Lupta cu rutierele (Răsplata primăriei)

Cuvintele rutieră, marşrutcă, maxi-taxi au intrat în limbajul nostru relativ nu demult, să fie vre-o 20 de ani poate, atunci cînd transportul obişnuit cu autobuzele, troleibuzele, trenurile a intrat într-o mare criză. Situaţia era critică, dar a fost salvată de rutiere. Acestea sunt rapide, sprintene, au posibilităţi bune de manevrare, în fine toţi noi ştim ce e aia rutieră şi unde le putem întîlni.

Trebuia de făcut un pic de regulă, dar aceasta se face cu bună chibzuială, nu cu isterie şi impunere ca din topor – că aşa vreau eu primarul acestui oraş; regula trebuie începută treptat şi în baza unei politici bine-gîndite ceea ce nu se întîmplă la noi.

Primăria a făcut anumite calcule şi răscalcule(aşa cum a putut) a cumpărat nişte troleibuze (fie şi în datorii pe care noi le vom achita), a pornit cu mare fast acestea dar iată că rezultatele au fost mult sub aşteptări, nu prea se foloseşte lumea de troleibuze fie ele şi noi. Vinovat de toate este cetăţeanul simplu care nu face alegerea corectă dar şi rutierele care se încumetă să ofere şi o altă posibilitate decît cea a primăriei. Cu aceasta trebuia de luptat, şi nimeni nu va putea sta în cale nici CMC-ul de buzunar nici administratorii de rute pe care îi vom speria cu luarea licenţei.

Pentru a începe marea scuturare a rutierelor trebuia aşteptată o ocazie, un moment prielnic ca cel puţin vizual să se facă cineva că ne apără interesele şi momentul a venit – accidentele cu implicarea rutierelor.

Nu vreau să ţin parte rutierelor sau celora care fac afacere cu ele, au şi ei vina lor, dar hai să ne gîndim un pic cine a făcut ca aceste rutiere să fie aşa cum sînt? Oare nu noi (majoritatea, nu toţi) vrem să ajungem cît mai repede unde ne trebuie? Oare nu noi nu vrem să mai facem 30-40 metri pînă la staţie şi vrem să oprim rutiera chiar la intrare în bloc dacă s-ar putea poate chiar şi să ne ridice la etajul care avem nevoie, deci hiper-confortul nostru devenim Homo Comodis.

Pe lîngă faptul că rutierele sînt foarte încărcate uneori şi nu prea este posibil de controlat exact veniturile acestora, acestea merg uneori pe trasee care nu le acoperă transportul municipal, în plus acestea circulă pînă seara tîrziu cînd deja nu mai găseşti un transport public.

Şi totuşi primăria nu vrea să accepte o ridicare a tarifului la transportul cu rutierele, situaţia este ridicolă prin faptul că rutierele cer creşterea tarifului de la 3 la 4 lei, maxim la 5 iar primăria vrea la 5,7 sau chiar şi 10 lei. Un tarif aşa cum este acum nu le acoperă cheltuielile cu rutele (aşa susţin administratorii de rute) iar ridicarea acestuia peste 5 lei ar alunga marea majoritate a călătorilor din acestea ceea ce ar duce de asemenea la pierderi economice.

Administratorii de rutiere au încercat să protesteze dar imediat băieţii buni şi independenţi de la centrul anti-corupţie şi-au arătat colţii şi l-au prind pe Ion Mămăligă cu nişte mită. Astfel puterea a arătat că are pîrghii şi de altă natură şi că ar fi bine să tăceţi.

O noutate şi mai prostească este impunerea de GPS şi butoane alarmă în rutiere. De ce? Au fost cazuri de abatere a rutierelor de la cursul obişnuit atît de multe şi cu consecinţe grave că era necesară o impunere de acest tip?, să spunem că ruta 110 a mers de la str. Studenţilor la Mioriţa trecînd prin Căuşeni şi oamenii din interior n-au observat aceasta? Unicul răspuns ce vine aici este că piaţa aceasta de GPS-uri şi alte chestii electronice vrea să fie dezvoltată iar cineva din această afacere a căpătat crîşă la primărie. Acum crîşa dictează ce şi unde trebuie de instalat. O altă chestie este cu pasageri doar pe scaune. Păi frumoşii mei (din primărie) dacă eu mă grăbesc şi accept să merg fie şi în picioare nu e treaba voastră să-mi interziceţi. Sînt rute care poţi prinde un loc doar în staţiile terminus, iar restul ce să facă frumoşilor? Să prindă un troleu (dacă ai noroc să fie în zonă) şi să stai în el tot în picioare? Domni primari şi consilieri mai reveniţi cu picioarele pe pămînt şi nu ne dictaţi ce vă trece prin cap.

Cireaşa de pe tortă sînt biletele care au fost impuse de primărie. Şi iată de ce: Nici o rutieră nu a fost cumpărată şi nu aparţine de primărie, pentru nici una din aceste rutiere primăria nu cumpără 1 litru de motorină deci cu primăria acestea au o legătură exact 0. Însă pe bilete scrie clar şi frumos Primăria Municipiului Chişinău Direcţia de transport public. De ce administratorii de rute îi fac reclamă primăriei cu departamentul de transport (departamentul de lodari) care nu are altă treabă decît să le pună beţe în roate? De ce nu scrie simplu Municipiul Chişinău şi atît. Trebuie să fii cel puţin slab de minte ca să faci reclamă celuia care te jupoaie de bani, şi impune condiţii doar ca să închidă rutele. Rutiarele şi taxiurile plătesc nu doar taxele către bugetul de stat dar şi nişte taxe exagerate pentru primărie.

Se încearcă a face un regulament nou al rutierelor, însă acest regulament şi reguli impuse de primar îs menite clar spre închiderea rutelor, ei deja au pus ţinta nu mai mult de 10-15% din oameni să le folosească.

Cel mai interesant este faptul că actualul primar în ambele campanii a fost sprijinit prin reclame şi pliante de către rutiere, poate vroiau să capete anumite sveaziuri şi ei în primărie, dar iată că sveaziurile se răsplătesc aşa cam deosebit.

P.S. Chestia este foarte simplă, primăria are nişte planuri privind transportul public, de a elimina concurenţa transportului propriu, de asemenea trebuie să smulgă cît mai mulţi bani din aceşti oameni care nu au primit 1 leu de la primărie sau primar dar trebuie să le plătească ca ăştia să aibă salarii şi să gîndească politici de exterminare a rutierelor, ce haios se primeşte plătesc puterea cei împotriva cărora aceasta lucrează.

Sergiu Ungureanu

Sergiu Ungureanu

Născut în Ţara Moldovei. Activ, hotărît, interesat de fenomenul politic în Moldova şi în lume. Am un acutizat simţ al dreptăţii şi vred că libertatea şi adevărul trebuie să domine peste tot. Creştin ortodox precum toţi înaintaşii mari care au ap...

Ultimele articole

7 Comentarii


  1. loredana

    @ion: cei ce detin aceste “rutiere” platesc in fiecare luna cite 3000 lei la Primarie.Toate aceste rute sunt administrate de una sau alta firma. Soferii care lucreaza sunt angajati oficial, in baza unui contract de munca si carnet de munca.
    Apare alta problema. Soferilor li se stabileste lunar un salariu minim, care tot ei insusi urmeaza sa-l duca la firma care-i administreaza, ca acestea sa-i depuie pe cardul bancar in calitate de salariu.
    Ma mira, ce au aceste firme din aceasta, ca administreza aceste rute, NECONTRIBUIND ABSOLUT CU NIMIC. plus la toate ei mai si pun conditii de a le sale.
    Cind vine vorba de a achita vreo foaie de boala- nici vorba, nici nu se discuta asa ceva.
    Si atunci soferii toata ziulica sunt in goana dupa bani, pentru a face “PLANUL” DE VREO 600 LEI , SA FACA PLINUL, SI SA-SI MAI FACA SI LUI MACAR 100 LEI.


  2. Radu

    @Mihail Moraru: desteptule,stii ca exista in Chisinau strazi prin care nu trece nici troleul,nici autobusul?Avem noroc de rutiere,AI INTELES SAU NU,domn Mihail Moraru??????????!!!!!!!!!!!!!!!!!


  3. ion

    @Mihail Moraru: “3 lei” sunt bani grei? Da 5-7-10-15 lei nu vrei sa platesti si practic nimic sa nu sa se schimbe, din contra sa fie mai rau, caci sa ai de mers zilnic jumatate de kilometru pana la statie si jumatate de kilometru de la statie si sa pierzi de fiecare data cate o jumatate de ora pana ajungi sau pana vii de la statie. Incaltamintea roasa, ploaia si frigul indurat pe drum,precum si timpul pierdut – oare acestea nu conteaza? Nu-ti place sui ai bani – chiama si urca in taxi, nu te impune nimeni sau stai si asteapta o ora pana vina autobuzul lui Chirtoaca, cel asteptat de pensionari, care circula de cateva ori pe zi. Soferii la mazi-taxi in genere ar trebui sa lucreze pe PATENTA si sa nu dea bilete, sa verse lunar o anumita suma de bani primariei si atat…


  4. ina

    @Ocupatia Ruseasca: Inca nu s-au dus bine unii “frati mai mari” si hop! ne-au venit “fratii mai mari” ROMANI, sa ne tumaneasca, sa ne vrajeasca, sa ne amageasca, sa ne fure, sa ne “ciordeasca” INDERPENDENTA noastra si sa ne faca ca pana la 1940 SLUJI fara drepturi ale lor. CARATI-VA CU BINISORUL de unde ati venit, ocupantilor! Nu avem nevoie de “UNIREA” cu hotii si nomazii Europei. Noi ne vom “uni” cu Italia, Portugalia, Franta etc., cu toata UE, dar nu in calitate de judete cu voi, la care v-a venit pofta de o “Romanica Mare”. Duceti-va si “marsaluiti” la voi la Covasna si Harghita ori daca sunteti asa de “eroi” – “marsaluiti” la Tiraspol, la Odesa, pe Bug, in Crimea etc. pana unde ati vrut sa ajungeti cu “Romania Mare”.


  5. Mihail Moraru

    Serviciul de maxi taxi in Chisinau,practic este in minile unei GRUPARI MAFIOTE care zilnic FURA MILIOANE DE LEI din bugetul public!! Iar soferii microbuselor,in mare parte, sunt niste inclulti,obraznici si neciopliti. Disciplina in rindul soferilor de microbuze nu exista!! Biletele sunt prima conditie ca HOTIA din banul public sa dispara,asa e toata lumea civilizata, domn Sergiu Ungureanu!! Pentru noi,pasagerii microbuzelor din Chisinau circulatia in microbuze este o injosire,o umilire si o atjocora din partea soferilor!!! Daca nu se vor disciplina patronii si soferii micobuzelor si daca nu se vor introduce bilete pentru pasageri,SINGURA CALE ESTE DISPARITIA ACTUALULUI SISTEM de TRANSPORT CU MICROBUZE in Chisinau!!! NOI,pasagerii microbuzelor,platim BANI GREI pentru calatorie si nu mai rabdam prostia,dispretul si batjocora proprietariloe de microbuze,a soferilor neciopliti si a MAFIEI,care sta in spatele lor!! AI INTELES SAU NU,domn Sergiu Ungureanu????!!!!!


  6. ion

    Mafia lupta nu pentru “ordine,cultura europeana” in transport, ci pentru a-i da la o parte pe particulari si a-si instala MONOPOLUL firmelor lor. Chirtoaca e vadit interesat. Pentru noi, cei multi si care nu vem de unde plati la “taxi” – suntem foarte multamiti cu aceste “maxi-taxiuri” cu 3 lei calatoria si cerem sa li se pastreze STATUTUL anume de MAXI-TAXI, ce le permite soferilor sa circule liber, ca toate taxiurile, dar nu ca aurtobuzele sau troleibuzele, adica in afara centrului aglomerat, acolo unde e posibil sa se opreasca pe traseu si sa ia un bolnav, un batran , un copil, o femee gravida, dar sa nu fie impusi sa se opreasca numai la statii si sa circule fara pasgeri, in dauna la toti numai de dragul birocraticii “ordini”. Aceasta libertate de “maxi-taxi” permite soferilor sa-si acopere cheltuielile de motorina si salariu si – ATENTIE – varsa in bugetul Primariei zeci de milioane de lei. Nicaieri ijn Europa transportul public nu-si acopera cheltuilile si primariile anual subventioneaza cu zeci de milioane de euro putinele rute de transport public. La noi MAXI-TAXI reusesc sa adauca VENIT, nu cer subventii si cu toate acestea primarul e nemultamit, le cauta mereu pricini, “lupta” dschis sa le ia licentile. E in interewsul sau personal, meschin, dar nu e si in interesul nostru, al calatorilor cu o taxa pe potriva veniturilor de azi ale populatiei. Daca Chirtoaca vrea un transport de lux – n-aredecat sa instituie rute separate – pentru BOGATI si pentru SARACI, dar cei cu bani multi au transport individual si n-au nevoie de cel public.


  7. Ocupatia Ruseasca

    ACTIUNEA 2012: UN NOU MARS UNIONIST !
    —————————————————————————————–––––-
    Pe 28 iunie 1940 armata de ocupatie sovietica
    a trecut Nistrul pentru a anexa teritoriul românesc
    de la Est de Prut.
    In preambulul acestui eveniment
    pe 23 august 1939 Rusia sovietica stalinista
    si Germania nazista hitlerista
    s-au inteles peste capul celorlalti
    sa isi imparta Europa dupa bunul plac.
    O anexa secreta prevedea interesul Rusiei
    pentru Basarabia.
    ———————————————
    Pe 28 iunie 2012 românii vor sa comemoreze
    cele peste 300 000 de victime
    ale ocupatiei sovietice .

    Joi, 28 iunie 2012 românii vor iesi in strada
    la Bucuresti si la Chisinau
    pentru a arata ca le pasa si pentru a demonstra
    ca merita sa traiasca impreuna intr-o noua Românie.
    ————————————————
    Joi, 28 iunie 2012, incepând cu orele 17.30:
    1.
    Bucuresti:
    cu plecare din Piata Victoriei
    spre Muzeul de Istorie românii vor arata ca le pasa.
    2.
    Chisinau:
    La aceeasi ora in fata ambasadei Rusiei de la Chisinau românii basarabeni se vor aduna
    pentru a comemora victimile ocupatiei sovietice.
    —————————————–
    Pentru detalii:

    basarabia-e-rom../
    —————————————–
    Acum nu mai aveti nici o scuza.
    In România se va iesi in strada
    pentru Unirea celor doua state românesti.
    Va asteptam la mars.
    Aveti obligatia morala de a transmite mai departe
    acest mesaj si de a veni la mars.

    Te asteptam impreuna cu prietenii tai ,
    cu parintii tai, cu colegii tai.
    Arata ca iti pasa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>