Guvernul închide gura speculanților politici și dă publicității contractul de concesiune a aeroportului

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Nu zbor des, dar ori de câte ori aterizez pe aeroportul din Chişinău fredonez rugăciuni. Nu râdeţi. S-ar putea ca unii dintre voi să fi văzut piste mai proaste. Eu, din fericire, nu am mai avut ocazia să aterizez, în altă parte, mai dur decât la noi. Odată am avut impresia că ajung la Băcioi şi spun asta fără nicio doză de umor. Ulterior, într-o discuţie cu un pilot l-am întrebat care-i treaba ca să-mi spună că şi el transpiră când aeronava atinge asfaltul de pe aeroportul din Chişinău pentru că e rău ca şi drumurile din capitala Moldovei. Pista de la Chişinău a fost dată în exploatare în 1987, iar din 2007 este folosită peste termenul limită. Mai bine nu mă interesam că acum şi mai mult îmi tremură genunchii….

Dar să trecem la subiect. Când am auzit că BERD ar fi gata să finanţeze renovarea aeroportuliui, chiar m-am bucurat. Am mai avut câteva aterizări şi mă gândeam unde-i mama lui de BERD? A trecut ceva timp ca să aflu că banca europeană s-a răzgândit, nu mai vrea să dea bani. Într-un final, guvernarea a găsit o alternativă – concesionarea aeroportului în schimbul unei investiţii de aproape 250 de milioane de euro, astfel încât să nu mai avem cazuri de leşin la aterizare.

Opoziţia comunistă, însă, a făcut mare vâlvă: Se fură bunurile statului, cineva se îmbogăţeşte şi nu se împart cu ei, etc… Economistul din mine a căutat să vadă în ce condiţii a fost cesionat aeroportul. Doar că prevederile contractului…ia-le de unde nu-s. Aşa că, într-o măsură oarecare, eram de-acord cu PCRM.

Astăzi, însă, Guvernul a închis gura comuniştilor. Executivul a decis să facă public contractul prin care aeroportul a fost înstrăinat pentru o perioadă de 49 de ani. Se întâmplă rar, aproape deloc, când laud Guvernul, de data asta, însă, jos pălăria. Cabinetul de Miniştrii a spulberat zvonul precum că la mijloc ar fi anumite mişmaşuri. Ministrul economiei, Valeriu Lazăr, spune că intenţiona să facă acest lucru ceva mai devreme, doar că nu era posibil din cauza unor clauze din contract ce le interziceau acest lucru. În urma unor discuţii, compania concesionară a dat acordul ca textul contractului să fie publicat. Poftim, savuraţi!
http://www.mec.gov.md/comunicate/contractul-de-concesionare-a-aeroportului-international-chisinau/

Acordul de concesionare, făcut public de Guvern cu acceptul investitorului din Rusia, prevede construirea unei parcări supra-etajate, dar si modernizarea pistei de decolare în primii doi ani ai parteneriatului. Ulterior, urmează să mai fie construit un terminal pentru pasageri şi mărfuri.

Sună bine. Nu? Unde mai pui că din atragerea investitorului vor avea de câştigat nu doar cei care zboară, ci şi bugetul. Un studiu realizat de renumita companie de consulting, Price Waterhouse, arată că, în 2014, compania concesionară va transfera în buget aproape 20 de milioane de lei.

Având toate cifrele la mână, eu nu pricep ce vor comuniştii? De fapt, e clar. După cum am mai spus – voturi. În condiţiile în care puterea încearcă să rezolve anumite probleme stringente pentru societate, popularitea opoziţiei e în cădere liberă. Acum nu le rămâne decât să scandeze în speranţa că vor zomba moldovenii.

Cei care vor, ştiu că soluţia concesionării nu este inventată la Chişinău. Opt state europene, printre care Franţa, Olanda, Bulgaria şi Slovenia au procedat la fel. Ţările, membre UE, prefără să găsească investitori în loc să scoată milioane de euro din buget. La sărăcia noastră, însă, comuniştii ne propun să băgăm bani grei în asfaltul de pe piste.

Comentarii

Iurie Morarescu

Iurie Morarescu

Am crescut la țară, printre tractoare. Părinții sunt oameni simpli și, probabil, din acest motiv și-au dorit cu tot dinadinsul să-mi bage carte-n cap. După absolvirea liceului din satul natal, Boșcana (r. Criuleni), am fost admis la Academia de S...

Ultimele articole