Editura Rafet mi-a scos în tipar al patrulea volum de poezie, unul din cele 1624 de manuscrise participante la concursul Festivalului Internaţional de Creaţie „Titel Constantinescu” (Rîmnicu Sărat, ediţia VIII, 2015). În consecință, placheta „poɘtic incorəct” a cîştigat „Marele Premiu”.
Reproduc mai jos din conținutul său un text conceput vreo 3 ani în urmă, dar mai actual, se pare, decît vremurile apuse odinioară:
A Opta Minune a Lumii. Heteroglosă[1]
de ieri nu am citit nimic, de trei zile nu am pus gura
pe mîncare gătită și nu am pus mîna pe femeie
de o săptămînă, am băut ceai neîndulcit douăș’una de zile
la rînd cu tălpile afundate
pînă la pulpe în apă, am evitat metodic
oamenii și gîndurile
timp de patruzeci de zile încheiate, acum
am voie să lucrez în voie la Lista
Generală a Monumentului de Arhitectură amplasat
în Bulevardul Ștefan cel Mare din Capitala Republicii
Moldova. Edificiul e turnat în beton-armat
și fețuit cu plăci de piatra albă. Nivelul soclului
și scările de acces sunt placate cu marmură
roșie, gresie neagră și alte simboluri
oculte. Cea mai mare parte a edificiului e acoperit
cu sticlă tonată: să nu carecumva
să-i vadă ochiul străin capacitatea utilizată
doar în proporție de 0,89
la sută de toate adminstrațiile politice
succesive. Gurile rele spun că Președinția Republicii
Moldova are la baza fundamentului un sacrificiu
uman (un alogen ateist cu ochi albaștri
& grupa de sînge Vel rezus
negativ), precum legendarul mason balkanic
Manole și-a zidit iubita în zidurile Mănăstirii
ca să-i dăinuiască pe veci amintirea
numelui. Eu cred
la mijloc e pur și simplu calitatea
materialelor de construcție, o marcă de latex ocult
ce se extinde pe mădularul
Domnului ca un troleibuz la orele de vîrf, fără a mai
pune la socoteală hoții de buzunare. Voi da
ordin negreșit
ca în spațiile numeroase nefolosite
de la parter ale Președinției să fie instalată Biblioteca
lui Borges, guvernele de stînga și cele șaptezecișidouă
de fecioare care mi s-ar cuveni
dacă ar fi să mă convertesc într-o zi la islam, voturile
diasporei risipite pe bacșiș mărunt, baionetele
ruginite din timpul primului război
mondial și colții de fildeș
ai mamuților surprinși de Epoca de gheață cu iarba
nedigerată în stomac, apoi la etajul
întîi toate perechile de pantofi încă nepurtați de Celine
Dion, epava conservată a Titanic-ului și deportații
înghețați în Siberia, membrii Tribului lui Israel
care tot încearcă fără succes
să traverseze Marea Roșie și delfinii captivi
în Marea Neagră, batalioanele române neîncumetîndu-se
să traverseze Carpații, faraonii catapultați
direct din Piramide și din Vechiul Testament, votanții
indeciși din statele americane
insulare, apoi drăcoveniile motorului
de căutare Google la etajul doi și, tot așa, voi căuta
locul potrivit la etajul potrivit mărului ce i-a căzut
în cap lui Newton, fără a intenționa să renunț
prin asta și la mărul pe care i l-a dat vrăjitoarea Albei-
ca-Zăpada în povestea fraților Grimm, nici
mai puțin la mărul oferit
de Eva lui Adam: toate așezate
alături ca și capetele tăiate ale celor Trei Iezi
din povestea profetică lui Ion Creangă, apoi voi reloca
reprezentanța Fondului Monetar Internațional, gunoaiele
de miliarde spălate de Cartelurile
interlope, radiațiile de la Auschwitz și
Hiroshima, bucățile prăfuite din zidul berlinez
și din fosta frontieră a Iugoslaviei, guvernele
de dreapta și toți flămînzii lumii
a treia, ochiul scos al lui Victor Brauner și creierul
plutitor în formalină al lui Vladimir
Lenin, milioanele de tone de pielițe circumcizate
din bigotismul erotic și craniile scalpate din tot atîta
ură, sînii uriași de femeie prin care s-a plimbat
în voie Gulliver și liliputanii Circului
de Stat cînd aveam vîrsta de cinci ani, chinezii
care nu s-au născut prin decret guvernamental, sîngele
scurs de la plutoanele de execuție și vinul
de colecție din subsolurile Cricovei: după care oaspeții
străini se mută nerăbdători la ultimul
etaj, unde își exersează îndemînarea
în arta vechilor greci kottabos[2] cu nimfele
basarabene, căpătînd pe viață harul dezlegării
limbilor: pînă la sfîrșitul următorului milenarism
se va instaura definitiv pax
moldava[3] omniterestria ori nu va mai fi[4]
niciun fel de pace la Moldova. De-asupra
ultimului etaj voi depozita pomul cunoașterii virtuale
cu tot cu pămîntul prins în rădăcini, coloniile încă
neeliberate ale lumii, invențiile nematerializate ale lui
da Vinci, stolul firav de tulkus[5], pluta din bîrne
de brad cu care foarte tînăra Angela
Loghin[6] m-a salvat
de la înec pe cînd încercam să traversez Lacul
de la Șișcani[7] a doua oară consecutiv în ziua
fatidică, caietul meu cu desene (excavatoare, în mare
parte, dar și oameni ținîndu-se de mînă, schițați
dintr-o linie neîntreruptă de cerneală roție) și litere
caligrafiate de la vîrsta
pre-preșcolară, Cartierul General de Comandă
Al-Qaeda, prima mea bicicletă de culoare verde
cu care aduceam iepurașilor mei iarbă
de la 10 km distanță de casă. Tot acolo voi avea
grijă să rezerv o cameră separată
pentru pasagerii companiilor aeriene low cost, victimele
Regelui Barbă Albastră și refugiații care solicită
cetățenie irlandeză. Și dacă cei mai mulți vor
observa că nu mai este
loc pentru însuși Președintele Țării
în toată povestea acesta, voi face o breșă
de conectare la rețeaua de tunele intermediare săpate
încă de salahorul Dante în Divina Comedie și la
celelalte șapte minuni ale lumii
vechi. Abia atunci cînd își vor atinge cu toții
sufletele nemediate
de corpurile greoaie, așa cum se rașchetează parchetul
uzat din lemn stejar, se vor obișnui finalmente unul
cu altul, urmînd cu ochii închiși stațiile de metrou
din Londra și Moscova. Însă eu
nici atunci deja nu voi fi
mulțumit de rezultate, voi strînge la subsol toate
detonatoarele care au eșuat în atentate
teroriste să le explodez religiile stocate
în sinapse, toate ideile lor politice statutare, voi
aștepta răbdător să se nască toți
în devălmășie, strîns lipiți
unul lîngă altul ca niște sarmale moldovenești aburinde
zi și noapte între Paști și Crăciun
și apăs
împăcat butonul de lansare în eter a acestei
rachete panspermice[8] sub formă de sticlă
transparentă găzduind textul speranței
poetice în căutarea unui țărm
ocrotitor, caut
un țărm ocrotitor, un
țărm ocrotitor,
sine ira et studio[9]
2012
LEGENDĂ
[1] (grec., hetero − „diferit” şi glōssa − „limbă, limbaj”) Diversitate de voci, stiluri de discurs ori puncte de vedere identificabile într-o operă literară ◊ filozoful rus al culturii Mihail Bahtin îl utilizează cu varianta „разноречие” pentru a surprinde armonia şi/sau conflictul între discursurile eroilor lui Fiodor Dostoievski
[2] Concurs pe îndemînare la finalul simpozionurior etrusce, popular în vechile colonii greceşti a. Ch.: resturile din pahare se aruncau într-un castron metalic, uneori complementat de figurine umane. ◊ Tradiția susține că norocul la kottabos asigura șansele amoroase ale simposiaștilor
[3] Sistem improbabil de ordine internațională și model de structurare a raporturilor politico-militare pe spații geo-politice largi, excedînd frontierele propriu-zise ale statului vizat. Istoria reține cronoligic, în principal, Pax Romana, Pax Mongolica, Pax Ottomana, Pax Sinica, Pax Britannica și Pax Americana
[4] „Secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc!”, expresie atribuită lui André Malraux, scriitorul şi ministru francez al Culturii
[5] Tulku (mong.), reîncarnări asistate de Lamii tibetani prin intermediul meditațiilor extatice, materializate uneori în forme humanoide superioare; ◊ manifestări mentale suprapersonale ce reușesc să rupă ciclul reîncarnărilor corporale succesive
[6] Sursele biblice fac referire la ostașul roman Loghin care s-ar fi convertit la creștinism imediat după implicarea sa directă la răstignirea lui Iisus Hristos
[7] Localitatea de baștină a autorului, plasată la frontiera cu județul Huși (n.ed.)
[8] Ipoteză abiogenetică conform căreia viața terestră ar fi fost transferată de pe corpurile cerești alogene (comete, meteoriți etc); ◊ Balada Miorița admite o asemenea etiologie
[9] Expresie (lat., „fără ură și părtinire”) atribuită istoricului antic Tacitus și folosită ca ghid (pseudo)științific pentru relatarea obiectivă a evenimentelor controversate din trecutul umanității
Info video legat de carte: http://www.tvsudest.ro/?p=13547
Vezi și http://vox.publika.md/freestyle/diptic-liric-autognostic-curriculum-vitae-cosmogonic-cultural-brevetat-chiromantic-510796.html