unul imens.

Regretabil, dar acum nu putem vorbi de o televiziune sută la sută independentă. Dacă unele fac manipulare deschisă, altele fac agitație mai mult sau mai puțin ascunsă. Cel mai mare hoding media (Publika, Prime, Canal 2 și Canal 3) o face, zilnic, aproape deschis. Cele patru canale sunt proprietatea a lui Plahotniuc, motiv pentru care e lesne de înțeles că îl susțin pe Marian Lupu. Abundența democraților la tv este criticată des de către platforma DA, partidul lui Maia Sandu, pe alocuri și ong-urile media, deși, toți înțeleg că Plahotniuc nu a investi milioane în TV pentru a-și promova adversarii politici. Ba, mai mult, acest trust nici nu are pretenții de icoană a jurnalismului, în comprație cu alte tv care încearcă să se ascundă după deget.

Este și cazul TV7, mai exact cazul Nataliei Morari. Iubita liberal-democratului Chiril Lucinschi susține că știe ce mâncare de pește este jurnalismul, având pretenții critic jurnalistic și de moderatoare care își tratează în egală măsură invitații la emisiune…etc. Doar că periodic își uită rolul și face partizant politic, îndemnând lumea să colecteze bani pentru campania lui Maia Sandu, de exmplu (vezi postare de pe facebook din 18 octombrie), sau să-i sugereze în dezbateri Maei Lagura să se retragă în favoarea aceluiași candidat comun.

Să fie clar. În mod normal, orice om este liber să aibă preferințe, inclusiv politicie, doar că articolul 5, alianiatul 3 al Codului Deontologic al jurnalistului spune clar că “Jurnalistul separă activităţile editoriale de cele politice şi economice”. Or, Nataliei atât de mult îi place să facă agitație, încât și restaurantului pe care-l are i-a dar numele „Propaganda”.

Cu toate aceste, Natalia Morari se bucură de popularite printre tinerii revoluționari de pe facebook, dar și în rândurile ong-urilor media. Agitația ei pentru un anumit concurent
electoral nu este taxată de Consiuliul de Presă, pentru simplu motiv că e la modă să susții opoziția și să denigrezi guvernarea. E în vogă să beai șampanie franțuzească la Propaganda și să vorbești despre orice, dar nu și despre propaganda de la TV7 și Jurnal TV.

Și parcă n-ar fi nimic grav dacă acești oameni ar înțelege că promovează standarde duble. Mă întreb și îi întreb: De ce promovarea Maei Sandu la unele TV este ceva de bon ton, în timp ce promovarea lui Lupu la televiziunile lui Plahotniuc este o crimă? Eu, personal, nu văd nicio diferență. După investiții și randament.

Comentarii

Iurie Morarescu

Iurie Morarescu

Am crescut la țară, printre tractoare. Părinții sunt oameni simpli și, probabil, din acest motiv și-au dorit cu tot dinadinsul să-mi bage carte-n cap. După absolvirea liceului din satul natal, Boșcana (r. Criuleni), am fost admis la Academia de S...

Ultimele articole