Chișinău – Aeroport Express

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

În prisma ultimilor situații legate de transport public, vin cu una din ideile „geniale” care demult ar trebui implimentate la noi in oraș.

Este vorba de Chișinău – Aeroport Express – Autobuze comode pentru transportarea pasagerilor cu genți mari prin reducerea a unor scaune din mijlocul autobuzului pentru amenajarea locului pentru genți.

       

Succesul acestei rute depinde de: 1) promovarea corectă 2) modalitatea de deservire 3) design modern 4) autobuze speciale pentru așa rută 5) timp record pină la destinație.

De aceea propun ca „primaria noastra de rahat” să angajeze o agenție de publicitate nu prin tendere ascunse și cu ciștigători cumătri și acei care o dat ceva „rubla” pentru asta, dar o agenție care întradevăr dorește să facă ceva frumos. Și nu este vorba în bani dar în implicare corectă care va aduce roadă. 

Spre exemplu, eu cunosc o agenție care ar face toate lucrările gratis legate de costul serviciului agenției doar ca să fie PPP (parteneriat public privat) și să fie menționată compania pe autobuzele date ca partener al acestui proiect.

Despre CA Express:

Promovarea și designul: Cel mai important lucru pentru a promova această rută este de a schimba percepția oamenilor față de transport public și de a crea o unitate nouă de transport cum ar fi acest „express”.

De ce un chișinăuean sau turist ar trebui să meargă n acest „express”?: 1) că arată modern și neobișnuit (din cauza la imaginea lui viziuală aprinsă și interior făcut de agenție, măcar dacă autobuzul poate fi și din acele existente deja la noi, doar că modernizat în salon și vopsit în design unic pentru această rută) 2) preț atractiv – 5 lei (este și mai mare decît prin oraș dar în același moment de 6-10 ori mai mic decî un taxi sau de zeci de ori mai mare dacă ai lăsa automobilul personal la parcare din aeroport. 3) timp record – 15 minute probabil și că un șofer Formula 1 nu ar putea să ajungă în așa timp pînă acolo dar cu CA Express este posibil și aceasta 4) taxare de tip „șofer-conductor” 5) pentru că ești european și că acolo e așa, dar nu cum la noi că trebuie să-ți fie la colțul casei rutiera și să te ducă la intrarea de la aeroport, mai trebuie și pe jos de circulat un pic. 

De unde: Hotel Național – un loc perfect pentru staționarea a 4-6 autobuze care de acolo prin reamenajarea locului și strzii o să poată trece direct pe str. Ciuflea ca apoi să meargă pe Viaduct.

Unde: Aeroportul Internațional Chișinău (KIV).

Stațiile: 1) Hotel Național 2) Intersecția str. Traian și blvd. Dacia 3) Orașelul Aeroportului 4) Aeroportul Internațional Chișinău.

Distanța: 13 km din punctul A pînă în punctul B. Ceea ce este mai puțin decît distanța unor rute care circulă prin oraș.

Timp petrecut în drum: 15 minute. După parerea mea este un timp record și poate fi obținut dacă se vor face cîteva acțiuni: 1) prima bandă pentru autobuze în Chișinău (definită prin marcaje rutiere 2) analiza graficului de lucru a semafoarelor pe această porțiune și o programare nouă pentru o „undă verde” la autobuz care merge dupa grafic de tip „metro”.

Grafic: Fiecare 15 minute în orele de vîrf și fiecare 25 de minute în afara orelor de vîrf. Această rută va înlătura ruta deja existentă care se numește „A”.

Parcul de autobuze: Pentru a deservi ruta este nevoie de 4 autobuze, dar din considerente că această propunere este la nivel de idee și are nevoie de o analiză mai profundă asupra la timpul de parcurgere și benzi pentru autobuze ca să nu stea și ei în ambuteiaje o să luăm o cantitate mai mare de autobuze cu 2 unitați, în total – 6 autobuze.

Investiții: 1) cea mai mare investiție ar fi autobuzele care de dorit să fie noi și de tip cum în orae europene care circulă de la aerport spre centru. Dar în cazul nostru pot fi și autobuze existente 2) modernizarea salonului poate costa în mediu cîteva mii de lei doarece e nevoie doar de a scoate cîteva scaune și de a face un loc pentru genți. Desigur de dorit să fie condiționere în aceste autobuze. Deja această investiție poate fi una mare dacă autobuzele existente nu le au (dar trebuie de verificat căci mi se pare că deja toate autobuzele le au din acele noi) 3) pentru a vopsi un autobuz costul poate să ajungă la 5 000 euro cu aerografie și un design frumos. 4) amenajarea stațiilor cu plăcuțe și niște scaune cu suporturi pentru genți – 5 000 euro. 

Deci investițiile totale nu depașesc 40 000 euro ceea ce înseamnă pentru buget municipal un fleac sau este echivalent cu prețul la unu sau 2 automobile achiziționate de primărie. 

Oare nu merită Chișinăul această schimbare? Acești 794 800 oameni care oficial locuiesc în mun. Chișinău dacă ar da câte 1 leu cam asta ar fi suma pentru acest proiect.

Ce trebuie să facă Primăria Chișinău: să aibă măcar un pic de respect față de chișinăueni și să acorde un pic de inițiativă pentru a încerca să facă ceva împreuna cu persoanele cărora întradevăr îi este pasă de acest oraș și care sunt gata să se implice fără a fi remunerați.

Comentarii