Lupta cu rutierele (Răsplata primăriei)

Cuvintele rutieră, marşrutcă, maxi-taxi au intrat în limbajul nostru relativ nu demult, să fie vre-o 20 de ani poate, atunci cînd transportul obişnuit cu autobuzele, troleibuzele, trenurile a intrat într-o mare criză. Situaţia era critică, dar a fost salvată de rutiere. Acestea sunt rapide, sprintene, au posibilităţi bune de manevrare, în fine toţi noi ştim ce e aia rutieră şi unde le putem întîlni.

Trebuia de făcut un pic de regulă, dar aceasta se face cu bună chibzuială, nu cu isterie şi impunere ca din topor – că aşa vreau eu primarul acestui oraş; regula trebuie începută treptat şi în baza unei politici bine-gîndite ceea ce nu se întîmplă la noi.

Primăria a făcut anumite calcule şi răscalcule(aşa cum a putut) a cumpărat nişte troleibuze (fie şi în datorii pe care noi le vom achita), a pornit cu mare fast acestea dar iată că rezultatele au fost mult sub aşteptări, nu prea se foloseşte lumea de troleibuze fie ele şi noi. Vinovat de toate este cetăţeanul simplu care nu face alegerea corectă dar şi rutierele care se încumetă să ofere şi o altă posibilitate decît cea a primăriei. Cu aceasta trebuia de luptat, şi nimeni nu va putea sta în cale nici CMC-ul de buzunar nici administratorii de rute pe care îi vom speria cu luarea licenţei.

Pentru a începe marea scuturare a rutierelor trebuia aşteptată o ocazie, un moment prielnic ca cel puţin vizual să se facă cineva că ne apără interesele şi momentul a venit – accidentele cu implicarea rutierelor.

Nu vreau să ţin parte rutierelor sau celora care fac afacere cu ele, au şi ei vina lor, dar hai să ne gîndim un pic cine a făcut ca aceste rutiere să fie aşa cum sînt? Oare nu noi (majoritatea, nu toţi) vrem să ajungem cît mai repede unde ne trebuie? Oare nu noi nu vrem să mai facem 30-40 metri pînă la staţie şi vrem să oprim rutiera chiar la intrare în bloc dacă s-ar putea poate chiar şi să ne ridice la etajul care avem nevoie, deci hiper-confortul nostru devenim Homo Comodis.

Pe lîngă faptul că rutierele sînt foarte încărcate uneori şi nu prea este posibil de controlat exact veniturile acestora, acestea merg uneori pe trasee care nu le acoperă transportul municipal, în plus acestea circulă pînă seara tîrziu cînd deja nu mai găseşti un transport public.

Şi totuşi primăria nu vrea să accepte o ridicare a tarifului la transportul cu rutierele, situaţia este ridicolă prin faptul că rutierele cer creşterea tarifului de la 3 la 4 lei, maxim la 5 iar primăria vrea la 5,7 sau chiar şi 10 lei. Un tarif aşa cum este acum nu le acoperă cheltuielile cu rutele (aşa susţin administratorii de rute) iar ridicarea acestuia peste 5 lei ar alunga marea majoritate a călătorilor din acestea ceea ce ar duce de asemenea la pierderi economice.

Administratorii de rutiere au încercat să protesteze dar imediat băieţii buni şi independenţi de la centrul anti-corupţie şi-au arătat colţii şi l-au prind pe Ion Mămăligă cu nişte mită. Astfel puterea a arătat că are pîrghii şi de altă natură şi că ar fi bine să tăceţi.

O noutate şi mai prostească este impunerea de GPS şi butoane alarmă în rutiere. De ce? Au fost cazuri de abatere a rutierelor de la cursul obişnuit atît de multe şi cu consecinţe grave că era necesară o impunere de acest tip?, să spunem că ruta 110 a mers de la str. Studenţilor la Mioriţa trecînd prin Căuşeni şi oamenii din interior n-au observat aceasta? Unicul răspuns ce vine aici este că piaţa aceasta de GPS-uri şi alte chestii electronice vrea să fie dezvoltată iar cineva din această afacere a căpătat crîşă la primărie. Acum crîşa dictează ce şi unde trebuie de instalat. O altă chestie este cu pasageri doar pe scaune. Păi frumoşii mei (din primărie) dacă eu mă grăbesc şi accept să merg fie şi în picioare nu e treaba voastră să-mi interziceţi. Sînt rute care poţi prinde un loc doar în staţiile terminus, iar restul ce să facă frumoşilor? Să prindă un troleu (dacă ai noroc să fie în zonă) şi să stai în el tot în picioare? Domni primari şi consilieri mai reveniţi cu picioarele pe pămînt şi nu ne dictaţi ce vă trece prin cap.

Cireaşa de pe tortă sînt biletele care au fost impuse de primărie. Şi iată de ce: Nici o rutieră nu a fost cumpărată şi nu aparţine de primărie, pentru nici una din aceste rutiere primăria nu cumpără 1 litru de motorină deci cu primăria acestea au o legătură exact 0. Însă pe bilete scrie clar şi frumos Primăria Municipiului Chişinău Direcţia de transport public. De ce administratorii de rute îi fac reclamă primăriei cu departamentul de transport (departamentul de lodari) care nu are altă treabă decît să le pună beţe în roate? De ce nu scrie simplu Municipiul Chişinău şi atît. Trebuie să fii cel puţin slab de minte ca să faci reclamă celuia care te jupoaie de bani, şi impune condiţii doar ca să închidă rutele. Rutiarele şi taxiurile plătesc nu doar taxele către bugetul de stat dar şi nişte taxe exagerate pentru primărie.

Se încearcă a face un regulament nou al rutierelor, însă acest regulament şi reguli impuse de primar îs menite clar spre închiderea rutelor, ei deja au pus ţinta nu mai mult de 10-15% din oameni să le folosească.

Cel mai interesant este faptul că actualul primar în ambele campanii a fost sprijinit prin reclame şi pliante de către rutiere, poate vroiau să capete anumite sveaziuri şi ei în primărie, dar iată că sveaziurile se răsplătesc aşa cam deosebit.

P.S. Chestia este foarte simplă, primăria are nişte planuri privind transportul public, de a elimina concurenţa transportului propriu, de asemenea trebuie să smulgă cît mai mulţi bani din aceşti oameni care nu au primit 1 leu de la primărie sau primar dar trebuie să le plătească ca ăştia să aibă salarii şi să gîndească politici de exterminare a rutierelor, ce haios se primeşte plătesc puterea cei împotriva cărora aceasta lucrează.

Comentarii

Sergiu Ungureanu

Sergiu Ungureanu

Născut în Ţara Moldovei. Activ, hotărît, interesat de fenomenul politic în Moldova şi în lume. Am un acutizat simţ al dreptăţii şi vred că libertatea şi adevărul trebuie să domine peste tot. Creştin ortodox precum toţi înaintaşii mari care au ap...

Ultimele articole