|
Răvașe din Moldova: Banii lui Ștefan cel Marevezi toate articolele de Ionuţ Deaconu
02 mar la 23:07
38 comentarii
651 vizualizari.
|
Începând cu o parafrază, putem spune că în Basarabia aflată sub stăpânire străină, s-a bătut multă monedă pe tema utilizării slavonei și a chirilicelor în țările române. Multă și fără valoare. Abuzul propagandistic venit dinspre estul ultimilor două sute de ani a exacerbat slavonismul țărilor române – slavonism care, fie vorba în treacăt, e de sorginte balcanică și nu răsăriteană – încercând să obnubileze substratul latin.
Deși născută țară latină, prin jocul imprevizibil al istoriei, cultura slavonă a dobândit o largă răspândire în Țara Moldovei până în secolul al XVII-lea, secol după care putem observa cum aceasta începe să pălească în fața revitalizării și reactivării fundamentelor latinești, românești.
Totuși, în ciuda hegemoniei culturale slavone, (slavona ajunsese chiar la rangul de limbă a cancelariei moldovenești) majoritatea monedelor din Țara Moldovei în această epocă sunt bătute în limba latină.
Petru Mușat (1375-1391). Avers: +SIMPETRI*WOIW Revers: +SIMOLAVINSIS
Ștefan cel Mare (1457-1504). Avers: +MONETAMOLDAVIE Revers: +STEFANVSVOIEVODA
Este curios cum în timp ce în Moldova lui Ștefan cel Mare, regiune artificial descrisă de către propaganda aservită anumitor interese imperiale străine ca una profund slavonă, monezile erau bătute în limba latină, contemporanii săi din Țara Românească băteau monezile în limba slavonă (Vlad Țepeș, Radu cel Frumos, Basarab Laiotă). Totuși, în ciuda acestor dovezi chiar și astăzi se insistă în mod aberant cu teoria slavismului mai pronunțat al Țării Moldovei față de sora sa mai sudică, Muntenia unde vedem că influența slavonă a fost chiar mai pronunțată.
Despot Vodă (1561-1563) Avers: PRINCIPIS*MOLDAVIAE 15.63. Revers: MONETA*NOVA*MOLDAVIAE
Deși ulterior slavona a și scriptul chirilic au devenit foarte folosite de dregătorii moldoveni, precizăm că inscripțiile dintru începuturile Țării Moldovei sunt în întregime latinești, începând cu faimosul sigiliu al orașului Baia, prima capitală a Moldovei și până la monedele puse în circulație (prezentate mai sus), o tradiție ce avea să se păstreze peste veacuri. O ipoteză despre cum s-a ajuns la despuierea Moldovei de straiele sale latine, în care s-a născut, ne oferă ilustrul cărturar și domnitor moldovean Dimitrie Cantemir în celebra sa lucrare Descrierea Moldovei: “Teoctist de neam bulgar și diacon a lui Marcu din Efes, pentru a dezrădăcina din Moldova sămânța catolicismului și să ridice pentru totdeauna tinerilor putința de a citi sofismele latinilor, a încredințat pe Alexandru cel Bun să surghiunească din țară pe oamenii de altă credință și să scoată literele latine din toate scrierile și cărțile și să introducă în locul lor, pe cele slavone.” Așadar Cantemir ne spune că slavona a intrat cu de-a sila în cancelaria Moldovei. Și cu toate acestea domnitorii moldoveni și mai ales Ștefan cel Mare nu s-au dezis de folosirea latinei la bani, sângele economiei moldave ce curgea prin toate ținuturile Țării Moldovei, de la Suceava la Galați și din Hotin în Vrancea.
Sigiliul orasului Baia
Întrebare pentru cititori: De ce credeți că domnitorii moldoveni în general și Ștefan cel Mare în special, preferau limba latină pentru inscripționarea monezilor?
Articol semnat de doi ieșeni: Liviu și Vasile
http://tiparituriromanesti.wordpress.com/2012/02/25/monede-moldovenesti-cu-legenda-in-limba-latina/


|
Bogdan Ţîrdea azi la 09:46
|
Власть — на грани нового кризиса
Избрание Николая [ citeste mai departe ]
|
Veaceslav Burlac azi la 01:06
|
Pe data de 14 mai anul curent pe site-ul ADEVARUL.RO, a fost postat un material [ citeste mai departe ]
|
Вячеслав Крачун azi la 00:16
|
Подкину ка и я свою связку хвороста в жаркий костёр, [ citeste mai departe ]
|
Roman Mihaeş 16 mai la 23:56
|
Zi de doliu in Basarabia, astazi se implinesc 200 de ani de la Tratatul de la Bucureşti, semnat la [ citeste mai departe ]
|
Victor Ciobanu 16 mai la 21:08
|
На заседании парламента в пятницу, 11 мая, лидер [ citeste mai departe ]
|
Vasile Croitoru 16 mai la 21:05
|
Imediat după prezentarea datelor Barometrului de Opinie Publică, în mass-media, precum şi pe [ citeste mai departe ]
|
Denis Cenuşa 16 mai la 20:14
|
Sîmbătă, 19 mai, la ora 20.00, la Biserica Medievală de lemn „Adormirea Maicii Domnului” [ citeste mai departe ]
|
Anatol Petrencu 16 mai la 18:54
|
Astăzi se împlinesc 200 de ani de la semnarea Tratatului de la Bucureşti prin care [ citeste mai departe ]
|
Veaceslav Burlac 16 mai la 18:07
|
Eu am încercat să afirm această teorie în ultimile articole şi iată că poftim chiar şi [ citeste mai departe ]
|
Sandu Grecu 16 mai la 14:43
|
Fotbal Club Dacia Chișinău va avea un alt antrenor din sezonul viitor. După ce a fost la un pas [ citeste mai departe ]
|
Traian Vasilcău 16 mai la 12:01
|
De azi încolo nu mai vreau să cînt,
Nu pot cînta, cînd omenirea-mi rîde
Cu colți [ citeste mai departe ]
|
Vitalia Vangheli-Pavlicenco 16 mai la 11:56
|
Constantin Tănase: "Două sute s-au dus. Cum va arăta R.Moldova peste o sută de [ citeste mai departe ]
|
Nicolae Apostu 16 mai la 11:19
|
am înțeles că tactica URSS cu închiderea graniților, posturilor TV și a presei
[ citeste mai departe ]
|
Nicolae Pascaru 16 mai la 10:11
|
Ne-am obisnuit deja cu marsurile unioniste, unde minoritatea romaneasca vrea sa arate majoritatii [ citeste mai departe ]
|
Liviu Bezú 16 mai la 04:55
|
"Orbul se așează și întinde mîna. Nu știe dincotro va veni bucuria" Antoine de [ citeste mai departe ]
|
Roman Mihaeş 16 mai la 01:45
|
Referitor la datele sondajului BOP publicat de IPP, prima observatie care se impune, este ca nu s-a [ citeste mai departe ]
|
Alexandru Lebedev 15 mai la 19:39
|
Hai Moldova a decis să vorbească deschis despre gunoi.
A ajutat toată echipa Hai Moldova, a [ citeste mai departe ]
|
Veaceslav Burlac 15 mai la 19:10
|
Din start cînd am citit m-au făcut să rîd, apoi analizînd situaţia am avut o senzaţie că [ citeste mai departe ]
|
Bogdan Ţîrdea 15 mai la 16:48
|
Zilele trecute, Ghimpu l-a numit prost pe Dodon în public. Momentul a fost surpins de mai multe [ citeste mai departe ]
|
Victor Ciobanu 15 mai la 16:13
|
Azi am comentat în direct rezultatele BOP la Publika.
În pauză i-am spus vecinului [ citeste mai departe ]
|
Oleg Cristal 15 mai la 14:08
|
E un nou paradox al sondajelor moldoveneşti sau e vorba e un nou fenomen ? Comuniştii au scăzut [ citeste mai departe ]
|
Alexandru Filimon 15 mai la 12:41
|
Bună fie-vă starea, dragilor!
Încep ca de obicei c-o fotografie ilustrată muzical. P-aici [ citeste mai departe ]
|
Nicolae Pascaru 15 mai la 12:32
|
“Istoricul nu este cel care stie, ci cel care cauta”, spunea Lucien Febvre, o afirmatie care [ citeste mai departe ]
|
Veaceslav Burlac 15 mai la 10:45
|
Astăzi „răsfoind” internetul am găsit un articol destul de interesant în ZDG din luna [ citeste mai departe ]
|
Inga Tambur 15 mai la 10:37
|
Rutiera 140 A care circulă de la Ciocana (MegapolisMall) pănă la Stăuceni de recent şi- a [ citeste mai departe ]
|
Nicolae Apostu 15 mai la 09:50
|
De foarte mult timp mă bântuie un gând. Asta din cauza că lumea [ citeste mai departe ]
|
Traian Vasilcău 15 mai la 09:08
|
|
Radu Marian 14 mai la 22:17
|
Pe 9 mai,
Am scris despre ”atașamentul” care îl aveau cei de la Starnet față de proprii [ citeste mai departe ]
|
Iulian Bercu 14 mai la 21:02
|
n.a. I-am spus unui prieten bun astăzi dimineața că am vrut să scriu despre creșterea [ citeste mai departe ]
|
Sergiu Ungureanu 14 mai la 21:00
|
Se apropie tot mai mult ziua X, acea zi în care se va vota acel prim pas care va [ citeste mai departe ]
| 1tovarase Druta,ti-ai vandut sufletul ca si IUDA,pentru un pumn de galbeni.Prin felul cum scrii ,,denunt,, aminteste de turnatorii la KGB,oameni de nimica,iar cat priveste propaganda homosexuala,aceasta... | ||
| 2"cei care se identifică ca MOLDOVENI te va crede…" "te vor crede"... analfabetule Quote: Eu cred că ar fi foarte benefic pentru societatea nostră, a Republicii Moldova, “să arătăm”... | ||
| 3@Liviu din Iasi: "... Iasului inca i se spune “Capitala Moldovei”, Piatra Neamt e “Perla Moldovei”, iar exemplele pot continua multa vreme. Iar noi, in judetele de nord-est, inca ne zicem “moldoveni”,... | ||
| 4Eu personal il stimez pe VLad Filat, eu pe timpul comunistilor numai la politie am fost, am fost tratat ca o cirpa in fata lor, culmea culmei pe timpul comunistilor, mergi prin parc la 24:00 si te ea politia... | ||
| 5În viziunea lui Mihai Eminescu, Dacia este spirit ce se perpetuiază peste timp, deşi cunoaşte decadenţa odată cu ocupaţia romană. Traian, cuceritorul Daciei şi cel care a stricat orânduiala arhaică şi... | ||
| 6Pana la urma ,ce probleme au astia cu Istoria Romanilor? Spune cineva ca romanii nu sunt urmasii tracilor(dacilor), la care s-au adaugat elementele colonizatoare romanice si slavii? Unde e "falsificarea... | ||
|
Nicolae Pascaru
5475 citiri |
|
Veaceslav Burlac
5050 citiri |
|
Vitalia Vangheli-Pavlicenco
1768 citiri |
|
Anatol Petrencu
1705 citiri |
|
Sergiu Ungureanu
1305 citiri |
|
Bogdan Ţîrdea
1218 citiri |
|
Oleg Cristal
1047 citiri |
|
Victor Ciobanu
1036 citiri |
|
Roman Mihaeş
969 citiri |
|
Radu Marian
915 citiri |
|
Veaceslav Burlac
9 postari |
|
Nicolae Pascaru
8 postari |
|
Nicolae Apostu
3 postari |
|
Constantin Roşanu
3 postari |
|
Traian Vasilcău
3 postari |
|
Roman Mihaeş
3 postari |
|
Bogdan Ţîrdea
3 postari |
|
Vitalia Vangheli-Pavlicenco
3 postari |
|
Anatol Petrencu
3 postari |
|
Sergiu Ungureanu
3 postari |
|
Nicolae Pascaru
18662 citiri |
|
Veaceslav Burlac
11914 citiri |
|
Anatol Petrencu
7140 citiri |
|
Sergiu Ungureanu
5954 citiri |
|
Vitalia Vangheli-Pavlicenco
5496 citiri |
|
Victor Druţă
5079 citiri |
|
Traian Vasilcău
4061 citiri |
|
Victor Ciobanu
4055 citiri |
|
Radu Marian
3965 citiri |
|
Vladislav Apopii
3380 citiri |
|
Nicolae Pascaru
29 postari |
|
Sergiu Ungureanu
22 postari |
|
Veaceslav Burlac
20 postari |
|
Victor Druţă
17 postari |
|
Anatol Petrencu
17 postari |
|
Vitalia Vangheli-Pavlicenco
13 postari |
|
Nicolae Apostu
13 postari |
|
Sandu Grecu
13 postari |
|
Traian Vasilcău
12 postari |
|
Denis Cenuşa
9 postari |
© 2011 vox.publika.md. Toate drepturile rezervate.
LOL, chiar azi ii aminteam lui Pascaru de faptul ca Stefan batuse monelde in limba si cu grafie latina. Le-a picat falca postacilor rusi de serviciu!
Oricm, felicitari pentru articol!
2012-03-02 23:27:57 | Raporteaza
Marșul de la Bălți:
care urmează să marcheze 94 de ani de la votarea Moţiunii Adunării generale a Zemstvei din districtul Bălţi prin care se cerea Sfatului Ţării votarea necondiţionată a Unirii Basarabiei cu România,
—————————————————-
Platforma Civică “Acțiunea 2012″ organizează
o manifestație publică în Bălți, oraș românesc,
Sâmbata, la data de 3 martie 2012,
începând cu ora 11.00,
având ca punct de plecare intersecția străzilor Independenței și Pușkin
(în fața restaurantului Nistru).
————————————————
Veniti cu Tricolorul si Pancarte !
N.B.
cine stie, la ce ora pleaca autobuzul
cu voluntarii din Chisinau ?
2012-03-02 23:58:27 | Raporteaza
Întrebare pentru cititori: De ce credeți că domnitorii moldoveni în general și Ștefan cel Mare în special, preferau limba latină pentru inscripționarea monezilor?
raspuns : pentru ca se considerau neam latin
2012-03-03 00:32:40 | Raporteaza
Blestemati,.. sa fie porcii,
Blestemati,.. sa fie porcii,
La costum si cu cravata.
Care ling, minciuna trocii,
Ticaloasa…… depravata.
Blestemati sa fie scarbe,
Care mint cu false ganduri.
Ce la neam ii baga strambe,
Sa-l jupoaie… printre randuri.
Blestematii sa fie hotii,
Criminali, din alta tara.
Care-mi pedepsesc nepotii,
Ce-si doresc iar primavara.
Blestemati de-ar fi de timpuri,
Si de spatiile eterne.
Ca dau foc la anotimpuri,
Si in neam lovesc cu ierne.
Blestemati de-ar fi cu ganduri,
Tradatori din tara noastra.
Ticalosi din multe carduri,
De-ar pieri din mintea voastra.
————————————————-
Blestemati sa fiti de neam,
De-i furati identitate.
Si visati ca-i puneti ham,
Fara de eternitate.
Blestemati sa fiti de limba,
Care vreti sa le-o furati.
Cu pacate si cu bomba,
Peste neam ce vreti s-o dati.
Blestemati sa fiti ca porcii,
De la tari si bolsevici.
Care stau in jurul trocii,
Cu “pascari” si “vasilici”.
Blestemati sa fiti de ganduri,
Voi jigodii negative.
Ce scorniti doar dintre randuri,
Unde-s probe pozitive.
Blestemati sa fiti iscoade,
Ce furati la neam samanta.
Si la vorba-i puneti coade,
Ca sa ii furati credinta.
Afara cu iscoadele si dusmanii bolsevici din Moldova.
2012-03-03 03:17:18 | Raporteaza
Se foloseau literele latinesti pentru ca toate limbile din Europa civilizata utilizau acel alfabet. Exceptie faceau doar Bulgaria si Serbia care foloseau un altfel de alfabet, care nu era slavon, ci de origine greceasca.
Si in final toate aceste alfabete isi aveau originea in alfabetele din Vechea Dacie. Informatie tainuita de cei oculti. De vreo 7 mii de ani in urma totul a inceput de pe pamânturile României actuale. O Continuare a unei civilizatii foarte vechi si extraterestre.
2012-03-03 06:20:43 | Raporteaza
Ungureanu:
Jumatate din Moldova, rupta de Imperiul Rus,
acum ne intalnim !
ziare.com/mihai../
——————————–
Premierul Mihai Razvan Ungureanu a recunoscut ca sedinta comuna de Guvern Romania-Republica Moldova, care va avea loc sambata, a fost pusa special la 200 de ani de cand Imperiul Rus a “rupt” partea de tara care a devenit statul de peste Prut.
“Intrebarea contine si raspunsul”, a spus Ungureanu, intrebat de o jurnalista daca momentul a fost ales tocmai din acest motiv.
“Acum 200 de ani jumatate din Moldova a trecut prin forta si silnicie la Imperiul Rus, Dumnezeu a vrut
sa ne intalnim acum cele doua jumatati”,
a adaugat seful Guvernului.
Sedinta comuna a guvernelor Romaniei si Republicii Moldova va avea loc la Iasi, pe 3 martie, de la ora 11:00.
2012-03-03 06:58:27 | Raporteaza
Aderati la Consiliul Re-Unirii cu România !
Suna Desteptarea !
Unirea face Puterea !
Semnati aceasta Lista Istorica aici:
consiliul-uniri../
2012-03-03 07:53:29 | Raporteaza
Un răspuns mai echilibrat este acela că Moldova era sub o influenţă catolică mai mare decât Ţara Românească, influenţa Ungariei, Poloniei dar chiar şi cea a Genovei şi Veneţiei fiind mai mari. Realitatea face că Moldova pentru cea mai mare parte a istoriei sale a avut prea puţin a face cu vecini slavi. Doar spre Nord-Vest se învecina cu slavii ruteni şi graniţele Poloniei, care însă fiind catolică era foarte influenţată la rândul său de cultura latină. La vest avem Transilvania, la început parte a Ungariei, apoi independentă apoi habsburgică, deci o influenţă vestică determinantă, egalată şi depăşită doar de cea poloneză; de asemenea deşi stăpânită de străini, Transilvania era totodată şi o ţară locuită majoritar de români. La Sud bineînţeles era ţara-soră, Muntenia/Ţara Românească, iar spre Mare erau cetăţile genoveze şi veneţiene. Iar la est la început Moldova se învecina cu Lituania, apoi cu tătarii, de fapt stânga Nistrului era un teritoriu pustiit de tătari şi cazaci, un gol pe care moldovenii în timp l-au umplut, făcând-ul parte a spaţiului etnic românesc. Învecinarea cu slavii la est a început doar mult mai târziu, la sfârşitul secolului 18 când Rusia ocupă de la turco-tătari Sudul actualei Ucrainei, pe care o colonizează cu ucrainieni, ruşi, dar şi sârbi, germani – regiunea căpătând numele Novorussyia.
Despre teoria influenţei mai mari a slavilor asupra Moldovei decât în restul ţărilor româneşti iată că realităţile istorice ne spun altceva. De fapt Ţara Românească avea o vecinătate slavă mai însemnată, bulgară şi sârbească, nu Moldova. Este greşti să ne uităm pe o hartă modernă şi să tragem concluzia că slavii aveau locuirea pe care o au azi în Ucraina. Iar despre o populaţie slavă în Moldova anterioară întemeierii lui Dragoş şi Bogdan, aceasta a fost decimată în mare parte de marea invazie mongolă de la 1240. Cert este că în secolele X-XIII sunt amintiţi români şi slavi la est de Carpaţi, dar în timp ce românii au rezistat la poalele Carpaţilor în Episcopatul Cumaniei (Milcov) şi în viitoarea Bucovina (Baia), restul Moldovei era pustiit. De altfel viitoarea Basarabie a rămas mult timp pustie, doar partea centrală avea o locuire mai însemnată, Basarabia Veche/Bugeacul, dar şi părţile nordice, spre Soroca şi Hotin erau practic nelocuite.
Spre a vă face o idee iată harta localităţilor atestate în timpul lui Ştefan cel Mare.
promemoria.md/f../
Vedem că nucleul locuirii porneşte din Nord-Vest (unde s-a început Moldova), şi coboară pe Siret în jos şi înte Siretul şi Prutul Inferioare până la Dunăre.
Iată că mult timp în Evul Mediu Moldovenii au fost despărţiţi de slavii estici, cu notabila excepţie a părţilor vecine cu Podolia şi Pocuţia.
2012-03-03 08:22:07 | Raporteaza
@ Scythicus
Ideea unui articol despre monezile latinesti de la tine am preluat-o. Multumim.
2012-03-03 10:50:03 | Raporteaza
Am vazut in acest articol ca, citez:”Abuzul propagandistic venit dinspre estul ultimilor două sute de ani a exacerbat slavonismul țărilor române – slavonism care, fie vorba în treacăt, e de sorginte balcanică ”
Trebuie adaugat ca slavona si alfabetul chirilic au fost introduse cu forta,prin teroare in Tarile Romane…
În perioada anilor 106-900 strămoşii noştri foloseau alfabetul latin, alfabet prin care la noi ajungeau sfintele scripturi creştine.
Către anul 900, aproape întreg spaţiul populat de români (inclusiv Republica Moldova de astăzi)m a intrat sub stapanirea Imperiului Bulgar care se creştinase de curând şi adoptase grafia slavonă.
Anume în acel timp regii bulgari, pentru a ne stăpâni mai bine, au impus românilor grafia şi limba slavonă.
Conform poruncilor date atunci, preoţilor noştri care îndrăzneau să citească în limba latină in Biserica, li se tăia limba, iar cărţile şi toate documentele scrise cu litere latine au fost arse…
Intr-o carte tipărită la Buda, în 1844 în limba bulgară, întitulată Ţarstvenica, se spune:
„S’au însemnat în nişte cărţi vechi scrise de mână că, după reposarea patriarhului bulgar, Sfântul Ioan carele a ridicat pe Asan la împărăţie, a chemat Asan dela Ohrida pe părintele Teofilact, a luminat şi a curăţit toată Bulgaria de eresurile de cari multe se aflau atunci în ea.
După aceea a invitat pe împăratul Asan de a trecut în Valahia, să o cucerească şi să o cureţe de eresul roman, care pe atunci domnea în ea; şi Asan s’a dus şi a supus amândouă Valahiile sub stăpânirea sa, şi a silit pe Valahi, cari până atunci citeau în limba latină, să lese mărturisirea romană, şi să nu citească în limba latină, ci în cea bulgară, şi a poruncit ca celui ce va citi în limba latină să i se taie limba, şi de atunci Valahii au început a citi bulgăreşte”.
Este cazul, să luăm foarte in serios si mărturia cronicarului Paisie de la Hilandar,care spunea ca ţarul Ioan Asan al II-lea (1218-1241) „a poruncit vlahilor, care până atunci citeau în limba latinească să lepede legea romană şi să nu citească în limba latină, ci în cea bulgară.
Şi a poruncit care va citi în limba latină să i se taie limba. Şi aşa vlahii au primit de atunci legea ortodoxă şi au început să citească bulgăreşte”
2012-03-03 12:03:31 | Raporteaza
@Stefanita: @Liviu din Iasi: @^Scythicus#: Ne e corect sa facem terci din identitatea nationala si in ce alfabet era tiparite monedele….Unde erau tiparite monedele pe timpul lui Stefan?Pe monede de ce nu scrie ceva legat de roman?Scrie clar moneda nova moldavia…Daca spunem ca suntem urmasii lui Stefan, inseamna ca Moldoveni!!!!Nu incercati sa prostiti lumea!Noi Moldovenii stim foarte bine cine suntem si cine ne sunt buneii!!
2012-03-03 12:55:08 | Raporteaza
@ ion
In Republica Moldova exista persoane care au antipatie fata de alfabetul latin, sub pretextul ca Stefan cel Mare utiliza alfabetul chirilic.
E adevarat ca in timpul lui Stefan cel Mare se utiliza alfabetul chirilic in documente si manuscrise, dar monezile erau inscriptionate in latina.
Asta e toata discutia.
2012-03-03 13:12:12 | Raporteaza
@Liviu din Iasi: Cu plăcere, mie spusele lui Cantemir despre alfabetul latin folosit de moldoveni înaintea lui Alexandru cel Bun mi s-au părut mai întâi o legendă, dar apoi mi-am dat seama, că Moldova vasală Ungariei şi Poloniei, cu o puternică influenţă catolică şi cu unii domni chiar posibil catolici pe la începuturile ţării chiar a folosit alfabetul latin. Alexandru cel Bun este cel care organizează (sau obţine recunoaşterea) Mitropolia Moldovei şi se organizează după modelul celei a Ţării Româneşti, cu influenţă bulgară şi limba slavonă. Cum doar unii călugări, preoţi şi ierarhi erau cunoscători ai scrisului, iar aceştia învăţaseră scrierea în slavonă, cancelaria a adoptat limba slavonă – limba română încă nu avea un standard literar, era doar o limbă populară orală. Nu e de neglijat şi limba ca armă politică şi religioasă, adoptând slavona, Alexandru cel Bun întoarce spatele catolicismului şi influenţei ungaro-polone, ba chiar se apropie de Ţara Românească care deja folosea slavona exclusiv. Documentele slavone s-au produs cert şi înainte de 1400, dar Cantemir pretinde că toate documentele în latină au fost distruse, poate aşa se explică şi raritatea documentelor din epocă.
Alexandru al II-lea Mircea în Ţara Românească şi Petru Şchiopul în Moldova (ctitorul Goliei), ambii fraţi, din dinastia Basarabiei, produc primele documente de cancelarie în limba română la sfârşitul sec. 16.
Despre Ştefan cel Mare, sincer mă îndoiesc că ştia să scrie şi să citească, ca mulţi boieri şi războinici medievali ştia poate nişte rudimente de scriere şi citire, iar limba slavonă cred că-i era cu totul străină. Când am avut domni învăţaţi şi literaţi cronicile şi documentele ne arată clar, nu vreau să diminuez din prestigiul lui Ştefan, dar cam aşa stătea situaţia pe vremea lui, şi în Occident scrierea şi citirea nu prea erau uzuale în rândul nobilimii, ba mai mult unii le priveau cu dispreţ, ca nedemne de un războinic şi un apanaj al oamenilor Bisericii.
2012-03-03 13:21:23 | Raporteaza
@Liviu din Iasi: Totusi suntem Moldoveni!!!Asta conteaza!!!Si cind vom reusi sa reunim aceste doua parti,vom fi cu adevarat puternici!!!
2012-03-03 13:22:29 | Raporteaza
erată : am vrut să zic “ambii fraţi, din dinastia Basarabilor,”
2012-03-03 13:23:06 | Raporteaza
@ion: “Totusi suntem Moldoveni!!!Asta conteaza!!!Si cind vom reusi sa reunim aceste doua parti,vom fi cu adevarat puternici!!!”
Ai dreptate, cele două părţi se vor uni, ca parte a României, respectându-se dorinţa moldovenilor de la 1859 şi a bucovinenilor şi basarabenilor de la 1918. Ţara Moldovei este parte a istoriei României, o ţară românească feudală, dar noi trăim acum într-un stat modern naţional unitar al tuturor românilor. Moldovenii dintre Prut şi Carpaţi nu vor accepta niciodată să fie rupţi de munteni şi ardeleni, cum a fost ruptă Basarabia şi Nordul Bucovinei în 1940.
2012-03-03 13:26:28 | Raporteaza
Pe drumul Iaşi-Vaslui, pe un zid stă scris, “Prutul, un râu între două maluri româneşti”.
2012-03-03 13:28:00 | Raporteaza
@ ion
Ne spunem moldoveni si unii, si altii, dar pentru majoritatea moldovenilor (adica cei care traiesc in Romania), moldovean inseamna “roman din Moldova”, asa cum e de sute de ani (cum se poate vedea in cartile vechi). Tu, pe de alta parte, nu suporti acest cuvant, de roman, si te porti ca un dusman, asa ca nu prea este loc pentru dialog intre noi.
2012-03-03 13:29:13 | Raporteaza
@Liviu din Iasi: Sunt tiganii de la Bucuresti care impedica acest lucru!!!Au facut din Moldova ce-a mai saraca parte a Romaniei!!!Daca in 1945 Stalin punea hotarul in Carpati era cinstit si echitabil!!!Dar timpul le pune pe toate la loc!!!Eu personal am multi prieteni in Moldova de peste Prut si sunt deacord cu integritatea Moldovei!!!Basescu e pe plecare, asa ca reunirea Moldovei e aproape!Eu te cred ca e greu ….fiind intoxicati de romanizmul Bucurestean,dar daca studiem impreuna, vedem ca suntem urmasii lui Stefan,asa ca trebuie sa prelungim neamul Moldovenilor!!Romanizmul e un termen fals, asa cum si natiunea in esenta!Daca ai esit in Europa cred ca ai inteles ce inseamna sa fii roman si ce inseamna Moldovean?Eu vad zi de zi, pe experienta proprie!!
2012-03-03 15:29:02 | Raporteaza
“Daca in 1945 Stalin punea hotarul in Carpati era cinstit si echitabil!!!”
Doamne Sfinte! Nici un moldovean adevărat nu ar putea gândi aşa, tu eşti un mankurt, asta este clar, un hiclean al Moldovei, un trădător, un colaboraţionist al ocupanţilor. Orice moldovean din dreapta Prutului de te-ar auzi te-ar bate până ţi-ar ieşi ruso-bolşevismul pe nas că n-ai mai ştii dacă eşti maldafean sau calmuc!
“vedem ca suntem urmasii lui Stefan”
Tu eşti urmaşul lui Suvorov şi al lui Stalin, nu al lui Ştefan cel Mare, cel coborât din strămoşi maramureşeni şi mamă olteancă, tu eşti un blasfemiator al memoriei istorice a Moldovei şi a neamului românesc al Moldovei. Ruşine impostorule, nu mai pirata numele moldovean şi Moldova şi moştenirea cultural-istorică a acestora! Ştefan cel Mare a fost român, nu moscal sau rusnac ca tine!
2012-03-03 15:42:19 | Raporteaza
@ion:
Eu nu prea inteleg mitul asta al “tiganilor din Bucuresti” care – vezi doamne – au subjugat saraca Moldova.
Presedintele Basescu este dobrogean. Ungureanu, primul ministru, este moldovean. Boc, fostul prim-ministru, este ardelean. Unde vezi tu tigani din Bucuresti?
Din presedintii romani, Ion Iliescu este din Oltenia, Basescu – dobrogean, cum am mai spus, Emil Constantinescu si Nicolae Vacaroiu (a fost presedinte interimar) – basarabeni.
Serios, nu mai crede toata propaganda, ca daca e sa o verifici exact, iti dai seama cat de aberanta e de fapt.
2012-03-03 15:44:31 | Raporteaza
@ ion
Am vizitat multe tari europene: nu m-am ascuns niciodata de originea mea romaneasca si m-am purtat ca un ambasador neoficial al tarii mele.
Poate nu stii pe ce lume traiesti: cei mai multi dintre urmasii vechilor moldoveni inca sunt romani. Tu, pe de alta parte, provii dintr-o fosta periferie instrainata a Tarii Moldovei. Esti o minoritate printre moldoveni, care ne starneste, noua, celorlalti, numai repulsie.
Eu am sa continui promovarea vechilor carti moldovenesti, care arata vechimea constiintei romanesti in Moldova, ca sa vada lumea valoarea moldovenismului sovietic, adica ZERO. Tu ai sa ramai cu limbajul de mahala, ca mai mult nu poti.
Ma indoiesc ca ai prieteni pe la noi. Daca le-ai spune si lor ca iti pare rau ca nu ne-a ocupat Stalin, nu cred ca-ti va fi prea bine.
2012-03-03 15:48:02 | Raporteaza
Foarte bun articol si drept spune. Iaca rusii din Basarabia spun ca fara chirilita lor Moldova murea de foame si cind colo iaca banii erau cu grafie latina. Tare minciunosi.
2012-03-03 16:00:39 | Raporteaza
@Liviu din Iasi: “Ma indoiesc ca ai prieteni pe la noi. Daca le-ai spune si lor ca iti pare rau ca nu ne-a ocupat Stalin, nu cred ca-ti va fi prea bine.”
Cum Liviu, nu-ţi pare rău ca atunci când te duci la magazinul din colţ o vânzătoare să se răstească la tine să-i vorbeşti în rusă?
Şi gândeşte-te, că te urcai pe cai cu ceata de voievozi a lui Pascaru şi mergeaţi să ardeţi Bucureştiul şi Brăila
2012-03-03 16:44:39 | Raporteaza
@ Scythicus
Da, da, imi pare nespus de rau ca n-avem comunisti pe langa Teiul lui Eminescu care sa strige “jos aliansul!”
2012-03-03 16:47:15 | Raporteaza
@^Scythicus#: Tu esti irecuperabil!Dar de asta si esti platit sa dezinformezi!Cu cit mai mult doriti unire,cu atit mai mult sunteti uriti de Moldoveni!
2012-03-03 16:54:25 | Raporteaza
@Liviu din Iasi: Imi spui de ce in Spania romanilor li s-a interzis la lucru????Sincer,ca un Moldovan….
2012-03-03 16:57:25 | Raporteaza
@ ion
Exista deja un milion de romani care traiesc si lucreaza in Spania si nu i-a dat nimeni afara. Se interzisese acum cateva luni influxul de noi lucratori din Romania. Nu mai sunt la curent cu stirea.
Daca iti stau pe limba replici anti-romanesti, nu ma intereseaza. Te duci frumos si-i bati pe altii la cap.
2012-03-03 17:06:25 | Raporteaza
@Liviu din Iasi: Iti dau lincul si mediteaza…Fii roman si rusinea Europei!!!youtube.com/wat../
2012-03-03 17:12:42 | Raporteaza
@ ion
Documentarul este despre rromi, nu despre romani.
E o pierdere de vreme orice discutie cu tine. Presupun ca esti si in viata reala o persoana la fel de dezagreabila, evitata de oamenii sanatosi la cap. Chiar n-avem ce vorbi.
2012-03-03 17:21:11 | Raporteaza
@ion:
1.Lansand tot felul de insulte la adresa Romaniei si a romanilor, nu rezolvi nimic si nici nu slujesti adevarul.
Zici ca Moldova romaneasca e cea mai saraca?
Te inseli,cea mai saraca regiune a Europei si printre cele mai sarace din lume, este chiar R.Moldova.
Moldova noastra e fata de Republica Moldova incomparabil mai bogata.
Multumiti-le rusilor care va tin sub ocupatie si in inapoiere in continuare si nu mai acuzati prosteste Romania, ca nu Romania e vinovata de halul de saracie in care va aflati…
2.Vad ca tot repeti ca “voi moldovenii din R.Moldova stiti foarte bine cine sunteti si cine va sunt buneii!!”
Pai aia e, ca din cate spuneti reiese ca nu stiti si ca repetati mecanic niste lozinci puerile…
Uite ce spunea “bunelul”Dimitrie Cantemir în „Hronicul vechimii a romano-moldo-vlahilor” pe la 1720:
„…Aratăsă pre scurt precum neamul moldovenilor, muntenilor, ardelenilor, care cu toţii cu un nume de obşte români se cheamă, să fie din rodul său hireşi romani…”.
,,…Noi, moldovenii, LA FEL NE SPUNEM ROMÂNI, iar limbii noastre nu dacica, nici moldoveneasca, ci ROMÂNEASCĂ, astfel ca, daca vrem sa-l intrebam pe un strain de stie limba noastra, nu-l intrebam: «Scis moldavice?», ci «ŞTII ROMÂNEŞTE?», adica (in latineste): «Scis Romanice»?”
«… chiar dacă acest neam a fost imparţit in trei ţinuturi de căpetenie, totuşi, toţi se cheamă cu acelaşi nume de ROMÂNI, dispreţuind, adică dînd de-o parte numele de VALAHI, care le-a fost dat de către popoarele barbare».
In concluzie,incearca sa-ti dai seama ca esti manipulat si incearca sa vezi ca te scalzi in nestiinta, multumita propagandei ocupantului care urmareste sa va tina cu orice pret, departe de restul romanilor…
2012-03-03 17:30:30 | Raporteaza
@Stefanita: @Liviu din Iasi: @Alex: @Cosmin: @^Scythicus#: Risuri !!!!!
2012-03-03 17:35:19 | Raporteaza
@ion:
Nu rezolvi nimic nici atunci cand te prefaci a nu sti ca in filmuletele alea pe care ni le dai, este vorba despre COPII DE TIGANI.
Tigani are si R.Moldova si nimeni nu incearca la noi sa spuna ca basarabenii sunt…tigani.
Cand vezi astfel de filme, incearca sa judeci cu capul tau,Ioane si nu sa faci pe prostul prefacandu-te ca nu-ti dai seama ca tiganii sunt una,englezii alta si romanii alta..
Si rusii spun despre moldoveni ca sunt “smoliti”la fatza ,dar asta nu inseamna ca in Basarabia traiesc numai tigani!
2012-03-03 17:37:24 | Raporteaza
“Dovada” lui Ivan (alias Ion) este un documentar despre țiganii care cerșesc în Europa de vest făcut de un român, Liviu Tipuriță.
Ivane, românii sunt români nu altceva. Rușinea Europei ești tu care nu faci deosebiri simple. Ștefan cel Mare era român, nu țigan!
2012-03-03 17:39:05 | Raporteaza
@Liviu din Iasi: “Documentarul este despre rromi, nu despre romani.
E o pierdere de vreme orice discutie cu tine. Presupun ca esti si in viata reala o persoana la fel de dezagreabila, evitata de oamenii sanatosi la cap. Chiar n-avem ce vorbi.”
De când au venit ruşii prima dată în Basarabia, în frunte cu Puşkin, au avut meteahna asta să ne facă “ţigani”.
Şi Alexei Mateevici se plângea “Sunt român din Basarabia,… Din copilărie am avut multă dragoste pentru poporul părinților mei, ignorat de stăpânii săi de astăzi și de știința lor oficială chiar până la tăgăduirea existenței sale etnice și până la confundarea lui ba cu tătarii ba cu țiganii.”
Vasile Alecsandri i-a dat însă replica Puşkin :
“Fiind mai negru ca ţiganii,
Ce-ai tot cerşit la noi cu anii?
Tu, cel primit cu dor de sus,
Nici bogdaproste nu ne-ai spus.
Cu dar de pâine şi de sare,
Cu vin din valea noastră mare
Te-am ospătat, dar tu în zori,
Râzând, te-ai scârnăvit în flori.
Apoi prin codri de milenii
Ai tot umblat, râzând alene,
Ei, vezi, atunci pun mâna-n foc:
Tu n-ai fost cal arab, ci porc!”
Puşkin se ştie că avea printre strămoşi un african şi înţelegem originea frustrărilor sale şi complexului de inferioritate. Şi Ion are acelaşi complex de inferioritate, cine ştie ce origini are, moldoveneşti, adică româneşti, mă îndoiesc, şi-şi varsă nesiguranţele identitare făcând neamul românesc “ţigani”. Când un Stepaniuc, Tkaciuk, Petrenco sau Formuzal vorbesc în numele Moldovei, neamului şi istoriei sale, la ce să te mai aştepţi?
2012-03-03 17:41:32 | Raporteaza
@Alex: “Ivane, românii sunt români nu altceva. Rușinea Europei ești tu care nu faci deosebiri simple. Ștefan cel Mare era român, nu țigan!”
Problema identitară a lui Ivan este că el nu prea ştie ce este, care-i sunt originile, şi-a însuşit numele “moldovan” dar el habar nu are ce înseamnă să fii moldovean, doar că se întâmplă să trăiască şi el într-o ţară numită printr-un accident al istoriei “Republica Moldova”, de fapt Basarabia Centrală. El se crede “moldovan” aşa cum crede că românii sunt “ţigani”, de fapt o jumătate de secol de rusificare şi sovietizare a condus la pierderea identităţilor etnice şi naţionale şi a creat o masă informă şi diformă de persoane care nu prea ştiu ce e aia etnie, naţionalitate, limbă, grai, istorie, ei sunt o masă de manevră în mâna Kremlinului şi a coloanei a V-a comuniste.
2012-03-03 17:47:30 | Raporteaza
@ion
Incearca sa nu mai falsifici realitatea dupa obiceiul rusesc.E intr-adevar o magarie sa te faci a nu pricepe nici macar titlul acelui videoclip care foarte clar:
“Copiii tigani — hoti si cersetori in Europa”
De unde si pana unde ai scos-o ca e vorba de romani,Ivane draga?Cine pe cine face “rasul Europei”,prostovane?
Cat despre concursul “cine pe cine face mai negru”,hai sa-ti dau si eu un link si sa te intreb ce voiau sa spuna rusii,cand va ziceau “smuglianka”,din mare dragoste pentru voi,atunci cand va violau nevestele?
Pe romaneste ar insemna ca sunteti cam…smoliti…Puskin,urmasul robului negru din Etiopia va vedea si el…smoliti !Asa sa fie,sau au rusii orbul gainilor?
youtube.com/wat../
2012-03-03 17:51:25 | Raporteaza
@Flacara Re-Unirii: Ianos Turcanu, Iata un model de functionar public, care ia si pensie de la 57 de ani, are si apartament, si atelier, desi nu e pictor macar…
Si e sef din 92 de pe timpul lui Urechean!
Toti primarii au stiut de asta dar au tacut si tac!
Iar Procuratura se va oaresesiza? Cu un dosar penal.
Oare Ghimpu si Hadarca si Filip si Cimpoi nu vor interveni ca sa-l salveze ca Ion Diacov pe Focsa?
Doamne Fereste cum se face ca poti fi sef 20 de ani pe Cultura fiind doar felcer cu simpla scoala de medicina?
Dle Igor Dododn ne puteti ajuta!
Veniti cu o palma LUNI la sedinta Primariei!
Iata ce cadre au PL-istii!
2012-03-03 17:52:10 | Raporteaza