Groparul căilor ferate ale Moldovei

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Îmi amintesc încă de mic de călătoriile cu trenul, erau deosebite de cele cu autobuzul sau cu rutiera. Vedeai diferiți oameni de diferite ocupații, care se duceau la lucru, care se duceau să vîndă din sat ceva la Bălți de exemplu pomi sau o găină o rață; care se duceau să cumpere ce le trebuie. Se mergea cu trenul deoarece era și comod și ieftin. Își puteau permite să meargă oameni de diferite venituri, și era de 3 ori mai ieftin decît să mergi cu autobuzul. De la noi de la Biruința lucrau sau învățau circa 40% la Bălți. Și ei la fel, învățam la liceu la Bălți și cel mai ieftin era să merg cu trenul.

Situația aceasta era foarte comodă, chiar și cei care călătoreau pe alte segmente, de la Ungheni la Chisinău mergeau cu 10 lei pe cînd cu rutiera era 27, de la Bălți la Chișinău era 18 lei pe cînd cu rutiera era 50. Mulți studenți au folosit ca transport trenul, mulți din satele de pe drum de asemenea au putut la cost minim să meargă la oraș, nu mai zic de oamenii care lucrează în oraș și trăiesc la sate. Este un pic mai mult merge dar e sigur și comod.

Nu cred că este cineva din Moldova care să nu se fi folosit de tren

Dar toate acestea au rămas în trecut. Mai bine zis s-au găsit „oameni demni” în conducerea CFM care nu aveau alt scop decît să stoarcă bani cît pot din acest avut al statului și să dărîme tot ce încă mai mergea în acest sector. Au început foarte simplu cu un fel de modernizări de locomotive care costau enorm și care nu făceau nici o schimbare spre bine în trenul respectiv, se schimbau doar unele detalii de căptușeală și salon, pe limbaj populare se spune „se fac buzele” și apoi aceste locomotive erau prezentate ca „mare proiect de succes” al conducerii CFM. Prostiile acestea nu numai că nu au îmbunătățit parcul de vagoane și materialul rulant ci au adus și un prejudiciu enorm întreprinderii, prin contracte dubioase și la costuri exagerate din care au profitat al de Strună și compania. Apoi aceste locomotive au început să arate probleme, se aprindeau din mers se stricau și erau scoase din uz. Cineva a început vre-un dosar penal pe această temă? S-a autosesizat procuratura sau poliția de transporturi? NU. Pe nici una din cauzele acestea de delapidări enorme cu prejudicierea statului nu au fost pornite cauze penale, cu toate că era clar de la o poștă că se fură ca în codru des. Am avut ocazia și am discutat cu o persoană din CFM care vedea toate aceste fraude și licitații trucate dar nu putea spune nimic căci atmosfera era de teroare și oricine care avea să deschidă gura i s-a spus concret că nu va mai lucra nu doar la CFM dar nicăieri în genere în Moldova. După ce a trecut prima dată cu operația tîlhărească „Modernizarea locomotivelor” au mai înfăptuit încă cîteva similare din care au avut de cîștigat toți figuranții proiectului, doar noi țara am avut de pierdut. Puterea și procuratura se făceau că plouă, de fapt și lor le ploua cu bani din această șmecherie, nimeni nici nu se stresează că va putea fi pornită o cauză penală pe acest subiect.

După operațiunile de modernizare care oamenilor simpli care se foloseau de tren nici în ruptul capului nu le trebuiau, căci este un alt fel de public care nu are nevoie de modernism superficial și scump ci de transport, așa cum este ieftin și accesibil, păi iată cp după această operațiune au apărut găuri enorme în bugetul întreprinderii. Conducerea mediocră a găsit doar o singură soluție: și anume că oamenii simpli vor acoperi cheltuielile. Și iată că marele proiect de modernizare a ptrenurilor s-a transformat în coșmarul oamenilor simpli. Spre exemplu pentru traseul unde a fost impusă locomotiva „modernizata” de fapt tîlhărită prețul biletului a crescut de la 27 lei la 68 de lei pentru clasa 3 adică cel mai ieftin bilet. Iar pentru clasele următoare 2 și 1 au devenit și mai scumpe deci ca și la transportul cu autobuzul (rutiera) care este 100 lei pe acest traseu. Timpul de rulare a rămas același. Toate biletele de clasa 3 se cumpărau primele, oamenii de nevoie dacă nu aveau altă soluție cumpărau bilete de altă clasă, mai pe scurt au scuipat ei pe interesele oamenilor și au bătut buzunarele cu bani. Avînd în vedere un management defectuos și soluții mediocre de care erau în stare conducerea CFM nu era greu de așteptat că aceasta se va ruina și multe din trasee se vor închide sau vor fi vîndute.

După cum știm CFM-ul după algoritmul alianței (documentul secret al bandiților de la putere prin care au împărțit țara) a fost atribuit  PL-ului. Liberalii nu se deosebesc prin cunoștințe profiunde de management sau de dragoste deosebită pentru ceea ce este în țara asta, deci era lesne de înțeles că nou-numitul Iurie Topală la conducerea CFM va merge pînă la capăt asa-numitele reforme și va îngropa întreprinderea și prin asta și interesele oamenilor.

http://www.publika.md/intreprinderea-de-stat-calea-ferata-din-moldova-are-un-nou-director-cine-este-acesta_2405591.html

Trebuie să fac o mică precizare aici: căile ferate în special transportul de călători cu acestea sînt activități de dotație din partea statului, deci asta ce înseamnă? Asta spune că din punct de vedere economic de mai bine de 17 ani acestea nu aduc venituri sau necesită dotări din partea statului adică unele sume care se varsă pentru acestea. Similar statul finanțează/dotează și alte ramuri de exemplu Regia trasport electric din Chișinău are pierderi de peste 100 milioane lei anual deci cheltuielile depășesc veniturile cu peste 30%, bani pe care statul îi donează acesteia, de asemenea statul donează pentru compensații la căldură și la medicamente și alte domenii. Deci domenii sociale importante care trebuie menținute.

Este o altă problemă de ce conducerea de la CFM sau RTEC nu este capabilă de peste 10 ani să asigure ca activitatea să fie cu venit. Dar dotațiile anuale pentru CFM călători erau mult mai mici decît cele care se acordă anual RTEC-ului. Lovitura cea mare a fost aceste aventuri tîlhărești de modernizare a CFM care au adus întreprinderea în groapă.

După cum am spus oamenii nu mai erau capabili și nu vroiau să meargă cu trenul la prețuri similare cu transportul auto. De lucrul acesta trebuiau să-și dea seama Strună, Topală și altii care au condus întreprinderea, lucru care nu s-a întîmplat.

Acum noul director Topală, renumit pentru schemele sale puse pe roate în primăria Chișinău, ajuns la conducerea CFM nu vede altă soluție decît închiderea unor trasee care îi diminuează profiturile, deci nu să facă un studiu să vadă care e problema și cum trebuie de făcut ca să fie menținute acest serviciu ci au luat decizia de a închide, deci tipic liberală Schimbarea pînă la capăt, cred că pînă la capătul nostru.

http://www.publika.md/trenuri-atat-de-vechi-incat-cfm-a-anulat-cursele-din-lipsa-de-pasageri_2494841.html

Acum, după ce au scos trenul de pe linia Chișinău Ungheni, Chișinău Bender, Ungheni Bălți, pe cele spre sud de asemenea le-au eliminat, a rămas doar un singur tren cel spre Ocnița care și acesta nu cred că va mai merge mult timp cu așa atitudine și așa prețuri.

Am aici cîteva întrebări pentru groparul căilor ferate a Moldovei?

  1. Ați examinat oare de ce întreprinderea pe care o conduceți a ajuns în stare falimentară?
  2. Vor fi pornite cauze penale și cercetări de serviciu pe fraudele cu modernizarea și cele cu delapidările din CFM?
  3. Ce soluții aveți pentru oamenii care cu ocazia reformelor voastre își vor pierde lucrul?
  4. Ce le propuneți să facă oamenilor care se foloseau de transport ieftin și accesibil pînă a închide traseele suburbane?
  5. Care este cauza că întreprinderea de importanță strategică are un management defectuos și a ajuns să închidă un serviciu absolut necesar?

Un lucru aberant care l-am văzut în aceste explicații cu ocazia închiderii liniilor suburbane a fost propusă din partea CFM ca oamenii să se folosească de trenurile internaționale Chișinău București, Chișinău Moscova și altele. Este și aberant și în bătaie de joc de oameni:

  1. Trenurile internaționale nu se opresc în stațiile din sate, acestea nu se opresc decît în centrul raional.
  2. Costul călătoriei pe orice traseu cu acestea este mai scump chiar decît cu rutiera, deci iarăși o bătaie de joc de oameni.

Așa se întîmplă cînd la conducerea unor structuri strategice ajung oameni care maximum ce pot face este scheme corupte din primării și unicul atu al lor este că fac parte din gașca conducerii.

Comentarii

Sergiu Ungureanu

Sergiu Ungureanu

Născut în Ţara Moldovei. Activ, hotărît, interesat de fenomenul politic în Moldova şi în lume. Am un acutizat simţ al dreptăţii şi vred că libertatea şi adevărul trebuie să domine peste tot. Creştin ortodox precum toţi înaintaşii mari care au ap...

Ultimele articole