Prea multe accidente rutiere? Tu cât ai dat pe permisul de conducere?

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Înainte de a citi articolul ăsta, să ascultăm acest banc.

– Domnisoara, va rog permisul.

– Nu vi-l dau ca e cadou.

 

Și nu e nimic metaforic în acest banc. Din contră, este o pură realitate.

Acum, trebuie să definim anumite elemente din traficul din fiecare zi pe care terbuie să le înțelegem și să le luăm ca atare.
Traficul din Chișinău nu este cauzat de infrastructură sau ceva. Traficul este cauzat de bunăstarea populației. Deci oamenii au mai mulți bani, au mașini, au bani de combustibil, ies cu mașinile pe stradă. Oh. Care stradă? Cele construite in 1970. Iar noi suntem acum in 2017. Deci la nivelul străzilor din 1970 (ăsta e un an dat ca exemplu, nu e neaparat real, sunt cartiere construite mai târziu, știu), noi avem mult mai multe mașini si trafic mult mai mare față de cum fusese prognozat atunci când doar chiaburii, membrii de partid și nomeclaturiștii își permiteau mașini.

Oamenii încă învață la școala de șoferi o legislație greșită și proceduri ieșite din uz, chiar dacă suntem în 2017. (cei care fac școala de șoferi, vezi bancul de mai sus)

Și atunci cum vrei să ai trafic normal, dacă ai de zeci, dacă nu de sute de ori mai multe mașini pe străzi, față de atunci când au fost construite străzile astea. Și atunci de ce transportul public nu s-a modernizat. Aici mă refer direct la mai multe linii de troleibuz, la mai multe autobuze și nu maxi-taxi. Chiar la fostele linii de tramvai, care merg pe calea lor de rulare, fără să se încurce cu traficul auto, ducând oamenii dintr-un loc în celălalt fără stress.

Cei care au fost în Franța, la Strasbourg, la Parlamentul European, știu că acolo sunt mai multe linii de tramvai care duc oamenii, din toate colțurile orașului, către Parlamentul European. Iar toată lumea folosește aceste linii de transport în comun, în loc de mașini. De asemenea aceste linii de tramvai fac legătura și între centru și universitățile orașului. Nu că orașul a fost construit astfel, ci pentru că întâi, transportul în comun a fost adaptat astfel. Pentru cerințele oamenilor.

Revenind la Chișinău și la valul de accidente rutiere de aici, nu e nimic anormal. De altfel prin martie se lăuda poliția că a fost o zi fără niciun accident rutier în întreaga Republică Moldova. De atunci nu am mai avut astfel de laude. Ceea ce înseamnă ca inevitabil se întâmplă accidente rutiere. Iar aici trebuie să înțelegem alte două aspecte.

Primul sunt persoanele astea care au plătit pentru un permis de conducere, recunoscut la nivel european. Ghinion, asta e. Nu a fost frauda dovedită, omul are permis de conducere, atunci conduce. Iar oamenii ăștia nu știu să conducă. Din această categorie excludem persoanele care fac raliuri în Buiucani, pe Alba Iulia (deși are limitatoare de viteză) sau oriunde altundeva prin oraș. Oamenii ăștia chiar au învățat să conducă. Ceilalți încurcă traficul.
Și mergând spre categoria a doua, aici sunt șoferii de week-end. Oamenii care probabil și-au luat permisul pe bune, dar știind că în trafic sunt numai nebuni și știind că benzina e scumpă (deși are cel mai mic preț din toată Europa), ei merg cu 30 la oră, pe porțiunea de drum cu 50 la oră. Și astfel iarăși incomodează traficul. Iar din cauza acestor persoane, apar cei care se grăbesc sau chiar vor să conducă normal și creează situații periculoase, unde cei dintai nu știu cum să reacționeze, pentru că nu s-au mai întânit cu asta până acum.

De altfel în Chișinău, traficul e chiar lejer. Cei care cred că aici este trafic infernal sunt rugați să stea o săptămână în trafic la București sau chiar la Iași. Vor înțelege de ce aici e mai bine.

Pe de altă parte, INP pare inexistent în Chișinău. Ei au cât, 30 de mașini de poliție la 300.000 de autovehicule în oraș și la o populație de 1.5 milioane (700.000 în acte, ceilalți adăugați). Altfel, poliția se ocupă de probleme care există, dar care nu sunt atât de importante.  Gen alcool la volan, în loc să organizeze radare pe Ștefan, în loc să stea la taiat linia continuă în zonele unde acest lucru se întâmplă sau chiar să amendeze pietonii care traversează de fiecare dată, dar de fiecare dată fără să se asigure și prin loc nepermis.

Poliția are rol de educare, nu de penalizare. Și o prezență extrem de vizibilă îi face pe toți să fie mai atenți în trafic și nu să se ferească de mașinile cu girofar în funcțiune, ci să înțeleagă că aceștia sunt aici pentru a-i ajuta și nu pentru a-i amenda.

Altfel vine iarna, are toată lumea două becuri la mașină care luminează corect și stopuri pe frână?

Comentarii