Cine este interesat în reformarea transportului public din municipiu?

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

Observ că se discută în ultimul timp foarte mult despre „rutiere” fără a se oferă soluţii reale. Toţi sunt nemulţumiţi de prestaţia acestor mijloace de transport. Da, o altă alternativă nu avem în Chişinău. Troleibuzele nu sunt şi nu vor fi în stare să facă faţă schimbărilor majore din municipiu, acest lucru se cunoaşte foarte bine. Iată că sunt mai mult de două decenii de când tot se discută despre necesitatea introducerii în oraş a „metroului uşor”, care ar fi rezolvat o multitudine de probleme ale oraşului dar şi a suburbiilor. Din câte îmi amintesc, fostul primar de Chişinău, Serafim Urechean, promitea cu mâna pe inimă că un astfel de proiect va demara începând cu anul 2003 cu susţinerea unor oarecare investitori străini, acelaşi lucru îl promite şi actualul primar, dar fără a pomeni o perioadă concretă de timp.

Pe de altă parte, problema microbuzelor ţine şi de planificarea traficului. În timp ce oraşele europene pun accentul pe uşurarea circulaţiei transportului public ecologic (troleibuze, tramvaie, metrou), a bicicletelor şi a pietonilor, la noi Chişinăul este un oraş în care prioritate se oferă transportului privat, fapt care cere şi investiţii permanente în asigurarea infrastructurii pentru acest tip de transport. Lecţia marelor oraşe din Vest demonstrează că investirea în construcţia noilor drumuri pentru privaţi nu rezolvă problemele de trafic – unităţile de transport vor fi întotdeauna „prea multe”. Automobilele sunt ca şi fumatul, prezenţa lor trebuie micşorată la maxim în zonele aglomerate.

Când oare îşi vor aminti cei din administraţia locală că totuşi majoritatea absolută a populaţiei o alcătuiesc pietonii şi ei au prioritate? Când vom avea străzi rezervate bicicliştilor? Când vom avea străzi pietonale? Când vom avea străzi rezervate doar transportului public de pasageri? Eu aş dori să aud răspunsuri la aceste întrebări în locul înjuriilor la adresa patronilor şi şoferilor de maxi-taxi.

„Rutierele” apăruseră ca o soluţie temporarăla problemele din transportul public în anii 90. Însă „nimic nu este mai permanent decât temporarul”. În afară de suplinirea unor unităţi plecate la pensie, nu s-a realizat nicio schimbare în acest domeniu, în timp ce „maxi-taxi” s-au transformat într-o afacere profitabilă. Rezolvarea prolemei transportului public în Chişinău ar lasă ceva lume fără venituri considerabile, iată de ce cred că pasul pe loc este convenabil unor grupuri influente din administraţia municipală. Aici e buba.

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Comentarii

Octavian Racu

Octavian Racu

-sociolog, jurnalist- Născut în municipiul Chişinău, Republica Moldova Telefon(-oane) Mobil: +373 79776454 E-mail(uri) octavianracu@yahoo.com, octavianracu@gmail.com Data naşterii 13 octombrie 1984 - 2008 – 2011 – redactor ...

Ultimele articole