Cum se face tehosmotrul în Moldova (sau despre mafia și bespredelul testărilor auto)

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Cu toții într-un fel sau altul ne folosim de transporturi, fie direct mergînd în fiecare zi cu acesta fie indirect prin produsele pe care le procurăm dar care au și componenta de transport inclusă în costul acestora. Iar unii din noi mai și conduc mașinile și prin aceasta participă nemijlocit la traficul rutier și volens-nolens se ciocnesc cu toate problemele legate de aceasta.

Deci fiecare din noi avem aface cu transportul, păi e și normal de imediat ce ai ieșit din casă și trebuie să ajungi la lucru sau la rude sau oriunde ai nevoie de rețeaua de transport.

Iată că acest sector de transporturi are și unele reguli interesante, pe lîngă faptul că trebuie să suportăm indirect toate scumpirile de carburanți care imediat ne bat la buzunare pe toți proprietari și utilizatori de transport mai sînt și o serie întreagă de alte cheltuieli care pînă la urmă tot pe noi ne vor bate la buzunar.

Deci care e istorioara pe care am ținut să o expun astăzi? Este una cît se poate de reală despre situația dintr-un sector afectat de corupție și incompetență ca și multe alte lucruri în Moldova.

Oricît nu ar părea de paradoxal dar la noi în Moldova în fiecare an trebuie să treci testarea tehnică și să plătești taxa de drumuri sau mai bine zis taxa de lipsă a drumurilor normale. Și asta indifernt de faptul că te folosești de mașină mult sau o scoți odată la 3 luni iar drumuri nu mai există, și fără a lua experiența altor țări europene la cer deseori face referință conducerea noastră unde se trece doar odată la 3 ani testarea, iar taxele de drumuri depind în mod direct de drumurile utilizate și parcursul anual al automobilului.

Ca și mulți alți șoferi trec și eu anual testarea tehnică a automobilului, și ca mulți alți șoferi ni se dă de înțeles că trebuie „să dăm și noi cîte ceva” asta așa „ca să șie tăt ghini” adică se are în vedere să dai o sută două de lei și treci fără probleme. Așa și eu anual mai împingeam un sutar sau 150 că așa scria pe fața lor că vor ceva. Și așa fac peste 60% din șoferii din Moldova în majoritatea testărilor auto din capitală și în raioane (bine nu toate, căci mai sînt cred că și cinstiți). Anii trecuți chiar cei de la testare mi-au explicat că dacă ei vor mașina trece testarea iar dacă nu vor nu va trece și depinde doar de dorința lor, fiindcă legislația și regulamentul în acest sens sînt foarte vagi și le permit să abuzeze cum vor, așa că este mai bine să dai ceva. Atunci nu am înțeles prea bine toate spusele acestea pînă anul acesta.

Iată că anul acesta am hotărît că nu dau nimic, în special pentru că nu văd de ce aș da, nu văd drumuri normale, nu văd un stat normal care să ne asigure niște condiții de trai și de lucru normale, nu asigură calitatea drumurilor astfel ca să poți merge normal pe ele fără să pierzi vre-o roată sau să spargi mașina.

Am venit cum se cuvine la un centru de testare, am pus așa numit-a poker face și nu observ nimic nici un fel de semn ca să dau ceva să fie totul ghine.

Deci pînă atunci am observat că mașinile erau testate superficial, se intra doar cu botul lîngă stad se lua o fotografie și se trecea înapoi, după care șoferii primeau actele.

Eu am arătat indisponibilitatea mea de a da ceva în plus și s-a pornit istoria. Am fost chemat pe sa intru cu mașina. La intrarea pe stand am fost chemat să cobor și în locul meu să intre persoana de la serviciul de testare auto (operatorul cu car tocmai discutasem). A intrat pe stand au pornit felurite testări, deci eu nu eram în interior ca să văd ce face și cum face, manevrează corect sau nu. După aceasta testatorul a ieșit a făcut o plimbare în jurul mașinii apoi a cerut trusa medicală, apoi triunghiul de semnalizare apoi stingătorul s-a uitat la toate trei doar superficial și a spus verdictul: Trusa incompletă iar stingătorul este expirat (am observat că era de o lună poate trecută data). M-a mirat faptul cum fără să verifice conținutul întreg al trusei medicale a dat verdictul. Mi s-a dat un certificat temporar valabil 30 zile cum scrie pe el după care pot veni la o testare repetată doar pentru acele puncte care au fost găsite abateri.

Vin pe data de 26 Decembrie la aceeași testare la Mercedes Centru, încă nu erau expirate cele 30 de zile înscrise pe foaie, iar aici sînt impus să achit nu doar cei 50 lei ai testării repetate dar toți 150 lei, și să trec testarea integrală. Am fost indignat dar am ascultat de instrucțiunile operatorului și am tras mașina la stand. Iară s-a urcat de unul singur și a manevrat cum îl duce capul pe stand, după care iese, face o plimbare în jurul mașinii și dă verdictul: Luminile nu-s ca lumea!

Cum așa?, demonstrați-mi!

Vine cu un stand metalic la care imi arată că la unul din becuri cum spune el este un pi mai jos de o linie imaginară.

Am cerut să fie făcută trimitere la legislație unde este acest lucru arătat și unde este clar stipulată desenul de lumină linia care este mai jos sau mai sus? Și nu a putut să dea nimic decît un regulament vag

http://www.mtid.gov.md/sites/default/files/files/Regulm_Inspectia_tehnica.pdf

care conține peste 100 de poziții de verificare și la fiecare poziție cîte 3-4 elemente de control, deci un volum extrem de mare de date care în mod normal nu au cum să le verifice testările auto doar dacă vor petrececu fiecare mașină cîte 3-4 zile. Iar formulările sunt extrem de vagi și interpretabile ca de exemplu: poziția 822. Rezervor și conducte de combustibil. Nu sunt conform cerințelor în vigoare (Care cerințe în vigoare? Unde le putem găsi în lege scrise clar și exact?)

Poziția 809 Iluminatul interior. Nu funcționează. (Stai un pic dacă am în interior 5 beculețe din care 2 funcționează cum se consideră? Este sau nu este incălcare?)

Poziția 401 Jocul volanului. Depășește limitele stabilite (care sunt limitele și cu ce echipamente se verifică?)

Acestea sunt doar cîteva exemple din bredurile pe care le conține acest regulament la care fac trimitere testările auto, deci nu există nici o explicație sau trimitere legală la indicatori concreți iar termenul faruri dereglate poate însemna și dereglare totală sau dereglare milimetrică de la idel poate din cauza unei furnici care s-a pus în acel moment pe far. Asta și mi-a dat de înțeles operatorul cînd a spus că de ei depinde cine va trece și cine nu această testare.

Am cerut atunci să fie dat regulamentul de testare tehnică interior al unității, unde să fie clar scris ce și cum se testează care din cei peste 100 de parametri îi testează și cu ce echipamente care este limita de toleranță pentru abaterile depistate (admisibile și inadmisibile), timpul normat pentru fiecare element testat, și numaidecît trimiterile legale pentru fiecare element testat deci ca totul să fie extrem de transparent. Am dat de înțeles că sînt inginer și știu termenii. Atunci au spus că au la bază doar acel regulament vag care mi-a fost arătat. Iar interpretarea concretă pe fiecare punct lipsește, deci este subiectivă. Deci un regulament interpretabil și fără o descifrare sau acte sublegislative dau verdictul cu consecințe tehnice și legale concrete.

Am înțeles că este mafia lor la mijloc și că interpretează cum vor fiecare punct, am chemat administrația unității și poliția pentru a constata faptul. Sigur că s-au enervat un pic au început a jongla cu datele au dat învinuiri cum că ceea nu este sau aia nu este dar să prezinte acele acte legale în care este clar determinat ce înseamnă lumini dereglate, ce înseamnă alte puncte nu au putut, deoarece toate astea sunt la interpretarea lor.

Aceasta este o capcană în care stăm noi toți, deoarece acești băiețași și-au făcut o afacere bine-merci care nu are nici o frică, nici o cale de atac nici un fel de recurs contra lor. Ba mai mult mi-au spus că deoarece am plătit taxa de drumuri la centrul lor nu voi putea pleca la altă testare și au zîmbit așa ehidno cum se spune la ruși.

Este un cuib de viespi care trebuie stricat, sau îl stricăm sau ne vor înțepa încetul cu încetul pe fiecare, direct sau indirect căci toate cheltuielile de transport pînă la urmă le suportă societatea.

Istoria va urma deoarece am hotărît să merg în instanță, și pentru că își fac de cap voi merge și eu la principiu, voi ajunge la CEDO dacă trebuie dar vom anula acest regulament vag și voi demonstra că acționează ilegal și contra intereselor societății.

Aceste încălcări cad direct sub prevederea abuz în serviciu

Articolul 313.   Excesul de putere sau depăşirea

                           atribuţiilor de serviciu

Săvîrşirea unei acţiuni care depăşeşte în mod vădit limitele drepturilor şi atribuţiilor acordate prin lege şi care contravine intereselor publice sau drepturilor şi intereselor ocrotite de lege ale persoanelor fizice sau juridice, dacă fapta nu întruneşte elementele constitutive ale infracţiunii,

    se sancţionează cu amendă de la 50 la 150 de unităţi convenţionale cu privarea de dreptul de a deţine o anumită funcţie sau de dreptul de a desfăşura o anumită activitate pe un termen de la 3 luni la un an.

Și Articolul 3133. Excesul de putere privind actele permisive

(2) Cererea de a deţine şi/sau eliberarea unui act permisiv care nu este inclus în Nomenclatorul actelor permisive, stabilirea şi/sau aplicarea unei plăţi pentru eliberarea actului permisiv într-un cuantum mai mare decît plata prevăzută de Nomenclatorul actelor permisive, refuzul nemotivat de eliberare a actului permisiv, invocarea şi aplicarea unor cerinţe şi proceduri de eliberare a actelor permisive care nu corespund legii, precum şi retragerea nemotivată a actului permisiv

Comentarii

Sergiu Ungureanu

Sergiu Ungureanu

Născut în Ţara Moldovei. Activ, hotărît, interesat de fenomenul politic în Moldova şi în lume. Am un acutizat simţ al dreptăţii şi vred că libertatea şi adevărul trebuie să domine peste tot. Creştin ortodox precum toţi înaintaşii mari care au apărat ...

Ultimele articole