Propuneri pentru dezvoltarea Chișinăului. Ghid pentru viitorul Primar Genera

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

De 8 ani vedem că în capitală s-au schimbat multe însă totul spre partea negativă. De aceea  am ales să scriu acest articol, care sper va fi un ghid pentru viitorul Primar General.

  1. Optarea pentru un statut de autonomie finaniară nu doar ,,de jure,,  dar și ,,de facto,, al mun.Chișinău.
  2. Implementarea sistemului de plăți electronice în transportul public. Această metodă poate fi efectuată în două moduri: Ori prin instalarea unor aparate la stațiile de transport public, astfel încît călătorii să procure de sine-stătător biletele de călătorie (finanțarea unui astfel de proiect poate avea loc prin intermediul parteneriatului public-privat), ori prin instalarea unor aparate în mijloacele de transport astfel încît călătorii să poată achita călătoria prin intermediul plăților electronice, cum ar fi cardul. (În chișinău tot mai mulți dețin acest carduri, inclusiv și persoanele în etate).

Resursele financiare acumulate din aceste impozitări vor acoperi anual procurarea a cîte 100 de troleibuze / autobuse noi.

  1. Instituirea parcărilor cu plată. Pentru acest sistem nu este nevoie de finanțare specială. Toate locurile de parcare în perimetrul centrului capitalei să fie dotate cu cîte un ,,paznic,, – persoană fizică. Banii colectați vor merge spre achitarea salariilor acestor paznici, dar și spre modernizarea acestor spații prin instalarea unor bariere (шлагбаум ) prețul căror la moment pe piață este de 1000 euro. Banii în cauză pot fi colectați în termen de maxim 2 luni de la începutul activității acestor spații de parcare cu plată. În decursul a unui an, spațiile de parcare date pot fi reconstruite și aduse într-o stare extraordinară, precum în statele europene. Deasemenea, la aceste parcări pot fi instalate aparate electronice pentru plată. Deja nu mai fiind necesară activitatea unui paznic. Astfel de spații pot fi amenajate și în sectoarele municipiului, acolo unde este aglomerație.

Peste  2 ani de la amenajarea acestor parcări, resursele financiare care se acumulează să fie redirecționate spre construcția drumurilor.

  1. Autorizațiile pentru construcția blocurilor locative noi să fie eliberate – GRATIS. Aici sunt prezente mai multe situații. În primul rînd, companiile de construcții sunt nevoite să mituiască funcționarii publici, că de altfel nu-și vor primi autorizația. Însă problema corupției o lăsăm la nivel de stat. La nivel de municipiu trebuie instituită o condiție obligatorie ca orice companie de construcții care planifică ridicare unor blocuri noi, mai întîi de toate, să repare un bloc de locuit vechi, care conform spațiului va corespunde cu blocul pe care intenționează să-l construiască. Lucrările date de reparație nu sunt într-atît de costisitoare și se vor acoperi din realizarea spațiilor locative în blocurile noi, construite acești agenți economici. Astfel va demara procedura de reconstrucție generală a mun.Chișinău.
  2. Traseele microbuzele trebuie revizuite în mod urgent astfel încît acestea să circule primordial pe acolo unde nu sunt linii de troleibuze. Deasemenea este necesară și aici instituirea sistemului de impozitări bazat pe plățile electronice, proiect finanțat ca urmare a parteneriatului public-privat.
  3. În rezultatul reformelor sus-menționate noi acumulăm bani în bugetul municipal care, fiind gestionați corect vor acoperi o parte din alte necesitățile cu care se confruntă la moment orașul, cum ar fi schimbarea completă a rețelelor de apă și canalizare, reparația unor porțiuni de drum, acordarea unor plăți sociale pensionarilor și invalizilor etc.
  4. În continuare rămîne în obligația primarului de a găsi o companie de construcție a drumurilor din străinătate, care pas cu pas va reabilitata drumurile din municipiu. De ce de peste hotare? Pentru că va putea garanta un rezultat ( astfel încît drumul reabilitat să nu necesite reperații minimum 10-15 ani) și pentru că va avea loc un control riguros asupra calității drumului, lucru pe care companiile din Republica Moldova nu o pot face.

 

Acestea sunt doar cîteva reforme necesare, dar  în esență sunt cu mult mai multe (există necesitata amenajării parcurilor și iazurilor din Chișinău, crearea unui azil pentru animalele fără adăpost, asigurarea orașului cu tomberoane calitative etc.) , care vor trebui efectuate în paralel.

 

ü  Ghid recomandat spre studiere viitorilor Primari ai Chișinăului.

P.s. La Dorin Chirtoacă asta nu se referă – БЕСПОЛЕЗНО !

Comentarii

Maxim Braila

Maxim Braila

Student la facultatea de Drept USM , anul III. Din adolescenţă am participat la diverse proiecte, care au contribuit substanţial la formarea mea. Îmi plac provocările, şi mereu sunt gata să trec peste ele. În timpul liber îmi place să călătoresc prin...

Ultimele articole