RSS Feed

Cine sunt aromânii? Ce limba vorbesc aromanii?

vezi toate articolele de
16 sep 2011 la 09:23 95 comentarii 1686 vizualizari.

Ei se numesc diferit machedoni,aromani,machedo-romani,armani,vlahi,tintari si sint un popor despre care nu se stie prea multe lucruri. Ei nu au iesit public sa-si eshibe identitatea si nu pretind la multe drepturi. De fapt o limba asemanatoare limbii romanesti este si limba aromana. Aromanii au traditiile similare ca si ale noastre cu unele exceptii, ba pe alocuri au mai multe ritualuri folclorice. În Evul Mediu aromânii au creat în bazinul Dunării de Jos (în 1186) și al Vardarului (sudul actualei Românii, Bulgaria și actuala Macedonie) regatul denumit atunci Regnum Bulgarorum et Valachorum (iar azi cunoscut ca Țaratul vlaho-bulgar, denumit de istoricii bulgari și străini Al doilea țarat bulgar). Au mai existat și comunități semi-autonome pe teritoriul actualei Grecii, cum ar fi Vlahia Mare sau Vlahia Mică. Ulterior aromânii au jucat un rol important pentru obtinerea independenței mai multor țări balcanice cum ar fi Bulgaria, Albania și Grecia față de Imperiul Otoman.
În afara acestor formațiuni politice istorice, aromânii nu au creat si nici nu au revendicat state, cu o singură excepție, efemeră și socotită de majoritatea aromânilor ca mascaradă politică, crearea în 1941 sub controlul Italiei așa zisului Principat din Pind, după ce armata Germană a înfrânt Grecia.
Din cele citite despre aromani, urmarind inclusiv materiale video plasate pe youtube, constientizez ca au avut un trecut istoric tulburat de razboaie, migratii, ocupatii straine, o comunitate care nu a avut posibilitatea de afirmare si de a constitui o natiune. Este un popor care traiau intr-o zona diferita unde convetuiau crestinii si musulmanii la un loc. Cel mai curios este faptul ca vorbesc o limba asemanatoare, reusind sa-si pastreze graiul gratie unor traditii si obiceiuri. Unele traditii sunt chiar curioase sarbatorile religioase, nuntile, botezurile, cumatriile, sunt pline de semnificatie. Fetelor tinere aromance, spre exemplu, cind isi implineau virsta de maturitate li se faceau un tatuaj pe frunte in forma de cruce. Aceste semn se mai facea si pe mainile fetelor. De ce aplicau aceste tatuaje ? „Pentru ca ierau frumoase şi ca să nu fie furate de otomani, le faceau o cruce pe frunte.“ Aromânii locuiau mult timp intr-o zona care aparţinea Imperiului Otoman şi, ca să nu le răpească fiicele, părinţii le făceau semnul crucii într-un loc cît mai vizibil. „Tatuajele se făceau cu acul şi erau colorate cu o substanţă obţinută din plante; existau femei în comunitate care se pricepeau la asta“, . Posibil de a venit si zicala “.. Esti cu cruce-n frunte..” (adica se spune persoanelor care sunt mai mult ambitiosi si pretind statut mai deosebit decit pe care il au).Acest popor este unul misterios, enigmatic, care contribuie la amalgamul traditiilor din zona Balcanica si care ar trebui sa ne puna pe ginduri, de ce anume aromani si nu romani ? Nu reprezinta oare un popor distinct, cu particularitatile lor, cu dreptul la autodeterminare ? Care sunt oare teritoriile sale pe care ar avea dreptul istoric sa le revendice ? Asta in cazul in care Romania este ceva mai putin reprezentativ ..
Aromanii

Post to Twitter Tweet This Post


95 comments
  • 1

    Marea majoritate a aromânilor preferă să se identifice ca fiind români, dar în acelaşi timp diferiţi de români, am putea vorbi aici de o sub-etnie. Şi românii îi recunosc ca fiind români, dar în acelaşi timp foarte diferiţi. Există şi o antipatie a românilor faţă de aromânii stabiliţi în ultima sută de ani în România. Eu recunosc că nu înţeleg deloc aromâna, înţeleg cuvinte în propoziţii şi mi se pare familiară dar nu e foarte inteligibilă. Aceasta este şi diferenţa între grai şi dialect, dacă moldovenii au doar un accent şi pronunţie uşor diferită dar limba e perfect inteligibilă pentru orice vorbitor de română chiar şi din regiuni îndepărtate ca Banat sau Oltenia, dialectele au inteligibilitate limitată, cei care au fost în Italia ştiu că dialectele locale nu prea seamănă între ele sau cu limba literară.

    Majoritatea lingviştilor consideră aromâna ca fiind un dialect al limbii române. Limba română se împarte în 4 dialecte, unul la nord de Dunăre, daco-româna (vorbită de 24 milioane, este limba română propriu-zisă), şi trei în Balcani, aromâna (300.000 vorbitori), megleno-româna (5.000) şi istro-româna (1.000).

    Explicaţia existenţei aromânilor, este că ei sunt urmaşii traco/daco-romanilor din Balcani care au supravieţuit slavizării. În timp ce la nord de Dunăre românii i-au asimilat pe slavi, la sud de Dunăre procesul a fost invers, proto-românii rămânând izolaţi în enclave muntoase, parte din ei au migrat mai spre sud în Grecia.

    upload.wikimedi../

    Scythicus
    2011-09-16 09:59:33 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 2

    “Tatăl Nostru”, pe armâneşte

    ” atã a nostru
    cai eshci pi tser,
    s-ayisascã numa a Ta,
    s-yinã Amirãrilja a Ta,
    s-facã vreare-a Ta,
    cum pi tserlu,
    ashi sh-pisti loc.
    Pãne-a nostrã atsea di cathi dzuã dã-nã-u sh-azã
    shi ljartã-nã amãrtiile-a noastre
    ashi cum lji-ljirtãm sh-a amãrtoshlor a noshci.
    Shi nu nã-du la pirazmo,
    ala aveaglji-nã di atsel arãulu.
    Cã a Ta easte Amirãrilja shi puteare
    a Tatãlui shi Hiljlui shi a Ayului Spirit,
    torã, totãna shi tu eta-a etilor.
    Amen.”

    Scythicus
    2011-09-16 10:06:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 3

    Iara aberezi?!?!?!?Tu crezi ca nimeni nu-si da seama unde “bati” cu aceste articole “stiintifice”??? Pute de la tine a komunist pina la Vladivostok!!!!!!

    Wasp
    2011-09-16 10:50:06 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 4

    Interesant subiectul. Daca vrea cineva sa vada un dictionar aroman-roman:
    aromanii.ro/aro../

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 11:57:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 5

    O melodie armaneasca, care seamana binisor cu “Canta cucu, bate-l vina, de rasuna in Bucovina” :D

    youtube.com/wat../

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 11:58:26 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 6

    domnule Pascaru,ceea ce am observat,toate subiectele sunt legate de romani,moldoveni,aromani….mai pe scurt romanofob….da cel mai curios ca nu e nici un articol despre rusi!!! hmmmm…slabo????!!! clar,ei va finanteaza ))))

    Mrius
    2011-09-16 11:59:00 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 7

    Un site bilingv aroman-roman, despre cultura, istoria, poezii si cantace armanesti:
    hoaraarmaneasca../

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 12:02:18 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 8

    Mai,pascare, tu o faci pe prostu ori e mai serios la tine? Tu pretinzi a face un studiu despre aromani, initiindu-te de pe youtube??? Se pare ca creierul tau nu rezista putina documentare stiintifica! Imi pare rau de tine, dar ai comparat stii si tu ce si cu ce… Aiurea cauti comparatii si aiurea iti sunt bilbele tale bolshevice! Exista un savant pe nume Thede Kahl, care dupa lungi ani de studii a scris monografia “Etnicitatea si raspandirea teritoriala a aromanilor din Europa de sud-est”, mai este si doamna academician Matilda Caragiu Marioteanu, de origine aromana si care o viata a scris despre aromani si limba lor. Te rog, documenteazate inainte de a scrie ceva, caci pari tipic reprezentant al VORoskinilor: agramat, prost, dar fudul!

    Ilie
    2011-09-16 12:15:19 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 9

    Eu sunt arman si nu-ti permit, secatura, sa-mi spui tu, un analfabet, cine sunt eu si de unde ma trag. Istoria armanilor este o lunga tragedie si o rana deschisa si nu-ti permit tie, un mancurt jegos, sa judeci ceva ce tine de patima si suferinta unei populatii care a patimit destul pentru dreptul de a ne numi romani, ca sa mai putem permite unui balos sa-si bata joc de noi. Noi armanii, in raport cu voi populatia pruto-nistreana, care ati inventat ata de taiat mamaliga, chiar am dat ceva culturii romanesti si europene si de ceea pretindem respect pana la pamant de la un analfabet ca tine. Capitala noastra, Moscopole, a fost un mare oras in Balcaniu, mai mare ca Atena, si avea mai multe lacasuri de cultura romaneasca decat aveti voi in paduchosul de Chisinau si afost mistuita intr-o noapte de furia pagana si nu a ramas din ea decat un satuc locuit astazi de albanezi. De data asta chiar ai dat cu mucii in fasole, nesintitule. Sa-ti fie rusine! Am sa-i scriu marelui actor al neamului romanesc, Ion Caramitru, sa-i spun cu ce se ocupa cei mai periculosi si mai perfizi dusmani ai poporului roman, mancurtii basarabeni, secaturile imperiului velicorus.

    Romanul
    2011-09-16 13:01:12 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 10

    Ma asteptam sa aud ca aromanii sunt niam cu Macedonieii si ca Macedonienii sunt frati cu slavii si in concluzie aromanii sunt Slavi ! :)
    Surprins ca insfarsit spui ceva real …oare nu e cumva linistea inainte de furtuna ? care e urmatorul articol ?:)

    Rommel
    2011-09-16 13:12:18 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 11

    Pentru acel ROMin care zice ca e si aROMin. uite rapan imputit ca recent pe voi francezii v-au numit paduchiosi si nespalati nu pe noi moldovenii

    Moldovan
    2011-09-16 13:19:16 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 12

    Moldovane, stai calm! Nu pe tine te-a facut paduchios, dar daca te simti cu musca pe caciula, atunci, ma rog! Nu tie tiau fost adresate cuvintele, ci pupcuristului rosu care a scris chiar paduchiosul de articol, fara a avea notiune despre cine si ce scrie! De fapt, ca si celelalte articole ale lipsitului de har si condei paskar, asta e o dovada in plus ca omul nu are notiune despre ce scrie. La cele doua grame de creier ale lui, poate io fi parind ca are blog:D

    Ilie
    2011-09-16 13:36:03 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 13

    @ Moldovan
    Nu , dar sti de ce? Pentru ca pentru ei voi nu existati , sunteti considerati romani.

    SILE
    2011-09-16 13:38:38 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 14

    mai pe scurt, o tampenie de articol, mai ales cu ultima fraza… Nene, stii cine a fost Ciuflea? si de ce se numeste biserica asa?
    ti-as spune dar nu meriti, bolsevicule…
    macar stii ca exista asociatie de prietenie intre regiunea aromana din zagorohoria si chisinau?

    hai la globuri ( bloguri)…vorba idolului tau , Voronin…

  • 15

    @Moldovan: “[…[ nu pe noi moldovenii”

    Corect este “moldoporci”. Asa e corect, inapoiatilor.

    Ceapaev
    2011-09-16 14:49:20 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 16

    pentru n.p.uite-te mai mancurtule ,dar nu” patriot” acum pe unimedia.md si vezi adevaratii patrioti ,dar nu vagabonzi alde tine .

  • 17

    Aromânii au şi ei “moldoveniştii” lor, să-i numim “aromânişti”.

    ziaristionline.../

    Aştept declararea minorităţilor olteană, bănăţeană, bucovineană, etc.

    Scythicus
    2011-09-16 15:31:31 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 18

    Aromânii sunt un alt popor românizat forţat de ultimul imperiu din Europa, dar care nu au avut, asemeni noua, sansa de a fi eliberati de Marea Armata Eliberatoare. Daca ar fi avut sansa noastra, acum am fi vorbit nu doar de Republica Moldova, dar si de Republica Aromână, Republica Istroromână, si de republica Meglenoromână. In realitate est vorba de popoare slave, de origine rusă, care au fost ocupate si românizate cu forţa, asemeni poporului nostru moldovenesc. Respect Nicolae Pescaru! Moldova castiga !

    patriot Moldovan
    2011-09-16 15:42:36 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 19

    @patriot Moldovan: Nu cred ca Armata Rosie a eliberat pe cineva ,si Armata Romana cu Armata Ghermana formidabil a eliberat popoarele pana sub Stalingrad . Norocosi in eliberatori .:)

  • 20

    @Scythicus: Nu esti corect cand omiti minoritati importante care lupta si ele impotriva agresiunii româneşti, precum minoritatea bucuresteana, târgovişteană ieşeana sau chişinăueană. Toate aceste popoare au dreptul la libertate. Trebuie respectate :) )

    Nostradamus
    2011-09-16 15:56:36 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 21

    @Nicolae Pascaru: In privinta armatelor fasciste germane si romanesti ai dreptate, au fost criminale si au incercat sa ne ocupe pe npo si pe poporul nostru frate, poporul rus. Dar cu Armata Rosie eliberatoare ce ai ? Ea a adus pacea in lume si a eliberat atatea popoare. Poporul poporul Karelian a fost eliberat de sub ocupatia fascismului finlandez, tarile baltic au fost eliberati de sub ocupatia fascista a balticilor, si multe alte exemple mareţe de glorie pe care Armata Eliberatoare le-a adus, pana la Marea Victorie a popoarelor eliberate asupra fascismului.

    patriot Moldovan
    2011-09-16 16:03:23 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 22

    Pentru Ceapaev
    Noi sintem moldoporci ?
    bai ciuca tiganeasca, romin imputit, voi sinteti porci nespalati si paduchiosi. toata europa va considera niste gunoaie, da tu mai ai ciocul mare ?

    Moldovan
    2011-09-16 16:06:14 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 23

    @patriot Moldovan: :) Armata Rosie si Armata Romana si Armata lui Hitler si toate aceste armate Basarabiei actuale-i Republici Moldova a adus numai RAU RAU si RAU.

  • 24

    @Moldovan: Moldovenii sint o natiune superioara, romini sint tigani fascisti. Sa ne aparam Patria !!!

    tot un Patriot moldovan
    2011-09-16 16:09:19 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 25

    Sa intram in Rominia, si cu ajutorul armatei moldovenesti transnistrene, temuta si respectata pentru puterea sa, sa eliberam toate popoarele ocupate de imperiul tiganesc rominesc.

    Patriot moldovan
    2011-09-16 16:11:26 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 26

    @Nicolae Pascaru: Sa iti fie rusine. Credeam ca esti un adevarat patriot moldovan, Esti si tu vindut tiganilor de romini. Cum poti sa pui egal intre fratii nostrii rusi, si criminalii fascisti de romini. Rominia, acest stat artificial nu trebuie sa mai existe, iar colaboratorii lor trebuie imediat deportati. Asa ca ai grija Pescarule, nu trada. Tradatorii si fascistii romini nu se iarta!

    Patriot moldovan
    2011-09-16 16:14:01 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 27

    Glumetii se dovedesc adesea profeti. – William Shakespeare :)

  • 28

    @Nicolae Pascaru: Daca zambesti, inseamna ca iti convin profetiile noastra. Stiam eu ca esti de al nostru :) Hai ca pe tine nu te vom deporta. Am glumit :)

    patriot Moldovan
    2011-09-16 16:27:42 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 29

    mai moldoboilor uitati-va in oglinda .sunteti din neamul indienilor rapanosi popositi pe aici.raiosilor de tigani vati facut capitala in soroca ,nu.paduchiosilor mai negri ca negri moldoboilor .uitati-va la stirile rusesti si veti vedea cine sunteti,tigani borati.toata rusia stie ca sunteti tigani toti veniti din moldova unde furati ,violati,prostituati ,etc.si cum va place voua ;karoce tupoi narod-asa va zic ucraunenii si rusii,boraturilor.

  • 30

    @Nicolae Pascaru: “Glumetii se dovedesc adesea profeti. – William Shakespeare :)

    Ai spus şi tu o vorbă de duh, mă rog nu-ţi aparţine, dar ai folosit-o în context adecvat.

    Din păcate ai dreptate, istoria ne arată, etnia şi limba “moldovenească” sunt nişte glume amare pe care Moscova le-a făcut şi le mai face pe seama românilor din stânga Prutului.

    Scythicus
    2011-09-16 16:34:29 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 31

    @pro: Voi nu sunteti nici proromani nici promoldoveni sunteti simpli provocatori si instigatori la ura si sfada .Plina lumea de talente exotice.

  • 32

    @Scythicus: Limba aromana exista ? :)

  • 33

    mai prostanacule,pune mana pe harlet ,daca nu-ti ajunge capul sa gandesti.tu esti un provocator si un”atotstiutor”.mai du-te prin biblioteci,ca ca tine sa copii de pe situri poate si unul de varsta prescolara

  • 34

    @pro: ghini da la noi la oras avem conectare la net :)

  • 35

    unimedia.md/?mo../ Interesant .

  • 36

    si daca te lauzi ,ca ai numai tu internet,ai stiut ca dacii au ajuns in iran ,irak si chiar in japonia? lor in japonia le spuneau dao.cauta ,e interesant.

  • 37

    Cine s-ar fi gandit ca varza, viezure, branza, barza constituie un vocabular destul de bazat al indienilor din India?

    Daca românii au mostenit de la daci si geti si traci si getodaci si getotraci si dacotraci cateva cuvinte printre care si astea enumerate mai sus, limba punjabi din India are nu mai putin de 2000 de cuvinte curat romanesti mostenite de la stramosii lor getii.

    Asadar getii vorbeau o latina mai acatari decat romanii, iar românii o latina mai veche decat a romanilor. Iar noi am inceput sa vorbim o chineza mai latina decat a dacilor.

    Nicolae Pascaru
    2011-09-16 16:54:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 38

    E adevarat, paskarule! Tu esti сel mai mare provocator si daca iti stau multi prosti pe blog, inseamna ca ii aduni anume tu si timpeniile pe care le storci din net. Pai sa stii ca nu ajunge net pentru a scrie un studiu, tinere! Exemplu este tautologia si prostia pe care ai scriso chiar azi! Iar adevaratilor romani si patrioti le-as sugera sa nu mai intre pe acest blogulet analfabet si plin de prostii. Sa lasam se adune moldoboii inrositi si spalati pe creier de regimul bolshevik aici! Sa se ia de cap intre ei, caci sunt de-o minte si de-o lipsa de creier cu autorul!

    Ilie
    2011-09-16 16:59:35 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 39

    @Nicolae Pascaru: “Limba aromana exista ? :)

    Majoritatea lingviştilor o consideră un dialect al limbii române. Sunt şi unii care o consideră limbă de sine stătătoare înrudită cu româna cu care ar face parte din familia limbilor romanice de est.

    Diferenţa între limbă şi dialect nu este uneori atât de clară în universul lingviştilor, existând controverse. Aromâna este destul de diferenţiată de româna propriu-zisă, numită şi daco-română, ca să fie considerată dialect, dar nu suficient de îndepărtată ca să fie considerată limbă de sine stătătoare.

    Scythicus
    2011-09-16 17:03:39 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 40

    Dimitrie CANTEMIR:(n. 26 octombrie 1673 – d. 21 august 1723), domn al Moldovei (martie – aprilie 1693 şi 1710 – 1711), autor, cărturar, enciclopedist, etnograf, geograf, filozof, istoric, lingvist, muzicolog, compozitor, om politic şi scriitor român.

    “Noi, moldovenii, LA FEL NE SPUNEM ROMÂNI,
    iar limbii noastre nu dacica,
    nici moldoveneasca, ci ROMÂNEASCĂ,
    astfel ca, daca vrem sa-l intrebam pe un strain de stie limba noastra,
    nu-l intrebam: «Scis moldavice?», ci «ŞTII ROMÂNEŞTE?»
    , adica (in latineste): «Scis Romanice»?»

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-16 17:23:38 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 41

    @Basarabia E ROMÂNIA !: Costiujeniu e in forma , liniste stimate domn , nu vin rusii
    .Limba moldovenească, moldava lingua, молдавский язык, este idiomul despre care s-a scris de acum în veacul al XVII-lea (Gr. Ureche, Miron Costin) şi la începutul secolului al XVIII-lea (Dimitrie Cantemir). Astăzi limba moldovenească, limba naţională a poporului moldovenesc, este limba de stat a Republicii Moldova.

    Nicolae Pascaru
    2011-09-16 17:29:05 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 42

    ROMÂN = ŢIGAN.
    Iată strategia “stataliştilor-maldavanişti” asică a SLUGILOR OCUPANŢILOR RUŞI.
    Este exact STRATEGIA RUSEASCĂ veche de la OCUPAŢIA din 1812 prin care NOI ROMÂNII basarabeni eram consideraţi O RASĂ INFERIOARĂ “nobilei” RASE RUSEŞTI cotropitoare.
    Strategia RUSEASCĂ e clară:
    ROMÂN = ŢIGAN.
    Asta vor să ne bage NĂPÂRCILE KGB în cap.

    Iată de ce netam-nisam uite aşa ia apucat pe rusnaci să bage MILIOANE DE EURO în filme de desene animate prin care să asocieze Basarabia cu…ŢIGANII!
    Ia priviţi cum CU VICLENIE Ocupanţii Ruşi ,asemenea SLUGOIULUI LOR tovarăşul pascaruKGB NE FAC ŢIGANI!!!
    NEMERNICI ORDINARI!

    youtube.com/wat../
    Iată şi cum PORCUL RUS puşkin asemeni tovarăşului pascaruKGB făcea propagandă strategiei Călăilor Ocupanţi Ruşi numită OMUL INFERIOR-ROMÂN = ŢIGAN.

    PORCUL RUS puşkin despre ROMÂNII basarabeni:

    “PRINTRE-ALE ŢIGĂNIMII mutre
    Eu sunt Orfeu ca PRINTRE CUTRE.
    Eu PRINTRE MOLDOVENCE PROASTE
    Sunt Zeu al vechilor năpaste.
    Iar PRINTRE MOLDOVENI sunt eu
    Nu căprioară, dar un leu.
    Mai bine zis, PRINTRE MAIMUŢE
    Sunt leu şi cal de Almadan,
    Tu AL MĂGARILOR TĂPŞAN.”

    “BLESTEMAT CHIŞINĂU,
    Am obosit să-ţi zic de rău.
    Cîndva pe-acoperişul tău,
    Peste-ale tale case slute
    Va bubui un tunet greu!”

    „ Zdesi u nas moldovanno i toşno, ah Boje moi…”

    “Aici la noi E MOLDOVENIME ŞI GREAŢĂ, Dumnezeul meu…!

    ( vezi volumul 7 al operelor puşkiniste, în redacţia lui A.S.Suvorin, S-Petersburg, 1903, pagina,47).
    Ei tovarăşe pascaruKGB pun pariu că nu ai învăţat versurile acestea ale PORCULUI RUS puşkin la şcoală!
    Adica Basarabia pentru Călăii Ocupanţi Ruşi e “al măgarilor tăpşan”,e “MOLDOVENIME ŞI GREAŢĂ”,Chişinăul e “BLESTEMAT”,moldovenii sunt ŢIGANI,MAIMUŢE,CUTRE,moldovencele sunt PROASTE şi NĂPASTE,…
    Nu-i aşa că deabia aştepţi să pui flori la statuia PORCULUI RUS puşkin din Chişinău?

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-16 17:29:12 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 43

    Dar OCUPANTULUI puşkin i-a dat replica
    MARELE ROMÂN Vasile Alecsandri :

    “Fiind mai negru ca ŢIGANII
    Ce-ai tot cerşit la noi cu anii,

    Tu, cel primit cu dor de sus
    Nici bogdaproste nu ne-ai spus.
    Cu dar de pâine şi de sare,
    Cu vin din beciul nostru mare
    Te-am ospătat.
    Iar tu în zori RÂZÂND,
    TE-AI SCÂRNĂVIT ÎN FLORI.

    Apoi prin codri de milenii
    Ai tot umblat de dragul lelii.
    Ei, vezi atunci?
    Pun mâna-n foc:
    Tu n-ai fost cal arab, ci porc!”

    Bagă la căpăţână tovarăşe pascaruKGB!

    NOI ROMÂNII basarabeni NICIODATĂ nu vom mai fi robii Călăilor Ocupanţi Ruşi!!!

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-16 17:30:19 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 44

    Este o provocare , eftina de tot . Dar nu-i nimic o trecem . :) :) :)

    Nicolae Pascaru
    2011-09-16 17:30:29 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 45

    @Nicolae Pascaru:

    Declaratia Adunarii Generale anuale a Academiei de Stiinte a Republicii Moldova:

    «Adunarea Generala anuala a Academiei de Stiinte a Republicii Moldova confirma opinia stiintifica argumentata a specialistilor filologi din republica si de peste hotarele ei aprobata prin Hotararea prezidiului ASM din 9.IX.1994, potrivit careia

    DENUMIREA CORECTĂ A LIMBII de stat (oficiale)
    a Republicii Moldova
    ESTE LIMBA ROMÂNĂ.

    29 februarie 1996».

    Tovarăşe pascaruKGB,ai băgat la cap,sau voi BOLŞEVICII nu ştiţi să citiţi ROMÂNEŞTE?

    DENUMIREA CORECTĂ A LIMBII de stat (oficiale)
    a Republicii Moldova
    ESTE LIMBA ROMÂNĂ.

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-16 17:34:12 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 46

    @Nicolae Pascaru:
    Ai nu mai spuni!
    Şi POETUL Alexe MATEEVICI,autorul versurilor imnului Basarabiei tot de “provocări ieftine” se ţinea?

    Alexe MATEEVICI :

    “… N-AVEM DOUA LIMBI si doua literaturi,
    CI NUMAI UNA,
    ACEASI cu cea de peste Prut.

    Aceasta se stie din capul locului,
    ca SA NU MAI VORBIM DEGEABA.

    (…) Noi trebuie sa ajungem de la limba noastra proasta de astazi numaidecat la limba literara ROMANEASCA»

    (Din cuvantarea rostita la primul Congres al invatatorilor moldoveni din Basarabia, care a avut loc la 25-28 mai 1917).

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-16 17:38:37 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 47

    @Nicolae Pascaru:
    Ai nu mai spuni!
    Şi MARELE PROFESOR Eugen Coşeriu ,tot de “provocări ieftine” se ţinea?

    Eugen Coşeriu ( n. 27 iulie 1921, comuna Mihăileni, judeţul Bălţi– d. 7 septembrie 2002, Tübingen, Germania) a fost un filolog romanist de origine română, membru de onoare al Academiei Române (din 1991).
    Studii
    A absolvit liceul “Ion Creangă” din oraşul Bălţi, apoi şi-a continuat studiile în filologie la universităţile din Iaşi, Roma; a mai studiat filosofie la Universitatea din Milano. Între 1950 şi 1963 a predat la Universitatea din Montevideo, Uruguay, între 1961 şi 1963 fiind profesor-invitat şi la Universitatea din Bonn, Germania. Din 1963 şi până la sfârşitul vieţii a fost profesor la Tübingen. Mai multe generaţii de discipoli ai lui Eugen Coşeriu constituie Şcoala de lingvistică de la Tübingen.
    A fost Doctor Honoris Causa a aproape 50 de universităţi din întreaga lume.

    Marele lingvist de renume mondial, Eugen Coşeriu, menţiona într-un amplu studiu “Latinitatea orientală” referitor la aşa-zisa limbă moldovenească:

    «Zic «aşa-zisa», fiindcă o limba moldovenească diferită de cea româna, sau chiar şi numai de dialectul dacoromân,PUR ŞI SIMPLU NU EXISTĂ

    e o himeră creată de o anumită politică etnico-culturală străină, RUSIA,fără nici o bază reală».

    Alooo,tov.pascaruKGB se aude???

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-16 17:42:21 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 48

    @Nicolae Pascaru:
    Ai nu mai spuni!
    Şi MARELE CĂRTURAR ,Dimitrie Cantemir DOMNUL Moldovei (martie – aprilie 1693 şi 1710 – 1711),tot de “provocări ieftine” se ţinea?

    Dimitrie Cantemir(n. 26 octombrie 1673 – d. 21 august 1723) în «Hronicul vechimei a romano-moldo-vlahilor»:

    «neamul moldovenilor, muntenilor, ardelenilor… TOŢI cu un nume de obste ROMÂNI SE CHEAMĂ».

    Afirmatiile acestea nu lasa nici o umbra de indoiala ca moldoveanul Dimitrie Cantemir SE CONSIDERA ROMÂN.

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-16 17:45:31 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 49

    Ai nu mai spuni!
    Şi MARELE CĂRTURAR ,Dimitrie Cantemir DOMNUL Moldovei (martie – aprilie 1693 şi 1710 – 1711),tot de “provocări ieftine” se ţinea?

    Dimitrie Cantemir(n. 26 octombrie 1673 – d. 21 august 1723)
    «Inainte de toate, chiar daca
    acest (neam) a fost impartit in trei tinuturi de capetenie,
    totusi toti se cheama cu acelasi nume de ROMÂNI
    ,
    DISPREŢUIND adica dand de-o parte NUMELE DE VALAHI, care le-a fost dat de catre popoarele barbare.

    Caci ROMÂNII care traiesc si astazi in Transilvania, deasupra fluviului Olt, in tinutul numit Maramures, nu-si dau numele de valahi, ci de ROMÂNI (martori imi sunt toti locuitorii tuturor natiilor din Transilvania). Cei din Valahia (pe care grecii din vremuri apropiate ii numesc ungrovlahi, iar noi, moldovenii, ii numim munteni – caci au luat in stapanire mai multe locuri muntoase) isi dau si ei la fel numele de ROMÂNI, iar tarii lor de ŢARA ROMÂNEASCĂ, adica in latineste: TERRA ROMANA.”

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-16 17:47:05 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 50

    Alt ROMÂN moldovean care se ţinea de “provocări ieftine”.
    Şi o făcea cu SUTE DE ANI înainte ca “STATALISTUL-MALDAVANIST” pascaruKGB să sugă prima ţâţă a maică-sii..

    Miron Costin (30 martie 1633- 1691) a fost un cronicar român din Moldova, unul dintre primii scriitori şi istoriografi din literatura română.

    MIRON COSTIN- 1675

    “şi ţărâi noastre,
    Moldovei şi Ţărâi Munteneşti
    NUMELE CEL DIREPTU de moşie, IESTE RUMÂN,

    cum să răspundŭ şi acum toţi acéia din Ţările Ungureşti lăcuitori şi munténii ţara lor şi scriu şi răspundŭ cu graiul: ŢARA ROMÂNEASCĂ.”

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-16 17:50:49 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 51

    Pana si Aromânii, Istro-românii sau Meglenoromânii, se raporteaza la neamull românesc, cu toate ca ei au aut o evolutie in paralel cu neamul românesc. Limba aromâna este considerata un dialect al limbii române, si in nici un caz o limba straina de limba romana (asa cum cu nesimtire si incultura unii moldoveni sustin o limba moldoveneasca recunoscuta doar de Rusia). E drept, aceste personaje “moldovenesti” au sprijinul Moscovei pe faţâ, nedisimulat, iar asta spune totul despre cum ar trebui definita in dictionare, tradarea de neam si tara.Aromânii, Istro-românii sau Meglenoromânii se bucura de tot respectul neamului românesc, la care mereu si-au rapostat existenta spirituala. “Moldovenii” aparuti in urma pactului Molotov-Ribbentrop (de aici incepe istoria lor, si totodata razboiul lor cu neamul romanesc), nu merita nici macar compasiune, trebuie ignorati si atat. Ei se baga in seama singuri, sarind la gatul neamului nostru romanesc, la identitatea si istoria noastra, rastalmacindo dupa cum le convine. Ei vor ca noi sa acceptam ca ei vorbesc o limba straina (deja ma pufneste rasul cand sopun limba straina), numita “limba moldoveneasca” Ce nu sustin nici macar aromanii (care sunt mai patrioti decat multi dintre români de rând), sustin niste nesimtiti, cum ca o limba română vorbită cu greseli gramaticale si cuvinte aduse din limba rusa, ar fi “limba moldoveneasca”. Si ca totul sa fie cât mai clar, o singura tara le recunoaste limba: Rusia (tara care i-a eliberat de sub ocupatia romaneasca, dupa cum spun ei). Prostia ridicata la rang de lege se numeste limba moldoveneasca. Minciuna este si mai mare atunci cand acesti epigoni spun ca ei se trag numai din daci, ignorand toate cuvintele latine din vocabularul fie el si al “limbii moldovenesti”, dar si identitatea acestei limbi cu limba unui “popor strain” care a fost intr-adevar ocupat de imperiul roman. Minciuni, rastalmaciri, ignorari, falsificari, toate aceste “calitati” contribuie direct la construirea “moldovenismului” neromânesca printre unii derbedei din Republica Moldova.

    Nostradamus
    2011-09-16 19:15:52 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 52

    Primul nume pe care grecii bizantini l-au dat Moldovei a fost Maurovlahia (Valahia “Neagră” adică de Nord) sau Moldovlahia (Valahia moldovenească). Turcii au dat prima dată peste români în Tesalia, şi au numit-o Vlahia Mare. Apoi au dat peste români şi mai la nord în Macedonia şi au numit-o Vlahia Mică. Apoi spre surprinderea lor au dat peste o ţară românească şi la nord de Dunăre, şi i-au zis Kara-Eflak (Valahia “Neagră”, adică de nord, negrul reprezentând punctul cardinal Nord, vezi şi Marea Neagră care e în nordul Turciei). APOI din nou spre surprinderea lor mai era p ţară românească, adică încă o Valahie, şi i-au zis Bogdan-Eflak, adică Valahia lui Bogdan. Iată cum a existat la străini din cele mai vechi timpuri conştiinţa că toţi, aromâni, munteni, moldoveni aparţin unui singur popor, numit de ei “vlahi/valahi”.

    Şi Ştefan cel Mare afirma că Moldova este o ţară românească (valahă).

    “Ştefan cel Mare a sesizat perfect de bine locul Moldovei în lumea românească nord-dunareană şi, în relaţiile cu vecinii nu uită să sublinieze acest lucru. Spre exemplu, în privilegiul comercial acordat negustorilor braşoveni pe 3 ianuarie 1472 Ştefan cel Mare se intitula „voievod din mila lui Dumnezeu şi domn a toată ţara Moldovlahiei ”. Aceeaşi titulatură se repeta în actele din 3 iulie 1480, 15 martie 1481 si 13 septembrie 1500-1503. Oricum am explica noi originea acestei denumiri a ţării, utilizată şi în epoca precedentă domniei lui Ştefan cel Mare, un lucru este cert: Ştefan a acceptat-o în titulatura sa. Unitatea unui întreg exprimată prin termenul Moldovlahia este esenţa gândirii politice a domnului. Or, Moldova este şi ea o Vlahie, adică o Ţara Româneasca.
    Ioan Ţamblac, solul lui Ştefan cel Mare la Veneţia, redă în mai 1478 cuvintele domnului în care acesta solicita ajutor în lupta împotriva turcilor pentru apărarea Chiliei şi Cetăţii Albe şi cerea ca şi „voievodul Basaraba sa fie alungat din cealaltă Ţara Româneasca (l’altra Valahia)”. Evident, dacă Muntenia este „cealaltă Ţarâ Românească”, Moldova este „aceasta Ţara Românească”. Congruenţa terminologică reflectă unitatea de esenţă a celor două ţări.”
    Ion Eremia, doctor habilitat in stiinte istorice, conferentiar,
    Catedra Istoria Românilor si Antropologie

    Aşa că moldoveniştii primitivi care le zic românilor “valahi” să ştie că şi strămoşii lor moldoveni, inclusiv Ştefan cel Mare au recunoscut că sunt valahi, adică români pe limba românească.

    Scythicus
    2011-09-16 19:34:07 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 53

    Ca o completare la ce a spus Scythicus, postez un fragment din Letopisetul lui Grigore Ureche, unde descrie conflictul dintre Radu cel Mare, domnitor al Munteniei (1495-1508), si Bogdan cel Chior, fiul lui Stefan cel Mare si domnitor al Moldovei (1504-1517). Cititi cu atentie:

    “Cându au prădat Radul vodă domnul muntenescu

    Putna Pre acéia vréme Radul vodă domnul muntenescu, neavându nici o pricină asupra lui Bogdan vodă, sculatu-s-au cu toată putérea sa și cu Roman Pribeagul, de au intratu în țară și au prădatu și au arsu ținutul Putnii și pe de céia parte de Sirétiu, de multă pradă și pierire au făcut. Și décii s-au întorsu înapoi fără de nici o zminteală.

    Cându au mersu Bogdan vodă la Țara Muntenească asupra Radului vodă

    Vă leatul 7015 (1506) octomvrie 28, văzându Bogdan vodă câta pagubă i-au făcut Radul vodă în țara sa, nu suferi, ce gândi strâmbătatea sa ca să o răscumpere mai cu asupră, una pentru scârba și paguba ce-i făcusă Radul vodă, alta și pentru vitejiia ce avea, că socotindu ca să nu piiae numele cel vitejăscu al tătâne-său, ca să nu zică megiiașii că au muritu și el cu tată-său, sculatu-s-au cu toată putérea sa și au tras într-ajutoriu și pre săcui și s-au dus spre Țara Muntenească și au intratu la locul ce să chiiamă Rătezații, la Movila Căiatii, de céia parte de Râmnicu, octovrie 28. Și au șăzut cu oastea de céia parte de Râmnic 10 zile, de au prădatu și au arsu de la Milcov pănă la Râmnic și în jos pre de amândoao părțile pănă la Sirétiu. Și acolo de la Radul vodă l-au timpinat sol, un călugăr anume Maximian, ficiorul lui Dispotu împăratul grecescu și s-au rugat lui Bogdan vodă ca să facă pace cu Radul vodă, pentru că suntu creștini și o seminție. Déciia Bogdan vodă, văzându atâta rugăminte de la acel călugăr, au făcut pace pentru voia lui și au trimis cu dânsul solul său la Radul vodă. Și acolo Radul vodă cu boierii săi au jurat pre Sfânta Evanghelie, cum ca să ție pacea neclătită în véci. Și hotarul pre unde au fostu cel bătrânu au lăsat și să întoarcă Radul vodă toată prada și arderea, câtă făcusă în Țara Moldovei, la ținutul Putnii. Și așa, s-au întorsu Bogdan vodă cu pace înapoi.”

    ro.wikisource.o../

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 19:58:00 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 54

    toti rominii sint cersetori, hoti, paduchiosi si nu prietenesc cu apa. asta spun francezii cu glas tare la televiziunea nationala:) si noi moldovenii tot asta va spunem. :) ))) neam borit

    Moldovan
    2011-09-16 20:15:42 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 55

    @ Moldovan

    Esti tare josnic.

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 20:20:48 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 56

    @Liviu din Iasi:
    spune-le asta francezilor, italienilor, spaniolilor si altor popoare din europa care is satui de voi ca de hrean.
    uite aici cum sinteti vazuti youtube.com/wat../.

    Moldovan
    2011-09-16 20:46:57 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 57

    @Moldovan: Uite ce fac francezii, arestează oameni nevinovaţi, dovadă că totul este o isterie xenofobă, aşa cum isterică este şi românofobia ta moscală.

    rue89.com/2011/../

    Sper că ştii franceza, sau tu eşti vreun moscal care mai stâlceşte şi el “pi maldavineştii”, că româna oricum n-are cum s-o vorbească corect.

    Scythicus
    2011-09-16 20:58:32 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 58

    @ Moldovan

    Nu ma simt responsabil pentru ce fac cocalarii de la noi, care se duc si se fac de ras prin alte tari. Eu am fost prin UE, inclusiv in Italia si Franta, si nu m-a discriminat nimeni pentru ca sunt roman. Daca stii sa te porti, ai sa fii apreciat (aproape) oriunde.

    Exista prejudecati destul de rautacioase si despre cetatenii Republicii Moldova, dar nu vad niciun rost in a le aminti.

    Daca tu pleci de la o gluma a unor bufoni francezi si tragi concluzia ca reprezinta toti romanii, inseamna ca nu prea te duce mintea. Sa stii ca tocmai oamenii ca tine, neciopliti, se fac de ras in fata altora si aduc nume rau tarii din care provin.

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 20:59:08 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 59

    Special pentru neuronul moldovenist, singurul pe care-l posedă Moldovan i-am găsit şi articolul în limba română, ca să vadă unde duce rasismul şi fascismul de care el dă din plin dovadă.

    gandul.info/int../

    Scythicus
    2011-09-16 21:01:20 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 60

    Liviu are dreptate, dacă aş începe să înşir toate stereotipurile despre cetăţenii RM în România, aş umple pagina, dar nu e normal să mă manifest ca un rasist primitiv, cum o face Moldovan, care nu prea cred că e moldovean, că altfel nu-şi scuipa propriul neam românesc.

    Scythicus
    2011-09-16 21:03:44 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 61

    Bai clownilor, Liviu si alalalt Sciticus, hai ba sa va aud chiar stereotipurile despre moldoveni, dar nu cele inventate de voi acum. sa vad cu dovezi ca careva popor european spune macar ceva de rau despre moldoveni. Eu am dat link si ati vazut de toate, inclusiv ca e interzisa intrarea in magazine a cainilor si rominilor. :) :) :) v-au egalat cu maidanezii, ma. hai sa va aud.

    Moldovan
    2011-09-16 21:41:54 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 62

    @ Moldovan

    Degeaba ma provoci, nu ma cobor eu la nivelul tau.

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 21:45:15 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 63

    @Liviu din Iasi:
    Cum te provoc, bai ? Eu iti cer sa arati o dovada la cele ce ai spus mai sus. Arata !!! Arata ca europenii ne-ar trata macar 1% la fel cum va trateaza pe voi.

    Moldovan
    2011-09-16 21:49:12 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 64

    @Scythicus: “că altfel nu-şi scuipa propriul neam românesc.”
    Cum sa nu va scuip ma ? Daca voi furati, cersiti, boschetariti, sinteti tiganizati pina in maduva ciolanului(vorba lui nea Misu Contiu). Da ce ati vrea sa fac ? Sa zic ca si eu sint un manelist, hot, boschetar si cersetor ca voi ? :) :) :)

    Moldovan
    2011-09-16 22:05:32 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 65

    @ Moldovan

    Cum adica “va trateaza pe voi”? Ti-am spus ca am fost in UE si nu m-am simtit discriminat, ca roman, iar daca unii au avut probleme cu niste marlani veniti din Romania, nu inseamna ca exista vreun fundament pentru generalizare.

    Prejudecati din spatiul UE despre cetatenii Republicii Moldova nu cunosc, pentru ca nu m-a interesat sa aflu (asa cum cauti tu despre romani). In schimb, sunt destul de multi in Romania si, ca urmare, au aparut si prejudecati la noi despre voi (nu le amintesc, probabil le cunosti). Apoi, citind din presa voastra, am observat ca exista si in spatiul CSI anumite stereotipuri.

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 22:11:47 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 66

    @Liviu din Iasi:
    Sincer nici eu nu mi-am dat staruinta sa caut “stereotipuri” despre voi, dar nici nu e nevoie. Doar tre sa mai citesti presa europeana din cind in cind. Ca voi cei din rominia ne vorbiti de rau , si asta nu e secret. dar ce sa va fac ? asa sinteti voi neamul asta de cind v-a facut mama, spurcati la gura, doar asta din voi. Cu voi e bine sa te pui la mincat rahat, nu te mai ajunge rindul, il mincati pe tot. :) :) :)

    Moldovan
    2011-09-16 22:17:34 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 67

    @ Moldovan

    Imi tot confirmi ca nu prea te duce mintea sau esti orbit de ura (romanofobie), iar asta iti inhiba ratiunea.

    “voi furati, cersiti, boschetariti, sinteti tiganizati pina in maduva ciolanului” – exemplele negative ies in evidenta cel mai usor, dar asta nu inseamna ca exista vreun motiv sa poti spune “voi”, la general.

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 22:23:36 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 68

    Mai omule , nu va urasc eu pe voi. Imi este indiferent ce faceti, ce dregeti si cum traiti. Asta ca cum mi-ar fi indiferent ce fac papuasii in Noua Guinee. Doar ca nu vreau sa fiu confundat cu voi. Asta-i tot.

    Moldovan
    2011-09-16 22:35:32 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 69

    @ Moldovan

    Ti-am zis eu tie ca esti “roman”? Daca tu nu te consideri asa, eu ce motiv as avea?

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 22:40:08 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 70

    @ Moldovan

    Apropo, nici mie nu-mi place ca eu, roman moldovean, sa fiu confundat cu persoane ca tine ;)

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 22:43:26 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 71

    @Liviu din Iasi:
    Ia Scipticus, sau cum o mai fi el , a zis ca-mi scuip neamul. Nu sinteti voi neamuri cu mine. Asta-i basta.

    Moldovan
    2011-09-16 22:45:32 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 72

    @Liviu din Iasi:
    Apropo, daca scriai moldovan-romin si nu invers, ap mai bine era sa fie primit.

    Moldovan
    2011-09-16 22:47:56 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 73

    @ Moldovan

    E acelasi lucru pentru mine. Aici, moldovean inseamna roman din zona Moldovei. La tine vad ca inseamna altceva.

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 22:56:09 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 74

    @Liviu din Iasi: da la mine moldovan inseamna etnie, iar romin – cetatenie.

    Moldovan
    2011-09-16 23:18:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 75

    @ Moldovan

    Mi-am inchipuit ce inseamna pentru tine.

    La mine, roman se refera fie la cetatenie (exemplu: cetatean roman, de etnie germana), asa cum si voi aveti cetateni moldoveni, gagauzi de etnie, fie se refera la etnie (romaneasca), iar “moldovean” indica, de fapt, regiunea de provenienta, adica “din Moldova”, asa cum “iesean” inseamna “din Iasi”. Vreo 95% din moldovenii din Moldova romaneasca sunt romani. Ceilalti sunt rromi, ceangai, rusi lipoveni, ucraineni, polonezi si alte grupuri mai mici.

    Liviu din Iasi
    2011-09-16 23:41:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 76

    Imposibil de acoperit in cateva randuri o problema atat de complexa cum este chestiunea armaneasca ,totusi te felicit pentru articol!
    Intrebarile pe care ti le pui in legatura cu armanii sunt juste.
    Armanii sunt un popor latin, distinct de romani, frati cu romanii , fara pretentii teritoriale in Balcani, dar cu drepturi la autodeterminare.
    Sunt arman nascut in Romania si militez de ani buni pentru aceste drepturi.
    Din pacate, in fiecare din statele balcanice( Grecia – 800.000 armani, Albania – 300.000 armani, Rep. Macedonia – 70.000 armani, Romania – 70.000 armani) armanii sunt nu sunt recunoscuti ca popor distinct, sperandu-se disparitia acestora prin asimilare.
    La inceputul secolului XX, Romania, in incercarea de a-si extinde influenta in Balcani si apoi in a popula teritoriile bulgaresti pe nedrept castigate dupa razboiul Balcanic, a revendicat armanii ca fiind romani de la sud de dunare, cei mai vechi romani, super-romani etc. si a oferit celor care s-au intors la Tara Mama (desi doar 5%), pamanturi si ulterior cetatenie romaneasca.
    Astazi, cand influenta Romaniei in Balcani este zero, cand armanii din Romania nu numara mai mult de 70.000, fiind o comunitate pasnica, fara pretentii de autonomie teritoriala, motivele nerecunoasterii noastre ca popor distinct sunt urmatoarele:
    1. afectarea relatiei cu statele Balcanice si in special cu Grecia – existand o intelegere politica tacita de a nu agita apele si de a asimila armanii ca greci, albanezi, romani etc. – proces destul de avansat
    2. rusinea de a recunoaste ca teoriile Academiei romane privind limba armaneasca si orginea armanilor sunt false
    3. teama de o posibila asociere cu problema moldoveneasca si teoriile comunistilor rusofili

    Acest al treilea argument il identific acum in articolul tau…Chiar se incearca aceasta asociere si este trist!

    Daca Romania ar trata problema armaneasca cu acelasi curaj cu care abordeaza problema moldoveneasca, ar putea dovedi prin analiza comparata a argumentelor istorice si lingvistice ca cele doua chestiuni NU se pot asocia! Ar recunoaste pe armani ca popor distinct si ar dovedi o data in plus ca romanii si moldovenii sunt unul si acelasi popor…

    Garofil
    2011-09-17 00:13:42 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 77

    ***NU EXISTĂ LIMBA MOLDOVENEASCĂ***
    Este o invenţie SATANICĂ a călăului ocupant STALIN!!!!
    ***NU EXISTĂ POPOR MOLDOVENESC***
    Este o invenţie SATANICĂ a călăului ocupant STALIN!!!!
    ***NU EXISTĂ REPUBLICA MOLDOVA***
    Este o invenţie SATANICĂ a călăului ocupant STALIN!!!!

    ***Există doar LIMBA ROMÂNĂ,POPORUL ROMÂN şi ROMÂNIA,urmaşa DACIEI STRĂBUNE!!!!!***

    ***Destinul nostru al ROMÂNILOR basarabeni este unul singur: ROMÂNIA RE-ÎNTREGITĂ!!!!!***

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-17 00:44:54 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 78

    Grigore VIERU:

    “Trei culori”

    “Străine pofte ne-au răpit
    Când via dulce, când ogorul,
    Dar nimeni nu a izbutit
    Din piept să smulgă Tricolorul.
    Fusese vremea mult prea cruntă,
    Şi-atât ne-a ars de dânsul dorul,
    Că azi ne strângem şi la nuntă
    Şi la botez cu Tricolorul.
    ***Trei culori şi-O SINGURĂ IUBIRE
    ROMÂNEASCĂ,***
    Trei culori şi-O SINGURĂ VORBIRE
    ROMÂNEASCĂ!***
    Trei culori şi-O SINGURĂ CREDINŢĂ
    ROMÂNEASCĂ,***
    Trei culori şi-O SINGURĂ FIINŢĂ
    ROMÂNEASCĂ!***

    Atât de minunat scânteie,
    De crezi că de pe bolţi albastre
    L-a rupt Hristos din curcubeie
    Şi l-a dat românimii noastre.
    E cald sub el ca sub o rană
    Ce-a chinuit Mântuitorul,
    E cald în Ţara cea Ştefană,
    Ne încalzeşte Tricolorul.
    ***Trei culori şi-O SINGURĂ IUBIRE
    ROMÂNEASCĂ,***
    Trei culori şi-O SINGURĂ VORBIRE
    ROMÂNEASCĂ!***
    Trei culori şi-O SINGURĂ CREDINŢĂ
    ROMÂNEASCĂ,***
    Trei culori şi-O SINGURĂ FIINŢĂ
    ROMÂNEASCĂ!***”

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-17 00:45:43 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 79

    @Moldovan:
    Mihai Eminescu

    Ce-ţi doresc eu ţie, DULCE ROMÂNIE !

    Ce-ţi doresc eu ţie, DULCE ROMÂNIE,
    ŢARA MEA de glorii, ŢARA MEA de dor,
    Braţele nervoase, arma de tărie,
    La trecutu-ţi mare, mare viitor!
    Fiarbă vinu-n cupe, spumege pocalul,
    Dacă fiii-ţi mîndri aste le nutresc;
    Căci rămîne stînca, deşi moare valul,
    DULCE ROMÂNIE, asta ţi-o doresc.
    Vis de răzbunare negru ca mormîntul
    Spada ta de sînge duşman fumegînd,
    Şi deasupra idrei fluture cu vîntul
    Visul tău de glorii falnic triumfînd,
    Spună lumii large steaguri tricoloare,
    Spună ce-i poporul mare, românesc,
    Cînd s-aprinde sacru candida-i vîlvoare,
    DULCE ROMÂNIE, asta ţi-o doresc.
    Îngerul iubirii, îngerul de pace,
    Pe altarul Vestei tainic surîzînd,
    Ce pe Marte-n glorii să orbească-l face,
    Cînd cu lampa-i zboară lumea luminînd,
    El pe sînu-ţi vergin încă să coboare,
    Guste fericirea raiului ceresc,
    Tu îl strînge-n braţe, tu îi fă altare,
    DULCE ROMÂNIE, asta ţi-o doresc.
    Ce-ţi doresc eu ţie, DULCE ROMÂNIE!
    Tînără mireasă, mamă cu amor!
    Fiii tăi trăiască numai în frăţie
    Ca a nopţii stele, ca a zilei zori,
    Viaţă în vecie, glorii, bucurie,
    Arme cu tărie, suflet românesc,
    Vis de vitejie, fală şi mîndrie,
    DULCE ROMÂNIE, asta ţi-o doresc!

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-17 00:47:11 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 80

    @Moldovan:
    MIRON COSTIN- 1675

    “şi ţărâi noastre,
    Moldovei şi Ţărâi Munteneşti
    NUMELE CEL DIREPTU de moşie, IESTE RUMÂN

    , cum să răspundŭ şi acum toţi acéia din Ţările Ungureşti lăcuitori şi munténii ţara lor şi scriu şi răspundŭ cu graiul: ŢARA ROMÂNEASCĂ.”

    Basarabia E ROMÂNIA !
    2011-09-17 00:48:32 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 81

    @Moldovan: “Ia Scipticus, sau cum o mai fi el , a zis ca-mi scuip neamul. Nu sinteti voi neamuri cu mine. Asta-i basta.”

    Tu sigur nu eşti de neam românesc, deci nu eşti nici moldovean, eşti vreun mancurt moscalizat, o corcitură venită din stepă. Moldovenii adevăraţi sunt români, tu doar ai furat numele “moldovan” aşa cum ruşii au furat juma’ de Moldovă, sunt un popor ca de lăcuste care vin din stepă peste vieţile bietelor popoare din Estul Europei.

    Pe lângă moldovenismul primitiv tu eşti şi un rasist primitiv. Vrei să ştii ce crede Europa despre cetăţenii moldoveni, întreabă-i pe italieni despre cetăţencele moldovence care stau cu miile pe marginea autostrăzii sau bordeluri să se prostitueaze sau fură cot la cot cu cetăţenii români.

    Uite nişte prostituate moldovence care pretindeau că sunt cetăţene române la Florenţa :

    “Prostituzione: moldave denunciate dalla Polizia Municipale

    Firenze, 07 Novembre 2008- Esibivano documenti di nazionalità rumena, ma le due prostitute non hanno convinto la Polizia Municipale che, a seguito di approfonditi controlli, ha appurato che si trattava di ragazze di nazionalità moldava, quindi extracomunitarie. Le due prostitute, che esercitavano in viale Redi, sono state denunciate a piede libero per ricettazione e uso di atto falso e avviate in Questura per i provvedimenti inerenti al soggiorno.”

    Iată aici un articol în care italienii sunt îngroziţi că România o să facă din cetăţenii RM cetăţeni europeni care vor invada Italia.

    ilgiornale.it/e../

    Câteva extrase traduse de mine (nu ştiu italiana dar am să încerc să redau cât mai bine această limbă înrudită)

    “Paşapoarte făcute cadou, moldovenii pregătiţi să invadeze

    Suntem 28 fără să ştim (se referă că UE are 27 de state membre şi unul în plus fără să ştie, RM). BUcureştiul se gândeşte să ofere UE încă o ţară, invizibilă şi nedorită. Căci ni se pregăteşte încă un val de emigranţi. Pentru a înţelege, e suficient să facem un tur în cartierul ambasadelor din Chişinău, capitala Moldovei, cea mai căzută în ruină ţară europeană, un reziduu al imperiului sovietic unde economia nu depăşeşte standardul Sudanului. În această metropolă uitată de Dumnezeu, faimoasă un timp pentru traficul de maşini furate şi fetele destinate pieţei prostituţiei, oamenii îşi petrec timpul la cozi în faţa ambasadei Bucureştiului. La ordinele preşedintelui Basescu s-au deschis porţile unui nou Eldorado. Se lucrează din plin la maşinăria perversului laborator destinat să creeze România Mare. Este în plină pregătire un nou flagel care va năpădi Italia şi alte ţări europene cu o nouă hoardă de nefericiţi ai sorţii.”

    Sper că ţi-ai însuşit lecţia şi n-o să mai latri cât de stimaţi sunt cetăţenii RM în Europa.
    Aşa că marş în stepă sau în tundră, poate i se face milă lui Putin de macurţii săi şi vă face vreun oblast autonom în Siberia pentru “maldafeni”.

    Între timp România o să-şi tot ia palme de la Europa pentru că ajutăm pe românii din stânga Prutului să-şi facă un viitor, nu mă îndoiesc că majoritatea care pleacă la muncă peste hotare sunt oameni cinstiţi, e păcat că acest popor românesc dinte Prut şi Nistru în loc să fi urmat după 1991 un drum drept şi firesc, de revenire la ţara-mamă, menţin o statalitate artificială şi falimentară, batjocorită de Rusia, dar în acelaşi timp disperă să recapete cetăţenia română şi apoi părăsesc meleagurile natale pentru ţări străine. De parcă asupra acestui colţ de Moldova s-a aruncat un blestem să fie cea mai disfuncţională ţară a Europei. Asta se întâmplă când creezi arbitrar şi menţii state artificiale.

    Scythicus
    2011-09-17 09:30:29 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 82

    @patriot Moldovan: Tare mult as vrea sa scriu si eu o parodie, dar nu pot.

    roman moldovean
    2011-09-17 11:57:55 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 83

    Draga domnule ( sau tovarase ?)Pascaru,constat cu uimire ca ai un talent deosebit sa iti dai cu parerea in probleme pe care nu le cunosti.
    In cazul de fata,dovedesti o profunda necunoastere a istoriei si originii aromanilor si de aceea , din dorinta de a te scoate din nestiinta in care te zbati,am sa-ti dau un scurt extras din lucrarea unei mari cunoscatoare a aromanilor,ea insasi aromanca, profesoara universitara,lingvista si academiciana Matilda Caragiu-Marioteanu.
    Fii atent,poate vei invata ceva despre aromani,ca despre moldoveni vad ca ai si mai slabe cunostinte…

    Matilda Caragiu Marioţeanu – UN DODECALOG AL AROMANILOR
    sau
    12 adevaruri incontestabile, istorice si actuale, asupra aromanilor si asupra limbii lor

    CONFESIUNE

    Acest DODECALOG al aromanilor reprezinta credo-ul meu stiintific asupra “fiintei” denumita “aroman”. El este rezultatul unui proces indelungat, care dureaza de 68 de ani, de la nasterea mea, si care se explica prin:
    a. o excelenta cunoastere a limbii mele materne, vorbita in familie de parintii mei, Nico Caragiu si Athina Papastere, si de bunica mea materna, Dhafna Pupti, mostenire sfanta lasata de stra-stra-stramosii mei de 2000 de ani;
    b. un respect fara limite pentru tot ce este “traditie”, “lege” transmisa din generatie in generatie, “mentalitate” aproape imuabila – desi foarte evoluata in comunitatea mea aromana, in raport cu altele – in f u n d a m e n t e l e sale;
    c. o competenta stiintifica veritabila, castigata, treptat, datorita unui lucru serios si constant (1947 – 1995), condus, direct sau indirect (prin cartile lor), de dascalii mei: Theodor Capidan, Pericle Papahagi, Tache Papahagi, Al. Rosetti, Iorgu Iordan.
    Avand in vedere aceste date, in aceste momente de c o n f u z i e totala, creata de oameni ca nu vor sau nu pot sa respecte rezultatele stiintei (istorice/ lingvistice/ arheologice etc.), ma consider obligata – chiar daca acest credo al meu va fi ignorat, criticat, distrus – sa formulez ideile care mi se par a fi punctul de plecare in orice initiativa, de orice fel; daca nu sunt acceptate aceste a d e v a r u r i e l e m e n t a r e, care nici macar nu au nevoie sa fie explicate, rezultatul, in orice actiune, ar fi: o confuzie generala (din cauza amestecului de criterii – istorice/ lingvistice/ geografice/ cultural-politice etc. – ), create adeseori constient de toate “partile” implicate; frictiuni etnice in tarile balcanice; fara indoiala, s a n g e va curge din nou din toate partile.
    Ii rog pe cititori sa parcurga, cu rabdare, cele 12 adevaruri si sa le judece numai la sfarsitul lecturii.
    Imi asum intreaga raspundere.

    DIXI ET SALVAVI ANIMAM MEAM.

    1. Aromanii (macedo-vlahii) si limba lor materna e x i s t a astazi si de doua mii de ani.
    2. Aromanii sunt dintotdeauna sud-dunareni.
    3. Limba veche româna (straromâna/ româna comuna/ româna primitiva/ protoromâna) vorbita pe acest teritoriu era o limba unitara.
    4. Unitatea teritoriului unde se vorbea româna comuna a fost scindata de sosirea slavilor intre Dunare si Balcani.
    5. Vechea limba româna s-a scindat in cele patru ipostaze actuale ale sale: româna (daco-româna/ daco-v(a)laha), limba nationala/ literara a Romaniei, aromâna (macedo-româna/ macedo-vlaha) si meglenita (megleno-româna/ megleno-vlaha; varianta a aromânei?), vorbite in sudul Dunarii si istriana (istro-româna/ istro-vlaha), vorbita in Peninsula Istria.
    6. Aromâna este limba materna a aromânilor, care le confera constiinta lor etnolingvistica.
    7. Exista d o u a categorii de aromâni:
    a. “autohtoni”, care locuiesc in tarile balcanice (Grecia, Albania, fosta RSF Iugoslavia, Bulgaria)
    b. in diaspora sunt cei care se gasesc oriunde in lume (in tarile din Europa, inclusiv in Romania, in cele doua Americi, in Australia etc.)
    8. Statutul aromânilor “autohtoni” locuind in tarile balcanice este cu totul diferit de acela al aromânilor din diaspora.
    9. Statutul aromânilor aflati in diaspora (in Romania sau in alta parte) are specificul lui.
    10. Numele aromânilor trebuie sa fie aromân si macedo-vlah.
    11. Aromânii sunt crestin ortodocsi. Ortodoxismul lor are specificul lui (spre deosebire de acela al românilor din nord).
    12. Aromânii (macedo-vlahii) trebuie sa aiba un singur scop: sa-si cultive limba materna si traditiile lor.

    Sper ca acum ai priceput,draga domnule (tovarase?)Pascaru.Mai sper ca pe viitor sa nu te mai bagi in probleme pe care nu le stapanesti.

    STEFANITA
    2011-09-17 20:35:02 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 84

    știați că – în bucurești este cea mai mare concentrație de homosexuali din europa… ROMÂNIA – ȚARA POPONARILOR!!!

    dudu
    2011-09-17 23:36:35 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 85

    @ dudu

    Ai si niste statistici credibile sau esti doar un frustrat oarecare?

    Liviu din Iasi
    2011-09-17 23:49:15 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 86

    liviu – dacă ești de la Iași, înseamnă că ești moldovean ca mine… luptă pentru reunirea Moldovei, contribuie cu ceva la lupta împotriva româniei cotropitoare, nu fi trădător ca alții…

    dudu
    2011-09-17 23:55:17 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 87

    @ dudu

    Nu sunt moldovean ca tine. Sunt roman moldovean. In ochii mei esti la acelasi nivel intelectual ca si manelistii.

    Liviu din Iasi
    2011-09-18 00:47:03 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 88

    liviu, ești un trădător împuțit care s-a preacurvit bucureștiului… sper să te văd lucrînd na ulițe crasnîh fonarei… cît îți plătește bășescu ca să-l puki în zadniță???

    dudu
    2011-09-18 01:08:48 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 89

    @dudu:
    Scuteste-ne, baiete, cu aberatiile tale de doi bani. Tu si altii de pe site va bateti joc de noi, romanii, care v-am scos capul in lume, ca sa fiti respectati. Sunt roman pur sange, pot sa spun ca la fel ma simt si moldovean, si oltean, si transilvanean. Am avut colegi de Facultate din Moldova, Republica, se simteau romani ca noi, i-am ajutat sa se integreze in Romania si au viata buna. Iar aici in Franta de unde va scriu nu am uitat ca sunt roman, desi sunt functionar de stat -avem dreptul din 2007 – iar francezii ne respecta ca pe toti ce-si fac treaba. Ca sunt acestia romani, francezi, moldoveni din Moldova, etc.
    Iar ca roman ii iubesc pe toti romanii mei, din toata tara, si am prieteni din toare regiunile. Iar aici suntem la fel de uniti, suntem intelectuali si sa nu crezi tu ca pe unul ca mine nu il iau in seama francezii. Il iau, baiete, mai ai de mancat paine multa si vreo 50 de biblioteci de citit pana cand vei ajunge ca mine. Bravo baieti, Liviu, Scyticus, Basarabia e Romania si ceilalti pentru sentimentul vostru romanesc deosebit. Sunt roman, ma simt roman desi traiesc de vreo 10 ani in Franta unde am facut studii foarte lungi, si nu uitati ca desi altii ne dispretuiesc, ei fac aceasta ca sa ne slabeasca si sa ne conduca mai bine. Puterea vine din unitate si din solidaritate. Si fim uniti si solidari, noi, romanii, oriunde am fi in aceasta lume. Si sa nu ne uitam tara care ne-a imbracat, crescut, ne-a dat sa mancam si ne-a dus la scoala. Este ea poate mai saraca, dar este tara noastra. Deci, sa nu o dispretuim, caci este ca si cum ne-am dispretui mama. Iar cei care se dau drept moldoveni, nu stiu ce tampenii rusofile, lasati-i cu rusii acolo. Au si rusii nevoie de sclavi, nu? Daca prefera acestia sa fie sclavii rusilor caci urasc sa fie fratii nostri egali, nu-i putem impiedica, nu? Sa-i lasam in sclavie. Caci sa nu uite: ALTADATA NU MAI FACEM FAPTA BUNA DE A LE DA UNORA CE NU MERITA PASAPOARTE ROMANESTI CA APOI SA SCUIPE PE NOI SI PE BUNATATEA NOASTRA.

    Romano-moldavul
    2011-09-18 02:20:52 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 90

    @ dudu

    Asta e “limba moldoveneasca” mult discutata? O romana stricata, “imbogatita” cu expresii precum “na ulițe crasnîh fonarei” si “zadniță”?

    Vezi? Ti-am zis ca nu sunt moldovean ca tine. In Iasi nu se vorbeste asa ;)

    Liviu din Iasi
    2011-09-18 08:51:04 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 91

    Dudu, fraţii tăi te aşteaptă acasă.

    nbp-info.ru/lim../

    Scythicus
    2011-09-18 09:24:18 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 92

    Dudule mic,esti cumva poponar, sau doar un prostovan ros de ura fata de romani?

    STEFANITA
    2011-09-18 10:39:30 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 93

    @dudu:
    Bai tu nu te mai da moldovan, moldovean etc!
    Dupa limba in care incerci sa comunici si cum te prezinti-esti urmasul zoaielor care au lins mana rusilor si bolsevicilor, dupa ce gospodarii Basarabiei si elitele ei au fost deportati, omorati sau alungati.

    trik
    2011-09-18 19:11:57 | Raporteaza
    RăspundeRăspunde
  • 94

    Aromanii sunt parte a poporului roman si vorbesc un dialect al limbii romane. Dincolo de aceasta nu exista decat poltica si murdarie.

  • 95

    [...] Sursa [...]

Comentează


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala

1

Ce fac prietenii tăi pe Voxpublika

Ultimele comentarii

AIE Alegeri Alegeri anticipate alegeri locale alegeri locale 5 iunie Basarabia biserica blog bloggeri bloguvern campanie electorală candidat chirtoacă chisinau comunism Comuniști Constituţie Corupție democraţie discriminare Dorin Chirtoaca economie educație facebook Filat fotbal fotbalul moldovenesc foto godea Guvern hai moldova homosexualitate Igor Dodon internet Iurie Roşca justitie Legea anti-discriminare legea nediscriminare limba romana Lupu mihai ghimpu Moldova Ortodoxie PCRM PD PDM PL plahotniuc pldm politică PPCD presa Preşedinte primar primar general primarie protest Publika Tv Radu Busila referendum Religie Republica Moldova România românism rusia sex social media societatea civilă soluția studenți SUA tineri Transnistria UE Valentina Buliga victor bodiu vlad filat vladimir voronin vlad plahotniuc Voronin

© 2011 vox.publika.md. Toate drepturile rezervate.