Cît ne costă velohorele (și maratoanele) lor? Cealaltă latură a blocajelor de străzi

Opinile evidențiate în acest articol aparțin exclusiv autorului. Aceste opinii nu reflectă pozitia postului Publika TV sau a siteului Publika.MD.

PreScriptum. Eu nu cred că acei bicicliști din oraș le-a plăcut acest eveniment, eu nu cred că maratoniștii care au alergat prin chișinău cu ocazia maratonului au fost foarte încîntați de blocajele rutiere și de asfaltul fierbinte de sub picioare. Dar ceea de ce sînt convins este că oamenilor simpli care zilnic trec prin centru, celor peste 150 mii de oameni le-au fost create incomodități serioase.

Cred că puțini sunt cei care nu au avut de se ciocnit la propriu sau la figurat cu evenimentul de duminica aceasta din Chișinău. Mă refer la Velohora organizată în centru cu tot pafosul și pokazuha caracteristică organizării moldovenești.

Trebuia să ajung de la Miron Costin la Alba Iulia (străzi din diferite cartiere) era cam urgent. Taxiul care l-am luat a trebuit să facă aproape o oră un traseu care în mod normal îl făcea în 20 min. Pe lîngă aceasta am observat că mulți șoferi în asemenea situații o iau pe străzile adiacente și pe ulicioare înguste ale orașului, fapt care incomodează mult și pe oamenii de acolo dar și crează situații de pericol, cînd pe străzi practic necirculate de printre casele pe pămînt merg mașini una după alta în viteză, nemulțumirea localniilor se putea citi din privirile lor care abia se întrezăreau din colbul ridicat de mașini pe ulicioarele neasfaltate. S-a mai șezut un pic (cam 20-25 minute) în ambuteiaj pe strada Petricani cît trecea alaiul însoțit de poliție, timp în care motoarele mașinilor au funcționat, climatizoarele de asemenea trebuiau incluse deoarece era foarte cald.

Am hotărît să calculez cît ne costă pe noi organizarea de evenimente de astea cu spume la gură în centrul orașului, evenimente care duc la blocarea traficului.

Avem noi (nu toți) o caracteristică nu prea bună, ceva de genul să moară capra vecinului, și din aceasta mai rezultă cîteva și anume că bucuria unora nu este pînă la capăt dacă nu este o incomodare a altora. Iubim să ne creăm piedici, incomodități și să aruncăm cu pietre în grădina vecină. Mă refer aici la mai multe aspecte, fumătorii uneori nu-i respectă pe nfumători, iar acum nefumătorii sînt îndemnați să devină un fel de jandarmi sau stukaci asupra fumătorilor și să-i reclameze la poliție. Șoferii din trafic de multe ori nu respectă bicicliștii și din această cauză se blochează orice trafic petru evenimente de velohore.

Am hotărît să calculez cît ne costă pe noi ca cetățeni de rînd asemene evenimente.

Să începem de la blocajele de trafic.

Din start aș vrea să spun că nu avem un oraș precum marile metropole al de New York sau altele în care există numeroase străzi paralele care pot să preia ușor traficul de pe una din străzi dacă aceasta este blocată, la noi avem un oraș în care fiecare cartier are o stradă principală și toate direcțiile de legătură de circulație trec prin această stradă, ocolișuri sunt însă acestea au o capacitate mult mai mică. Iar cînd se blochează bd Ștefan sau bd Dacia (la maratoane) și avînd în vedere reparația fără sfîrșit a străzii Negruzzi atunci se creează un haos total în oraș.

În mod normal pe bulevardul principal al capitalei se circulă. Atunci cînd acesta este blocat, traficul se redirecționează pe sensuri paralele. Astfel de la strada S. Lazo traficul este direcționat pe str 31 August (2,82km). Iar în sensul opus mașinile sînt nevoite să meargă uneori și mai mult pe strada Albișoara(5,42 km) asta în loc de 2,16 km ale tronsonului de pe Ștefan cel Mare care este blocat.

Străzile perpendicuare sînt și acestea blocate pentru a nu se ajunge pe ștefan astfel transportul va face în plus cîte 3,5-4 km și mai mult.

Avem un flux de circulație pe bulevardul Ștefan de circa 3200 mașini pe oră. Dacă vom Lua străzile perpendiculare B. Bodon, Pșkin și Eminescu care de asemenea se blochează unde pe fiecare avem încă cîte 1000 mașini pe oră obținem 6200 vehicole afetate direct deci care trebuie să parcurgă distanță mai mare. Evenimentul direază peste 6 ore deci foarte ușor aceste cifre pot trece de 40 sau 50 mii de mașini care vor merge mai mult. Deoarece cum am spus străzile adiacente pe care se redirecționează traficul nu au capacitatea necesară se crează ambuteiaje și viteza de circulație se reduce mult. La viteze reduse consumul specific de combustibil crește mult. Deci pentru un automobil mediu statistic acesta ajunge la 7-7,2 litri per 100 km.

Deci toate automobilele vor trebui să facă kilometri în plus și în condiții de trafic mai dificile.

Dacă vom lua în medie că prin centru în timpul zilei trec 45000 mașini (în 1 zi de week-end) și că fiecare din acestea vor trebui să facă cu 4-4,2 km în plus la un consum mediu de oraș (cu climatizor și în ambuteiaje) de 7,2 litri la 100 km vom obține circa 13 mii de litri de combustibil.

Calculul pentru un tronson de circulație auto

Tabel calcul

La acesta se mai adaugă mașinile care au stat în ambuteiaje kilometrice create odată cu blocarea arterelor principale. Aici se va lua în considerație timpul suplimentar în care au trebuit să lucreze motoarele autovehiculelor. Deoarece sunt diferite capacități cilindrice ale motoarelor și diferite consumuri specifice de combustibil se vor lua ca bază datele statistice medii ale consumului a încă 30 mii autovehicole care au trebuit să stea în așteptare sau ambuteiaje încă cîte 20 minute la un consum de 3 litri pe oră la mers încet în combinare cu staționarea astfel vom obține un consum de 31 mii litri combustibil ceea ce este cu 19 mii litri peste consumul mediu al acelorași automobile care ar parcurge în mod normal traseele cu ambuteiaje.

Astfel am obținut circa 32 mii litri de combustibil în plus față de consumul normal al acelei zile.

Aceasta poate fi tradus în cantitate de emisii CO2 echivalent considerînd mixul mediu de combustibil utilizat(Motorină -3,4 kg/litru, benzină-2,7). Vom obține o cantitate de emisii de 89600 kg CO2 echivalent.

Deci nici din acest punct de vedere nu se justifică blocarea traficului și crearea de ambuteiaje artificiale în capitală. Ca să vă faceți o închipuire așa comparativă despre ce înseamnă aceste 89,6 tone emisii vă dau exemplu mai jos.

Va veni din zona fumatului deoarece este la modă acum să se lupte cu fumătorii deja s-a făcut și o lege, se dau felurite filmulețe cît de rău și toxic este fumul de la rderea țigării și alte isterii de acest tip am hotărît să comparăm anume în echivalent de țigări.

Un pachet conține 20 de țigări, partea activă a unei țigări (tutunul și hîrtia acestuia) este de aprox 1.1 grame. Deci avem 22 grame arse la fumatul unui pachet de țigări. Deci dacă admitem cazul cel mai rău că acolo ar fi circa 80% cărbune (de fapt este mai puțin deoarece frunza conține o mare paarte de organică și alte componente) din această masă se obține o cantitate de 17,6 grame C. La arderea lui am obține 64,53 g CO2 (Carbonul are GA=12, O2 este 32, împreună fac 44 unități atomice de masă, iar proporțional din 17,6g obținem 64,5 g CO2)

Deci dacă considerăm 100 mii fumători care fumează cîte un pachet de țigări pe zi (din alea moșnîe) atunci vom obține că ei trebuie să fumeze 13,88 zile pentru a echivala aceste emisii care se obțin în urma unui eveniment de pokazuhă moldovenească.

Harta 2

Deci aproape 2 săptămîni de fumat intens ale 100 mii de fumători este costul ecologic al evenimentului, așa că aș spune un mare salut celor care se luptă cu fumătorii peste tot să ia în calcul și acest efect asupra aerului pe care îl respirăm. Substanțele emise de la arderea combustibilului (plumb, oxizi de azot, de sulf etc) nu-s mai puțin periculoase decît acele rezultate din arderea frunzelor de plante (fie și tutun), iar cei din energiile regeerabile în general consideră acest efect neutru cel al arderii plantelor.

Costul de combustibil dacă considerăm jumătate motorină și jumătate benzină este de 480000 lei la costurile actuale. Și asta doar pentru o zi de eveniment!

Nu vom pune aici în calcul timpul pierdut de șoferi și de pasagerii acestora, nu vom pune în calcul reținerile probabile ale unor ambulanțe, mașini de poliție sau de pompieri deoarece nu avem date suficiente dar nu trebuie scoase din calcule. Doar pe un singur tronson închis dacă fiecare om pierde cu 20-30 minute mai mult din timpul său și îmnulțim aceasta cu miile de oameni care se văd nevoiți să ocolească străzile blocate se obține un timp mare, care și acesta costă. De asemenea nu punem aici incomoditățile create pietoilor și celor care nu pot ajunge la timp la întîlniri sau aeroport, considerăm că au fost anunțați.

Ce este de făcut?

Aș vrea să nu se supere bicicliștii sau participanții la eveniment, și eu merg cu bicicleta des și acest articol nicidecum nu este unul contra mersului pe bicicletă.

Vreau să arăt doar la cîteva probleme pe care trebuie să le cunoască autoritățile din acest oraș și organizatorii acestor evenimente.

  1. Evenimente de tipul velo-hore și matratoane trebuie organizate cu un minim de deranj pentru viața normală a oraașului, oricît de pozitiv ar fi evenimentul și cu orice mesaje de sănătate nu ar veni. Dacă se întîmplă că din cauza ambuteiajelor create ambulanța nu a putut veni la un pacient la timp atunci întreg evenimentul și muzica și balonașele sunt aiurea.
  2. Orașul Chișinău mai ales cartierele centrale nu sînt compatibile cu astfel de evenimente, dacă chiar se dorește a face hore și maratoane în oraș atunci pentru acestea trebuie alese străzi cu un trafic mai mic și cu o trasee paralele, de ex de la Megapolis Mall pe Milescu Spătaru apoi pe Voluntarilor și pînă la fabrica de cărămizi, sau pe centura Chișinăului; cei care vor ține la sănătate și vor vrea să participe vor veni.
  3. Cele mai bune maratoane și velo-hore se organizează nu între blocuri de beton și pe asfaltul fierbinte al orașului, dar era mult mai bine să fie în mijlocul naturii, în țară, pe trasee de la Codri sau în lunca Nistrului, avem sute de locuri și circuite turistice care puteau fi incluse în caest eveniment dar nu centrul orașului unde plus la asta se mai fac și reparații. Cu bicicleta sau pe jos dar este mult mai plăcut să te oprești la umbra unui copac pe iarbă decît pe bordură.

Pentru organizatori:

Dacă se dorea cu adevărat promovarea sportului și a ciclismului în Moldova atunci mai bine din cel puțin 10% din bugetul evenimentului se organizau piste pentru bicicliști în acest oraș, se finanța un studiu ceva și se creau caeste piste. Nu acele linii desenate de primărie în bătaie de joc care fac cotituri la 90 grade sau se opresc în stîlp dar piste ca la omanei normali. Interesant este că compania care a organizat evenimentul cu doar puțin timp în urmă raporta probleme financiare mari iar acum a găsit ușor cele 2,5 milioane lei pentru eveniment.

Unica ce aș dori eu ca pe lîngă pokazuha caracteristiă unora din noi să fie realizat și ceva concret pentru sport și pentru modul sănătos de viață, iar după astfel de evenimente să nu rămînă doar mormane de sticle de plastic aruncate pe asfalt dar și unele marcaje pentru bicicliști care ar fi mult mai de folos decît maiourile cadou. Poate evenimentul are și o tentă politică, în mod sigur că dacă va fi organizat în ajunul alegerilor prezidențiale, se vor găsi mai marii politicii noastre care se vor băga pentru PR în lista alergătorilor la maratoane și velo-hore.

Comentarii

Sergiu Ungureanu

Sergiu Ungureanu

Născut în Ţara Moldovei. Activ, hotărît, interesat de fenomenul politic în Moldova şi în lume. Am un acutizat simţ al dreptăţii şi vred că libertatea şi adevărul trebuie să domine peste tot. Creştin ortodox precum toţi înaintaşii mari care au ap...

Ultimele articole